Dansk Magisterforening

Belgisk universitet kvitter flyrejser

Af Thomas Bøttcher
Del artikel:

Forskere ved Universiteit Ghent kan ikke længere booke flyrejser, hvis de kan nå deres destination med bus eller tog inden for seks timer. Vi skal ikke indføre rigide regler, svarer dansk universitetsdirektør.

Da 600 danske forskere i december i et åbent brev kritiserede de danske universiteter for at mangle ambitioner i den grønne omstilling, pegede de også på behovet for initiativer, der begrænser universiteternes brug af flyrejser, der udgør en stor del af universiteternes CO2-aftryk.

Netop flyrejserne er et ømtåleligt spørgsmål, for internationale relationer og samarbejde er i stigende grad et parameter for blandt andet tiltrækning af forskningsmidler. Som DTU-universitetsdirektør Claus Nielsen svarede, da han af Science Report blev bedt om at redegøre for DTU-ledelsens overvejelser om flyrejserne:

“Vi skal passe på med at sætte nogle mål, som er kontraproduktive for det mål, vi som universitet er sat i verden for”.

Frygten for at opsætte kontraproduktive mål har dog ikke forhindret ledelsen ved det belgiske Universiteit Ghent i at implementere et konkret tiltag, der netop har til formål at begrænse de ansattes flyrejser.

I juni vedtog universitetet en politik, der med øjeblikkelig virkning fratog forskerne muligheden for at booke flyrejser til 60 såkaldte “grønne byer”, der kan nås med bus eller tog inden for seks timer. Samtidig opfordres de 9.000 forskere ved universitetet til at fravælge fly, når destinationen kan nås inden for otte timer.

Riet Van de Velde, miljøkoordinator ved Universiteit Ghent og en af hovedkræfterne bag politikken, kalder selv initiativet for “begrænset”.

“Det er ikke stort. Det er et lille mål, for de store aftryk ligger jo på de lange internationale rejser til fx USA. Men det gode er, at det viser, at universiteterne faktisk kan gå forrest”, siger hun.

Uanset hvad har Universiteit Ghents nye rejseregler vakt opsigt.

“Jeg får opkald fra rigtig mange andre universiteter, der vil kopiere eller implementere dele af vores politik. Det er allerede ved at ske i Utrecht, Maastricht og Amsterdam. Så selvom det kun er et første lille skridt, ser det ud til, at mange følger med”, siger Riet Van de Velde.

Selvom den nye politik altså har begrænset de ansattes frihed til at rejse, har modstanden på universitetet været forbavsende beskeden, fortæller hun.

“Det er ret interessant, for vi havde kun tre stemmer, der brugte Twitter til at ytre kritik, men det var overstået efter et par dage. Vi forestillede os ellers alt muligt, at folk ville nedlægge arbejdet osv. Så jeg tror, vi spilder en masse tid på at overveje, hvad der kan gå galt. At det ikke kan lade sig gøre. Men det passer ikke”, siger Riet Van de Velde.

I Danmark ser DTU-direktør Claus Nielsen ikke perspektiver i den belgiske model, selvom den ville kunne fjerne 9 pct. af flyrejserne på DTU, der ifølge universitetets grønne regnskab er indenrigs.

“Nu har vi taget rejserne ind i vores grønne regnskab, og det er også noget, vi kommer til at snakke om. Men jeg tror, at vi i højere grad skal kigge på en bred vifte af ting, fx videokonferencer, snarere end rigide regler”.

 

}