Dansk Magisterforening

Gode kollegaer trumfer løn

© Foto: Sara Galbiati

Majken Søndergaard Eliasen
Del artikel:

Efter at have været på flere forskellige arbejdspladser har cand.mag. i filmvidenskab Maria Knude Oldhøj Nielsen erfaret, hvor vigtigt det er at have gode kollegaer.

Da Det Danske Filminstitut i København fik foretaget en APV, hvor pilen pegede på for meget stress, iværksatte man en trivselskampagne for 2019, der skulle højne det gode kollegaskab og skrue ned for stress. Kampagnen har fået medarbejderne til at være bevidste om, hvor meget det betyder, at man har det godt med hinanden i hverdagen.

“Det at komme på arbejde, hvor man kan snakke med nogen og have det sjovt, det betyder alt for mig. Jeg vil næsten vove at påstå, at det betyder mere end løn, og hvad jeg laver”, siger Maria Knude Oldhøj Nielsen.

Inden hun blev fastansat i afdelingen for arkiver og digitalisering hos DFI, har hun været på fire andre arbejdspladser, der hver havde sin kultur – ikke alle var lige vellykkede. I dag er hun selv meget opmærksom på, hvordan hun kan være en god kollega for andre.

Fællesskab frem for kliker

Maria Knude Oldhøj Nielsen har 11 kollegaer i sin afdeling i Filmhuset i Gothersgade. Det er en velfungerende gruppe, hvor kollegaerne har et tæt forhold, siger hun.

“Der er faktisk rigtig meget hygge i vores afdeling. Der er tit nogle, der køber slik eller blomster til kontoret. Vi spiser morgenmad sammen hver fredag”, fortæller hun.

Afdelingen lægger stor vægt på sociale initiativer, uanset om det gælder et slag bordtennis en sen eftermiddagstime eller en øl efter arbejde. Afdelingen holder også både sommerfest og julefrokost – altså ud over den sommerfest og julefrokost, der i forvejen er arrangeret fra DFI’s side. Den sociale omgang er ikke noget, Maria Knude Oldhøj Nielsen tager for givet.

“Jeg arbejdede på et tidspunkt et sted, hvor det at gå til frokost i samlet flok ikke var noget, man gjorde. Så var der tre-fire stykker, der satte sig ét sted, og så var der nogle, der gik et andet sted hen. Der var kliker. Det syntes jeg var helt vildt mærkeligt, jeg har altid sat pris på, at alle sidder sammen og snakker sammen”, siger formidlings- og projektarbejderen.

En anden dårlig oplevelse stammer tilbage fra tiden, hvor hun var studentermedhjælper.

“Jeg har prøvet at få skældud af en kollega, hvor stemmen blev hævet. Det var meget demotiverende”, forklarer hun.

5 grundregler

Maria Knude Oldhøj Nielsen har fem grundregler, hun følger, for at være en god kollega:

  1. Hils Sig godmorgen og farvel til dine kollegaer, så de føler sig set og hørt.
  2. Vær en mentor Er du en af de ældre og mere erfarne personer på din arbejdsplads, kan du tage en af de yngre, nyuddannede under dine vinger.
  3. Fælles frokost Spørg de andre, om de vil med til frokost. Gør det til et fælles projekt, hvor alle er med.
  4. Tag godt imod nyansatte Giv nyansatte, der ikke ved, hvordan tingene fungerer hos jer, ekstra opmærksomhed.
  5. Tal pænt Det skal ikke gå ud over kollegaerne, hvis du har en ­dårlig dag.
}