Dansk Magisterforening

Nye regler på CBS forbyder flyrejser til Hamborg, Berlin og Stockholm

Mens universiteterne i dag udleder mindre CO2 fra fx bygningsdrift, er forbruget af flyrejser voksende. © Gary Lopater/Unsplash.com

Af Thomas Bøttcher
Del artikel:

Institut for Organisation på CBS indfører restriktiv rejsepolitik for at reducere CO2-aftrykket fra instituttets 80 forskere. “Vi er nødt til at gøre noget”, siger en af initiativtagerne.

En ny politik for bæredygtighed skal nu indskrænke brugen af unødige flyrejser ved Institut for Organisation (IOA) på Copenhagen Business School.

Fremover vil instituttets pengekasse fx være lukket for forskerne, når flyrejser kan erstattes med togrejser på op til otte timer. Dermed er det slut med at bruge indenrigsfly, ligesom også tjenesterejser til Hamborg, Berlin og Stockholm falder inden for de otte timer.

Den nye politik retter sig også mod internationale besøg, hvor forskere er inviteret af CBS til at deltage i fx workshops eller være bedømmere til ph.d.-forsvar. Her skal instituttet fremover foretrække gæster, der kan tage toget.

Ifølge Ursula Plesner, lektor ved IOA og en af initiativtagerne til den nye politik, har instituttet taget et vigtigt og nødvendigt skridt.

“Det kan siges meget klart. Der er ingen, der går fri af at tage stilling til, hvad vi stiller op med den eksistentielle trussel, som klimaforandringerne er. Det gælder også institutionerne i samfundet, herunder universiteterne, hvor forskerne flyver overordentligt meget”.

“Så kan man indvende, at et institut på CBS ikke gør nogen forskel, men det handler vel om at tage nogle skridt. Så vores politik er en handling, der viser en vej”, siger hun.

Mens universiteterne i dag udleder mindre CO2 fra fx bygningsdrift, er forbruget af flyrejser voksende. Flere universiteter har varslet bæredygtighedspolitikker, men samtidig ses de internationale aktiviteter som fx forskernes deltagelse i videnskabelige konferencer som en væsentlig del af universiteternes virke, det er svært at sætte grænser for.

Men ifølge Ursula Plesner har forskere en tendens til at fortrænge, at langtfra alle rejser er vellykkede.
 
“Vi tager af sted relativt ofte, og fordi vi er opdraget til, at konferencer har en stor værdi, glemmer vi måske alle de gange, hvor det modsatte er tilfældet. Hvor man udsættes for dødssyge oplæg om noget, der ikke har den midste relevans for ens egen forskning, eller de gange man ingen brugbar kollegial respons får”, siger hun.

Ursula Plesner håber, at bæredygtighedspolitikken får instituttets forskere til at være selektive og tænke mere over, i hvilken grad flyrejserne skaber kvalitet i arbejdet. Men samtidig mener hun, at regler er nødvendige for at skabe forandring.

“Jeg har en kollega, der forsker i bæredygtighed. Han flyver hele tiden og publicerer på livet løs om klimatruslen. Han siger selv, at han er en hykler, der bare går og venter på, at nogen sætter nogle rammer op. Sådan tror jeg, vi er mange, der har det. Vi har brug for kollektive tiltag, som alle agerer på”, siger Ulla Plesner.

Selvom de nye regler altså indfører restriktioner for flyrejser, er der ifølge Signe Vikkelsø, institutleder på IOA, kun få forskere, der har udtrykt betænkeligheder.

“Modstanden har ikke været stor. Men i det oprindelige forslag var der fx et loft for, hvor mange rejser man måtte tage, som vi blev nødt til at pille ud. Så der er kommet en realisme ind i den endelige politik. Vi vil ikke forhindre folk i at udføre deres hverv”, siger hun.

Det står i IOA ’s bæredygtighedspolitik:

• IOA betaler ikke for rejser med fly, når destinationen kan nås inden for otte timer med tog.

• Når konferencedeltagelse indebærer flyrejser: IOA tillader kun deltagelse af én fastansat forsker per paper.

• Instituttet betaler kun for konferencedeltagelse, hvis forskeren deltager med et paper.

• IOA inviterer ikke flyvende gæster til kun ét event.

• IOA foretrækker udenlandske bedømmere og workshopdeltagere, der kan ankomme med tog eller bil.

• Instituttet foretager årlige beregninger af CO2-aftrykket fraflyrejser.

 

}