Dansk Magisterforening

6 gode råd til hjemmearbejde

© Illustration: Claus Bigum

Af Rasmus Lauge Hansen
Del artikel:

Coronavirus har sat Danmark på pause. De fleste arbejder hjemme. Her får du seks gode råd til, hvordan du får det optimale ud af situationen.

Adskil så vidt muligt arbejde og familieliv

Det grænseløse arbejde er et stort problem for akademikere. For mange akademikere er det ikke unormalt, at man tager arbejdet med hjem. Men det er stadig en uvant situation for mange at skulle arbejde hjemme hele tiden eller det meste af tiden.

Når man arbejder hjemme, så bliver privatsfæren og arbejdssfæren udvisket, og det vil ske i endnu højere grad, når du arbejder hjemme på grund af coronavirus.

Du skal derfor – så vidt muligt – prøve at adskille dit arbejdsliv og dit privatliv, så du kan arbejde koncentreret. Det kan du fx gøre med en fast arbejdsstation.

Det kan have konsekvenser for dig, hvis du ikke tager højde for at adskille det. Det kan fx forårsage frustration, hvis du føler, at du hverken kan levere på hjemmefronten eller arbejdsfronten, fordi du hele tiden sidder med et øje på arbejdscomputeren og et øje på familien.

Men i praksis kan det selvfølgelig være meget svært eller umuligt at adskille de to ting. Hvis du fx har to små børn og en ægtefælle, der arbejder i sundhedssektoren, så er det naturligvis begrænset, hvor store dine muligheder er for at arbejde koncentreret over længere tid.

Du skal derfor huske at forventningsafstemme med din chef om, hvad du kan foretage dig derhjemme, så vedkommende ved, hvad han/hun kan forvente, og kan planlægge efter det.

Fasthold rytmen og strukturen i din hverdag

Det er vigtigt, at du forsøger at fastholde den samme arbejdsrytme og struktur, som du havde, da du mødte ind på arbejdspladsen. Det betyder konkret, at du skal arbejde i samme tidsrum, som du ville gøre, hvis du skulle møde på arbejdspladsen. Det er godt at have en form for fast struktur i sin hverdag, da det vil give dig et bedre workflow og aflaste dig mentalt.

Det kan måske virke fristende at udnytte den øgede autonomi ved hjemmearbejde, men ud over at give dig et dårligere workflow hæmmer det også dine kolleger. Dine kolleger vil have sværere ved at få kontakt til dig, hvis du arbejder på skæve tidspunkter, og det modvirker den tillid og klare kommunikation, som er nødvendig, når du arbejder hjemme.

Hvis du gerne vil arbejde uden for de normale arbejdstider af hensyn til børnepasning, så skal du melde det klart ud til din chef, så han har mulighed for at planlægge efter det og vide, hvornår han/hun skal kontakte dig.

Få en arbejdsstation

Det vil være godt for dit hjemmearbejde, hvis du har mulighed for at indrette en arbejdsstation. Endnu bedre, hvis du kan sætte et helt værelse af til det. Det vil hjælpe med mentalt at sætte dig op til at arbejde, når den nærmeste forstyrrelse ligger og lurer.

Når du sætter dig ved din arbejdsstation, indikerer du over for både dig selv og dem, du bor med, at du arbejder og har behov for at have koncentreret arbejdstid. Det gælder også dine eventuelle børn.

Hvis du ikke har mulighed for at dedikere et helt rum til hjemmearbejde, så kan det være godt at dedikere et sted i din bolig. Det kan fx være et hjørne i dit hjem eller et skrivebord.

Få styr på ergonomien

Uanset hvilke muligheder du har for at indrette en god arbejdsstation, så husk, at fysioterapeuter anbefaler, at du hyppigt skifter arbejdsstilling.

Når du arbejder hjemme, skal du så vidt muligt have styr på ergonomien. Det vil sige, at du skal have en arbejdsstation i hjemmet, hvor du kan sikre dig, at du kan få en ordentlig arbejdsstilling, så du kan undgå belastningsskader.

Når du udfører hjemmearbejde, er der mulighed for, at du kan komme til at sidde mange timer uden pauser. Du skal derfor være opmærksom på, at du har udstyr, der så vidt muligt passer til dig, så du ikke afslutter hjemmearbejdsdagene med ondt i enten nakke eller ryg.

Ud over den rette arbejdsstilling er det vigtigt, at du holde pauser løbende, mens du arbejder. Pauser er vigtige for at undgå belastningsskader på længere sigt.

Det er individuelt, hvor mange pauser man har brug for, men amerikanske Jon Cinkay, ekspert i ergonomi ved Hospital for Special Surgery, fortæller til Wall Street Journal, at en god tommelfingerregel er, at du skal forlade dit skrivebord mindst en gang i timen for at strække din krop ud.

Fasthold kommunikationen med arbejdspladsen

Klar kommunikation er vigtigt, når vi arbejder hjemme, fordi du ikke har den samme kontakt med arbejdspladsen, som du normalt ville have. Du skal derfor fastholde kontakten med dine kolleger løbende, mens du arbejder hjemme.

Du skal gøre det klart for dine kolleger, hvornår de må kontakte dig. Det vil gøre, at du undgår, at de kontakter dig, når du holder fri. Du kan blandt andet markere i de fælles møde- og mailplatforme som fx Microsoft Outlook, hvornår de må kontakte dig. I kan også internt aftale, fx at I ringes ved hver morgen kl. 09.00.

Den klare kommunikation gælder også i forhold til sygdom og konkrete opgaver. Du skal afklare med din chef, hvilke opgaver du skal løse, og hvornår opgaverne skal være løst.

Hvis du bliver syg, skal du melde dig syg – ligesom du normalt ville gøre, hvis du skulle møde ind på arbejdspladsen.

Hav en klar dagsorden, og vær forberedt til møder

Det er vigtigt, når I holder møder online, at du og dine kolleger er velforberedte. Det vil sige, at dagsordenen til mødet skal være sendt ud på forhånd, så I kan nå at forberede jer til de enkelte punkter på dagsordenen.

En god ide kan være at starte møderne uformelt – især i denne tid. Dine kolleger kan være påvirkede af coronavirussen. De kan enten selv være smittede, eller de kan have familiemedlemmer, der er blevet smittet. Derfor er det en god ide at starte mødet i en uformel tone, så man får en forståelse for den enkelte kollegas situation.

Kilder: Karen Albertsen, fhv. seniorforsker ved Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø og nu medejer af TeamArbejdsliv, og Cecilie Burkal Cohrt, konsulent i Dansk Magisterforening.

}