Dansk Magisterforening

MUS kan blive din vigtigste samtale i år

I den bedste af alle verdener bruges MUS-samtalen til at undersøge lidt bredere, hvad der giver arbejdsglæde, og hvad der skal til, for at du som medarbejder bliver brugt rigtigt i dit arbejde, forklarer DM’s konsulent Gitte Grønkær Svendsen. © Foto: Cécile Smetana Baudier

Af Pernille Siegumfeldt
Del artikel:

DM’s medlemsrådgivning har i coronatiden fået mange henvendelser fra medlemmer, der efterspørger rådgivning forud for MUS-samtalerne. Hvis du er strategisk, velforberedt og konstruktiv, kan det blive din vigtigste samtale i år.

Et tomt ritual, der enten akkumulerer den dårlige erfaring fra året før, er en ret ligegyldig aftale i kalenderen, der bare skal overstås, eller måske ligefrem rummer en potentiel konflikt. Sådan oplever mange den årlige MUS-samtale ifølge DM’s medlemsrådgivning. Men hvis de akademiske medarbejdere griber mødet med chefen rigtigt an, kan det blive deres vigtigste samtale i år.

Den opfordring kommer fra erhvervspsykolog i konsulenthuset New Stories Trille Frodelund Lykke, som tilføjer, at coronakrisen gør det endnu mere vigtigt at forberede sig godt og tænke strategisk.

Trille Frodelund Lykke har arbejdet med ledelses- og organisationsudvikling i 15 år, blandt andet som underviser på DM’s e-læringskurser for tillidsvalgte.

“Det seneste år har stået i brandslukningens tegn. De kortsigtede løsninger har fyldt alt i akademikernes arbejdsliv. Hvis arbejdsglæden ikke skal visne, så skal MUS-samtalen i en coronatid også handle om fremadrettede opgaver, om faglig udvikling og om indsatser, som medarbejderen har et værdifuldt bidrag til”, siger Trille Frodelund Lykke.

Selv om dårlig ryg, utilstrækkelige tekniske løsninger og savnet af kolleger fylder meget lige nu, må MUS-samtalen ikke drukne i spørgsmål om trivsel, påpeger erhvervspsykologen.

“MUS’en ender tit som en rodebutik, hvor man både vil samle op på sit psykiske arbejdsmiljø, give feedback til chefen og slå søm i beslutningen om, hvilket kursus i kataloget man kan få lov til at deltage i. Hvis det i stedet bliver en samtale om, hvilke opgaver og arbejdsgange der motiverer og giver arbejdsglæde, kan det blive din vigtigste samtale i år”, siger Trille Frodelund Lykke.

MUS’en ender tit som en rodebutik. Det er spild af ressourcer, mener erhvervspsykolog Trille Frodelund Lykke. © Foto: New Stories

Sådan forbereder du dig på MUS-samtalen:

  • Sørg for forventningsafstemning med din leder, så I er enige om, hvor fokus skal ligge, og om samtalen skal forløbe fx med udgangspunkt i et skema eller som en mere fri samtale.
  • Overvej, hvordan du kan bidrage til at fremtidssikre din arbejdsplads. Det kan fx være inden for digitalisering eller lignende.
  • Overvej, hvilken rolle du går efter, og om du kan bevæge dig i den rigtige retning ved fx at deltage i tværgående indsatser eller gå efter mere ansvar i en koordinerende funktion.
  • Gør det, du vil, konkret. Det er nemmere for din leder at sige ja tak til. Og så undgår du også nemmere at komme på bagkant og blive pålagt noget, du er mindre interesseret i.
  • Undgå, at samtaletiden bliver brugt på at tale om samarbejdsvanskeligheder, trivsel eller konflikter. De hører hjemme i andre fora og skal under alle omstændigheder helst håndteres på det tidspunkt, hvor de opstår.
  • Overvej, om du er i den rolle og i de funktioner, hvor du fungerer bedst. Det kan være, at du fx savner at have mere kontakt med borgere eller brugere eller med nogle nye kolleger i en anden afdeling.
  • Drop et alt for ensidigt fokus på kursusshopping, og sving dig op i et højere luftlag: Overvej, hvad der giver dig glæde, mening og værdi.

Kilde: DM’s karriererådgivning

Alt godt fra kursuskataloget

DM’s medlemsrådgivning har i coronatiden fået mange henvendelser fra medlemmer, der efterspørger rådgivning forud for MUS-samtalerne.

Ifølge Gitte Grønkær Svendsen, der er konsulent i rådgivningen, kommer henvendelserne fra fx medlemmer, der er usikre og føler, at de skal til en slags eksamen.

“Mange, der kontakter os, er egentlig optaget af at komme videre i deres arbejdsliv med nye opgaver eller nye karriereveje i det job, de har, og de vil gerne sparre med os om, hvordan de kommer derhen, når vi får talt lidt med dem”, forklarer Gitte Grønkær Svendsen, men:

“Når de kontakter os, er de tit ret fokuserede på, hvordan de lige skal komme godt igennem selve samtalen og få det kursus, de har på ønskesedlen”.

Det er ærgerligt, hvis MUS-samtalen alene bliver til en forhandling om, hvorvidt man kan få lov til at deltage i et kursus, siger hun.

“Du har din chefs øre og en enestående chance for at fortælle, hvordan du ser sammenhængen mellem organisationens behov og dine egne ønsker og din værdi i organisationen. Derfor skal MUS-samtalen bruges til at undersøge lidt bredere, hvad der skal til, for at du som medarbejder bliver brugt rigtigt i dit arbejde, så du får mulighed for at udfolde det, du kan og gerne vil, på en god måde”, forklarer Gitte Grønkær Svendsen.

Bliv klogere på din MUS på DM’s e-kurser

DM er netop gået i luften med tre e-læringsmoduler til tillidsvalgte, hvoraf MUS og kompetenceudvikling er et af dem. De andre to har overskrifterne “Konflikthåndtering” og “Arbejdsmængde og tidspres”.

E-læringsmodulerne vil løbende blive udvidet og opdateret. I 2021 vil der komme flere e-læringsmoduler, der supplerer den eksisterende uddannelse for tillidsvalgte i DM.

Som medlem af DM har du også adgang til en lang række andre kurser på onlinekurser.dk.

Deltagelse kræver blot, at du opretter dig som profil.

Faglig udvikling er mange ting.

“Det kan også ligge i, at man kobler sig på nye tværfaglige projekter i sin organisation, at man prøver kræfter med en koordinerende funktion med mere ansvar, eller at man byder ind på opgaver, der leder en i en ny retning”, uddyber Gitte Grønkær Svendsen.

Det kan måske lyde meget arbejdsgivervenligt, siger konsulenten.

“Men arbejdsglæde og trivsel hænger sammen med oplevelsen af at bidrage med noget meningsfuldt. Hvis du slet ikke kan få øje på, at dit virke og dine værdier er i overensstemmelse med arbejdspladsens, så skal du måske overveje at se dig om efter et nyt job”, påpeger Gitte Grønkær Svendsen.

Et fælles anliggende

Medarbejdernes kritik af MUS-samtalerne bunder ofte i, at der “ikke sker en skid bagefter”, påpeger Trille Frodelund Lykke. Derfor bør der gøres plads til både forberedende møder og møder, der følger op, mener hun.

“Det kan lyde omfattende, men det er nødvendigt, hvis samtalerne overhovedet skal blive en ressource, der står mål med investeringen”, mener hun.

MUS-samtalen skal være et fælles anliggende. Det kræver samlede diskussioner blandt medarbejderne af, hvordan arbejdspladsen kan opnå de kompetencer, som opgaverne kræver.

“Medarbejderne står med stærkere kort på hånden i en forhandling, hvis de forinden har forberedt sig sammen, diskuteret, hvad der ligger af fælles udviklingsmuligheder og behov, og hvordan det kan gå op med de individuelle ønsker”, siger Trille Frodelund Lykke.

Netop den mere strategiske og fællesskabsorienterede tilgang til MUS og kompetenceudvikling er et af omdrejningspunkterne i det nye e-læringsmodul, som DM i samarbejde med Trille Frodelund Lykke har udviklet til DM’s tillidsvalgte, oplyser Gitte Grønkær Svendsen.

}