Dansk Magisterforening

Professor: Onlineundervisning er dyrere i længden

© Foto: Hung Tien Vu

Af Thomas Bøttcher
Del artikel:

Det lyder dyrt og besynderligt, at CBS til efteråret vil lægge 50 pct. af undervisningen online, siger professor i it-medieret læring.

Digital læring kan forbedre undervisningen på landets universiteter, men den er dyrere på den lange bane.

Det siger Nina Bonderup Dohn, professor i viden, læring og it ved Syddansk Universitet. Hun foretrækker at kalde det “it-medieret læring”, fordi vægten dermed lægges på læring og indholdet i undervisningen.

Og noget af det bedste af slagsen har ifølge Nina Bonderup Dohn en lighed med gammeldags korrespondancekurser, der foregår i en brevudveksling mellem uddannelsessted og kursist.

“En hel del af den tidlige it-medierede læring, fra dengang båndbredden var dårlig, er faktisk bedre end mange af de formater, vi ser i dag. Selvfølgelig skal vi ikke tilbage til brevkorrespondance, men den rammesatte dialog, som underviseren faciliteter, og som foregår asynkront, giver folk tid til at tænke sig om og kan noget andet end tilstedeværelsesundervisningen, hvor alle er med på samme tid”, siger hun.

Nina Bonderup Dohn laver selv asynkrone rollespilsforløb, hvor de studerende får roller og skal skrive til hinanden, men også i den “samtidige” undervisning giver teknologien ifølge hende nye potentialer.

“Du kan fx have en delegation af studerende ude og lave feltarbejde og interview og sende det direkte tilbage til klassen, hvor så holdet kan diskutere indholdet og give respons. Dermed har du flere kontekster i spil på samme tid og kan komme ud til relevante praksisser”, siger Nina Bonderup Dohn.

Jeg kender ikke noget universitet, hvor blended learning har givet nogen besparelse

Gregor Halff, uddannelsesdekan på CBS

Omfang af onlineundervisning kan ikke fastsættes centralt

Det kan på den baggrund lyde som et oplagt tiltag, at ledelsen på Copenhagen Business School den 1. maj skrev til studienævnene, at “minimum” 50 pct. af undervisningen i efterårssemestret skal være online.

Beslutningen er konkret begrundet i ledelsens forventning om krav til fortsat social distancering, men CBS har samtidig en ambitiøs politik om, at det meste af universitetets undervisning i 2023 skal være såkaldt “blended learning”, der kombinerer e-læring og traditionelle undervisningsformer.

Ifølge Nina Bonderup Dohn er det en fordel for uddannelsesinstitutionerne, at underviserne har været tvunget til at omfavne onlineundervisning.

“Det har været påtvunget af udefrakommende omstændigheder, men uden den samme barriere af frustrationer, som hvis det havde været et ledelsestiltag. Selvfølgelig har kvaliteten været svingende, men mange af os har lært af vores erfaringer. Det vil være en skam at droppe de gode praksisser nu”.

Hun er dog samtidig forundret over, hvordan CBS er nået frem til, at mindst 50 pct. af al undervisning skal være online. Dermed er hun på linje med professor Thomas Ryberg, der tidligere i Magisterbladet har givet udtryk for, at andelen virker “tilfældig”.

“Det er muligt, at man kan argumentere med social distancering, men pædagogisk og didaktisk giver det ingen mening. Omfanget af onlineundervisning må bero på, at man for hvert enkelt kursus afdækker, hvordan og i hvilket omfang it-medieret læring kan understøtte den ønskede læringsproces. Det afskærer man sig fra, når man fastsætter en procentsats”, siger Nina Bonderup Dohn.

Ingen besparelser at hente

Hun understreger samtidig, at blended learning ikke kan føre til besparelser, hvilket ifølge Gregor Halff, uddannelsesdekan på CBS, heller ikke er tilfældet.

“På ethvert universitet, der er gået i den retning, har det været en investering, og det gælder også CBS. Jeg kender ikke noget universitet, hvor blended learning har givet nogen besparelse”, siger Gregor Halff.

Et bestyrelsesreferat fra marts 2019 tyder da heller ikke på, at CBS opfatter strategien som en potentiel besparelse. Her fremgår det, at CBS “generelt” ikke ønsker at reducere i tilstedeværelsesundervisningen, “men at supplere denne del med digitale læringsressourcer”.

Konkret får undervisere, der omlægger et kursus i efterårssemestret, 50 udviklingstimer til opgaven, mens gennemførelse, forberedelse og planlægning følger de almindelige normer.

Den model tror Nina Bonderup Dohn dog ikke på, hvis blended learning på sigt skal give mening.

“Det er desværre ikke en engangsinvestering. Hvis man vil bruge læringsrummet til andet end blot at kopiere den fysiske tilstedeværelse, så kræver det mere af din tid. Det gælder ikke kun banale ting som at være meget eksplicit i forhold til instruktioner og forberedelse af de studerende forinden, du skal også bruge mere tid på dialog, især hvis du bruger det asynkrone læringsrum. Fx hvis mere dialog skal være skriftlig”, siger hun.

Ifølge Gregor Halff har CBS på nuværende tidspunkt ikke gennemført undersøgelser af de studerendes oplevelser med onlineundervisningen i dette semester, og selvom Sundhedsstyrelsen har sænket afstandskravet fra to til en meter, har CBS på nuværende tidspunkt ikke planer om at reducere kravet om 50 pct. onlineundervisning.

}