Gå til sidens indhold
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.
Foto af Vincent Hendricks og Camilla Mehlsen
Vincent F. Hendricks og Camilla Mehlsen ønsker med deres nye bog at vise, at det ikke er for sent at skabe et mere demokratisk internet.
Foto: Anders Rye Skjold Jensen

Det offentlige rum er på private hænder

Da Trump fik frataget megafonen på de sociale medier, blev det klart, hvor stor magt techvirksomheder har over demokratiet, siger forfatterne til bogen "Sandhedsministeriet".

Da Trump-tilhængere stormede den amerikanske kongres 6. januar 2021, og Trump blev forment adgang til flere sociale medier, blev Vincent F. Hendricks og Camilla Mehlsen enige om, at det var på tide at slå alarm over techgiganternes voksende indflydelse på den offentlige debat og på det enkelte menneskes digitale adfærd.

"Man kan sige meget om Trump, men han var trods alt folkevalgt præsident i USA. Så da flere sociale medier valgte at lukke hans profiler, viste de samtidig, hvor stor magt de har", siger Vincent Hendricks, der er professor i formel filosofi og leder af Center for Information og Boblestudier ved Københavns Universitet.

Han har skrevet bogen "Sandhedsministeriet" sammen med cand.mag. Camilla Mehlsen, som er digital medieekspert i Børns Vilkår og forfatter til flere bøger om digitalisering.

Med bogen ønsker de to at vise, at det ikke er for sent at skabe et mere demokratisk internet.

Sandhedsministeriet

"Sandhedsministeriet – Techplatformenes indflydelse på tidens fakta, følelser og fortællinger" er skrevet af Camilla Mehlsen og Vincent Hendricks og udkommet på Informations Forlag.

Opmærksomhed er det nye sort

For techgiganter som Facebook, Twitter, Google og Apple er folks opmærksomhed det nye kapitalaktiv – ikke mikrochips, olie og diamanter.

"De tjener penge på at udleje eller sælge vores opmærksomhed og data til annoncørerne, og de styrer i al væsentlighed den offentlige debat. Debatterne foregår ikke længere i det lokale forsamlingshus eller på rådhuspladsen, men på sociale medier, som kan rette lyskeglen i den retning, de vil", siger Vincent Hendricks.

Og selv om Facebooks stifter og direktør, Mark Zuckerberg, har afvist, at Facebook skal agere som sandhedens dommer, mener Vincent Hendricks, at det er tæt på.

"Uanset om de vil det eller ej, bestemmer de, hvilke narrativer vi skal forholde os til. De sidder stort set suverænt på den kritiske informationsinfrastruktur. De bestemmer, hvilke stemmer på Facebook de vil skrue op og ned for", siger han.

Og det er ikke så enkelt, at vi bare kan vælge de sociale medier fra, for techgiganterne "bruger skjulte tricks til at fastholde vores opmærksomhed", siger Vincent Hendricks. Bogen nævner likeknappen, retweets og røde notifikationer som eksempler på digitalt adfærdsdesign, der griber ind i dybe menneskelige behov for feedback, samhørighed og anerkendelse.

De sidder stort set suverænt på den kritiske informationsinfrastruktur. De bestemmer, hvilke stemmer på Facebook de vil skrue op og ned for

Vincent Hendricks, professor i formel filosofi

Politikerne er ved at vågne op

For nylig har Frances Haugen, en tidligere ansat hos Facebook, således også først lækket Facebook-dokumenter og derefter stået frem og har anklaget især Instagram, som ejes af Facebook, for at skade unge pigers selvværd.

Camilla Mehlsen mener, at de lækkede Facebook-filer kan blive startskuddet på øget regulering af techgiganterne.

"Det kan blive techgiganternes "Big Tobacco Moment", som er det øjeblik, hvor det går op for politikere og samfund, at en virksomhed såvel som en industri kan være skadelig for forbrugerne, samtidig med at virksomheden har tilbageholdt viden om dette", siger Camilla Mehlsen.

Annonce
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.
Annonce
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.

Vil du opdateres på, hvad der sker?