Dansk Magisterforening

Generalen takker af: “Ledelse er ikke en popularitetskonkurrence”

“Jeg blev spurgt, om jeg ville spille i 2. division eller 1. division. Med det mente han: Har du det, der skal til for at samle det rigtige hold?” Magistertitlen har lært Steen M. Andersen at kunne sætte sig ind i store komplekse emner. Det har tegnet hans lederskab og måde at lede på, at han er en god generalist. © Foto: Mathias Løvgreen

Af Rasmus Lauge Hansen
Del artikel:

Steen M. Andersen stopper som general­sekretrær i UNICEF Danmark efter 24 år på posten. Han er blevet mere kontant og mere rummelig. Det skal der til, hvis du skal have det bedste ud af dine medarbejdere, siger han.

"Jeg skulle coaches til at træffe de hårde beslutninger. Det er aldrig sjovt at fyre nogen, men nogle gange er det nødvendigt”. Sådan lyder det fra Steen M. Andersen, når han skal beskrive sin opstart i UNICEF Danmark.

“Jeg er blevet mere kontant i min tid som generalsekretær. Min opgave er at sende flere penge til ulandene og at køre organisationen ordentligt. Jeg forventer ikke, at alle kan lide mig. Det er ikke en popularitetskonkurrence, jeg er en del af”.

Den 31. august 2019 takkede han af. 24 år er det blevet til siden ansættelsen som generalsekretær i UNICEF Danmark. En magistergrad i historie og engelsk blev sikret i 1982, og det er ikke uden betydning for hans måde at lede folk på. Det vender vi tilbage til.

Steen M. Andersen fandt hurtigt ud af, at der lå en krise bag de nedrullede gardiner, da han startede i UNICEF Danmark. Der var lige akkurat penge til, at det kunne løbe rundt. UNICEF Danmark skulle på ret køl igen, og det var hans job. Da ansættelsen var foretaget, fik han et par alvorsord med på vejen af en fra hovedkontoret i Genève.

“Jeg blev spurgt, om jeg ville spille i 2. division eller 1. division. Med det mente han: Har du det, der skal til for at samle det rigtige hold?”

“Jeg tror på frihed under ansvar. Jeg sidder sammen med veluddannede mennesker, så de behøver ikke at have at vide, præcis hvad de skal gøre. De skal bare have nogle rammer at arbejde inden for”

Lige præcis den sætning er en, han altid har haft med sig, når han skulle bestride sit job som generalsekretær.

En leders job er at skabe resultater, og resultater kommer kun, hvis man har det rigtige hold. Derfor skal man være i stand til at sætte en retning for sine medarbejdere, men det er vigtigt at lytte til medarbejdernes forslag, forklarer Steen M. Andersen.

Frihed under ansvar
Han har formet sin ledelsesstil gennem årene. Han lægger stor fokus på, at han ikke vil have næsen langt nede i alt, hvad medarbejderne foretager sig. Det får man nemlig ikke det bedste resultat ud af.

“Jeg tror på frihed under ansvar. Jeg sidder sammen med veluddannede mennesker, så de behøver ikke at have at vide, præcis hvad de skal gøre. De skal bare have nogle rammer at arbejde inden for”.

“Der skal selvfølgelig altid være mulighed for, at man som medarbejder kan sige: “Det er helt fint, men vi kunne også gøre det på denne måde”. Vi bliver nemlig aldrig bedre end de indspil, vi får”.

Netop Steen M. Andersens ledelsesstil er noget, som er blevet farvet af hans uddannelse. Han mener selv, at han med sin humanistiske baggrund har fået nogle kvaliteter, som han har bragt ind i måden, han leder på. Han har blandt andet gennem sin uddannelse lært at overskue store stofområder, forstå dem og derefter formidle dem, så alle kan forstå det.

“Min ledelsesstil ville ikke gå i mange andre lande. Vi havde besøg af nogle amerikanere, som blev overraskede over, at min dør var åben, og at jeg sad på samme etage som de andre medarbejdere. Danske ledelsestilgange adskiller sig på den måde, at det ikke er hierarkisk som i mange andre lande”.

De politiske og menneskelige hensyn
Steen M. Andersens største fortrydelse som leder er, når medarbejderne har haft det svært.

“De største lavpunkter har været, når medarbejderne ikke har haft det godt. Vi har haft nogle, der har været stressede. Det har jeg været ked af, fordi det er chefens ansvar, at medarbejderne trives. Det er et udtryk for, at jeg som leder ikke har været opmærksom nok”, siger Steen M. Andersen.

Og undersøgelserne peger da også på et godt arbejdsmiljø. I den seneste undersøgelse af Danmarks Bedste Arbejdspladser har Unicef Danmark en top 20-placering. I de tre foregående år har de fået to top 10-placeringer og en top 20-placering. De var derudover den bedst placerede ikke-kommercielle arbejdsplads. Steen M. Andersen understreger da også, at arbejdsmiljøet generelt er i orden.

“Vi har en personaleudskiftning på 10 procent om året, så det er ikke, fordi vi skifter meget ud. Det er inden for det anbefalede”.

Hvordan har det været muligt at bestride en post som generalsekretær i så mange år?

“Jeg har en vis evne til at manøvrere i et komplekst miljø. Og få afbalanceret de mange hensyn, man skal tage som generalsekretær. At der samtidig har været en god økonomisk udvikling, gør, at jeg kan sidde i sådan et job i så lang tid. Der er bestemt ikke en livsvarig ansættelsessikkerhed som generalsekretær i en NGO”.

 

}