Dansk Magisterforening

Hver tredje mangler studiejob - og kampen bliver hårdere ...

© Foto: Jesper Voldgaard

Af Martin Ejlertsen
Del artikel:

Talrige analyser og undersøgelser peger på, at studiejob er den bedste vej til at finde job efter uddannelse, men hver tredje bachelor- og kandidatstuderende på landets universiteter har ikke et studiejob. Og kampen om studiejob bliver hårdere til efteråret.

Talrige analyser og undersøgelser peger på, at studiejob er den bedste vej til job efter endt uddannelse for studerende på landets universiteter. Men hver tredje bachelor- og kandidatstuderende ved universiteterne har ikke et studiejob.

Det viser en ny studiestartsundersøgelse fra Dansk Magisterforening foretaget i juni måned, som 2.922 studerende har svaret på. Her svarer både hver tredje bachelor- og hver tredje kandidatstuderende, at de ikke har studiejob. 45 procent af de kandidatstuderende svarer, at de har studierelevant arbejde, mens 22 procent har ikkestudierelevant job. Blandt bachelorstuderende er det 27 procent, der har studierelevant arbejde, mens 40 procent har ikkestudierelevant arbejde.

En af de studerende, som ikke har haft et studiejob, er Lisa Hansen. Hun er cand.mag. i italiensk sprog, litteratur og kultur fra Aarhus Universitet og har netop afleveret sit speciale. Som den eneste kandidat i Aarhus på det nu nedlukkede fag vel at mærke. Og så har hun ikke haft et studiejob på noget tidspunkt under studiet på universitetet.

”Jeg følte, at jeg ikke kunne engagere og fordybe mig nok i studierne, hvis jeg også skulle have et studiejob. Så de første år på studiet var det et aktivt valg, at jeg ikke ville have et studiejob, fordi jeg prioriterede studiet og mine sociale relationer højest”, siger Lisa Hansen. 

Efter nogle år på studierne fandt hun ved en tilfældighed desuden ud af, at hun egentlig var berettiget til SU-handicaptillæg, da hun har nogle funktionsnedsættelser. Så det søgte hun og fik det. Hun kom derfor også frem til, at hun egentlig ikke rigtig har været i stand til at varetage et studiejob, selv om hun godt ved, at det er en god vej ind på arbejdsmarkedet.

”Jeg har ikke haft et studiejob, fordi jeg ikke har været i stand til at have et ved siden af et fuldtidsstudie. Det viste sig i praksis ved mine tidligere studier, da jeg forsøgte både at studere og have et studiejob ved siden af”, siger hun.

“Studiejob betyder mere end gode karakterer for jobmulighederne”.

Mie Dalskov Pihl, chefanalytiker, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd

Overraskende, at ikke flere har studiejob

Alle analyser og den viden, som er på området, siger, at studiejob er noget af det vigtigste for at minimere risiko for ledighed efter endt uddannelse. Det fortæller chefanalytiker i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE) Mie Dalskov Pihl.

”Studiejob betyder mere end gode karakterer for jobmulighederne. Og især at det er et relevant studiejob. Når man skal have et job efter endt uddannelse, efterspørger arbejdsgiverne viden og erfaring. Så studiejobbet er vigtigt, fordi man her får praktisk viden under studierne”, siger Mie Dalskov Pihl.

Som udgangspunkt er det meget vigtigt at have et arbejde ved siden af studiet, fortæller også Louise Bech Junge, som er adm. direktør i virksomheden Taskflex, der forbinder studerende med mindre virksomheder og selvstændige og på den måde giver studerende mulighed for at få praktiske og studierelevante udfordringer under studietiden.

”Tallene viser da også, at flere på kandidaten end på bacheloren har studierelevant arbejde. Men det overrasker mig, at så mange ikke har studiejob overhovedet”, siger Louise Bech Junge.
Også hun påpeger, at studerende med studiejob generelt står stærkere på jobmarkedet efter studierne, i særlig grad hvis de har haft et studierelevant arbejde.

”Med et studiejob viser en studerende, at man kan forvalte mødepligt, arbejde sammen med andre mennesker, og at man formår at balancere sit studie og sociale liv med et arbejde, hvilket kan være svært i praksis”, siger Louise Bech Junge og understreger:

”Studierelevant arbejde giver desuden typisk en fod indenfor i den virksomhed eller den branche, man måske skal arbejde i efter sin uddannelse. Derfor har mange studerende, der har haft studierelevant arbejde, typisk også nemmere ved at få en fuldtidsansættelse bagefter”.

Hurtigere i job med studierelevant arbejde

DM’s dimittendundersøgelse fra 2018 viste det samme. Nyuddannede, som havde haft et studierelevant arbejde under studiet, havde 21 procent større sandsynlighed for at komme hurtigere i job sammenlignet med nyuddannede, som ikke havde haft et studierelevant job.

”Et studierelevant arbejde giver de nyuddannede mulighed for at få indblik i det akademiske arbejdsmarked, tilegne sig kompetencer, viden og netværk, som de kan bruge, når de er færdiguddannede og skal til at søge arbejde”, siger Sørine Storm, som er karrierekonsulent i DM.

"Har man ikke dette, når man bliver færdiguddannet, skal man først til at opbygge det, og ens start på arbejdslivet kan derfor blive mere vaskelig både i forhold til at komme i job og i forhold til det lønniveau, som man lander på”, siger Sørine Storm.

Generelt er der dog en positiv jobudvikling for dimittender. Seneste analyse fra AE i december 2019 viste, at dimittendledigheden de seneste år er faldet.

Universiteterne har i år tilbudt 33.503 studerende en studieplads. Det er ny rekord. Og med et rekordstort optag i samspil med coronakrisens indflydelse på jobmarkedet er kampen om studiejobbene den kommende tid intensiveret, understreger Mie Dalskov Pihl.

”Jeg tænker, at de unge virkelig vil deres studier. Men det er også min oplevelse, at man på langt de fleste studier har et stort fokus på, at man også skal skaffe sig praktisk erfaring, mens man læser, og det er vigtigt”, siger hun.

Flere ønsker job med frihed under ansvar

DM’s studiestartsundersøgelse er gennemført i juni måned, og på det tidspunkt var mange studerende ifølge Louise Bech Junge måske i gang med at skrive deres kandidatopgave. Derfor har en del måske været meget fokuserede på at færdiggøre studierne og har helt frivilligt fravalgt at arbejde i den periode.

”Det skal der bestemt også være plads til. Men generelt er jeg af den overbevisning, og det er de fleste studerende nok også selv klar over, at et studierelevant arbejde er vigtigt for jobmulighederne bagefter”, siger Louise Bech Junge.

Hun forklarer, at mange studerende har brugt coronakrisen til at revidere, hvornår de vil arbejde, og hvad et godt studiearbejde egentlig er. Hos Taskflex søger flere og flere studerende nemlig i stigende grad et studiejob, hvor de kan arbejde under parolen ”frihed under ansvar”.

Lisa Hansen har haft udfordringer med helbredet, som praktisk har gjort det svært for hende at tage et studiejob, og det bekymrer hende.

”Jeg har derimod fået gode kontakter i mit studieliv, og jeg har blandt andet arbejdet på en campingplads over flere somre i Italien samt været på udveksling i Firenze, hvor jeg har udviklet mit italienske sprog. Og så er jeg er den eneste og sidste fra universitetet, der kommer ud med en kandidat i italiensk. Så det må jeg forsøge at drage nytte af, når jeg skal finde det job”, siger hun.

}