Dansk Magisterforening

Ny bog: Derfor er dine foredrag kedelige

Nina Vinther Andersen bruger fortællinger til at gøre sine foredrag spændende. © Foto: Publico Kommunikation

William Leerbeck Meyer
Del artikel:

Det var, som om energien blev suget ud af lokalet, da Nina Vinther Andersen begyndte at undervise.

De studerendes øjne blev blanke. De kedede sig bravt. Det indrømmer hun gerne, når hun i dag mindes, hvordan det gik, da hun begyndte at undervise.

I dag er det noget andet. Nina Vinther Andersen er blevet så god til at holde oplæg og foredrag, at hun har gjort det til sin levevej at undervise andre i, hvordan de bliver bedre til det. For nylig udkom hun med bogen “Kunsten at tale så alle lytter”.

Fortællinger griber lytterne

Men hvad var det, der gjorde Nina Vinther Andersens undervisning så kedelig dengang? Ifølge hende selv var det et behov for at være så fyldestgørende og præcis som muligt, som hun havde fået med fra universitetet.

“Mange akademikere er bange for at fremstå dumme. Det ligger dybt i os, at vi skal være objektive, fremstå kloge og gerne holde emnet lidt på afstand af os selv. Det kan fungere rigtig godt, når man forsker, men det er ikke nødvendigvis det bedste, når man holder et oplæg”, fortæller hun.

Vores hjerner elsker altså gode historier. De tænder en gnist i publikum, de gør vores oplæg spændende, og de er effektive redskaber, når vi vil overbevise nogen

Nina Vinther Andersen

“Jeg husker, at jeg også selv havde et behov for at fremstå klog, og så gjorde det ikke så meget, at de også syntes, at jeg var kedelig. På den måde kom mine oplæg til at tage udgangspunkt i mine egne behov og ikke publikums”.

Da Nina Vinther Andersen indså, at det ikke fungerede for hende, kom hun til at tænke tilbage på, da hun gik i gymnasiet i USA. Der blev hun undervist i at holde taler ud fra helt andre principper end dem, hun senere lærte i Danmark.

“Amerikanere har en anden tradition, som bygger på historiefortælling. De bruger historier til at gribe lytteren i deres taler. Det var en stor åbenbaring for mig dengang, hvor effektivt et redskab det kan være”, siger hun.

Det slog hende, at det var værd at prøve det. Samtidig vidste hun i kraft af sin uddannelse og erfaring som journalist, hvor vigtig historiefortælling er som et redskab til at få et budskab igennem.

 

Med det samme kunne hun mærke, hvordan det gav pote, og at hendes studerende begyndte at følge med.

“Historier kan åbne verdener, vi ikke vidste eksisterede, de kan få os til grine, græde, og de kan åbne vores øjne”, fortæller hun.

Kunsten at tale så alle lytter

“Kunsten at tale så alle lytter” er udgivet af forlaget Frydenlund og skrevet af Nina Vinther Andersen. I bogen giver forfatteren, der har en kandidatgrad i statskundskab og er uddannet journalist, en række gode råd og værktøjer til at blive en bedre taler. Hendes tilgang er baseret på adfærdsvidenskab, neurovidenskab, journalistisk metode og den amerikanske tradition for storytelling. Til daglig er Nina Vinther Andersen leder af Talerakademiet.

Det gode oplæg og den gode historie

Der er flere måder at bruge historier på i foredrag og oplæg, fortæller Nina Vinther Andersen. For eksempel kan man starte sit foredrag med at fortælle en kort anekdote eller historie, der siger noget om, hvorfor emnet er spændende og relevant for både en selv og publikum.

På den måde fanger man fra start publikums opmærksomhed. Og hvis man kan bruge en personlig erfaring som sin historie, får man også signaleret, at man har noget på hjerte. Det er med til at opbygge tiltroen til en.

Men hele oplægget eller foredraget kan faktisk også struktureres som en historie, ved at man tænker en fortælleteknik ind i det, forklarer Nina Vinther Andersen. For eksempel kan man hente inspiration fra eventyret. Typisk er eventyret bygget op over en simpel struktur, hvor man først har status quo, så opstår der en udfordring, og til sidst bliver udfordringen løst.

På samme måde kan man bygge sit oplæg op, så man starter med at fastslå, hvordan situationen er nu, og hvilke problemer det kan give. Til sidst kan man foreslå en mulig løsning.

Jeg husker, at jeg også selv havde et behov for at fremstå klog, og så gjorde det ikke så meget, at de også syntes, at jeg var kedelig. På den måde kom mine oplæg til at tage udgangspunkt i mine egne behov og ikke publikums

Nina Vinther Andersen

“Hvorfra ved du, at det er rigtigt?”

Nina Vinther Andersen havde altså succes med at gøre sine egne oplæg spændende gennem historiefortælling. Men hvordan ved hun egentlig, at teknikken virker? Det blev hun engang spurgt om, da hun underviste en gruppe ingeniører i, hvordan de kunne blive bedre til at holde oplæg.

“Spørgsmålet overraskede mig faktisk. Det var der sjovt nok aldrig nogen, der havde spurgt mig om før. Og jeg havde heller ikke et tilfredsstillende svar klar. Jeg måtte hjem og læse op på det”, erindrer hun.

Det var her, hun fandt ud af, at der faktisk er meget forskning, der understøtter hendes tilgang.

Forskning har for eksempel vist, hvordan historier er utrolig gode til at overføre idéer mellem mennesker, hvordan de kan udløse “kærlighedshormonet” oxytocin, og hvordan de gør lytteren mindre kritisk over for det, man fortæller.

“Vores hjerner elsker altså gode historier. De tænder en gnist i publikum, de gør vores oplæg spændende, og de er effektive redskaber, når vi vil overbevise nogen”, siger Nina Vinther Andersen.

Fire hurtige råd fra Nina Vinther Andersen

Pas på med PowerPointen.

Mange bruger deres PowerPoint som en form for krykke eller et udvidet noteredskab. De fylder det med tal, fakta og tekst. På den måde bliver det hurtigt mere distraherende end illustrativt for publikum. Hvis du laver en PowerPoint, så tænk det som et visuelt redskab, og hold tekst og tal til et minimum.

Vær entusiastisk – begejstring smitter.

Du behøver ikke at slå ud med store armbevægelser, entusiasme kan også komme til udtryk på en mere stilfærdig måde. Men det er vigtigt, at du viser, at du selv er interesseret i emnet, ellers bliver publikum det aldrig.

Klarhed i tanke giver klarhed i tale.

Sørg for, at du på forhånd tænker grundigt igennem, hvad det er, du har på hjerte. Og tænk også over, hvordan og hvorfor det er relevant for dit publikum.

Få publikum frem i stolen med fortællinger og overraskende elementer.

Det kan for eksempel være en kort historie i indledningen af dit foredrag/dit oplæg, det kan være anekdoter undervejs, eller det kan være retoriske og måske lidt provokerende spørgsmål.

}