Dansk Magisterforening

6 gode råd: Sådan forbereder du dig til jobsamtalen

Julie Elmhøj
Del artikel:

Sådan! Du er blevet kaldt til jobsamtale. Men hvordan forbereder du dig bedst? Her er seks gode råd til, hvordan du bliver klar til at møde ­ansættelsesudvalget.

Formuler tre kernebudskaber
Selvom du ikke kan forberede dig på, hvad du bliver spurgt om til jobsamtalen, kan du forberede dig på, hvad du som minimum vil have, at arbejdsgiver skal vide om dig. Formuler derfor på forhånd tre kernebudskaber, som du vil have ud, uanset hvordan samtalen forløber. Dine kernebudskaber skal være konkrete og tage afsæt i, hvad du kan bidrage med i den givne stilling.

Hvis et af dine budskaber er, at du er god til at skabe kontakt til eksterne samarbejdspartnere, så giv et konkret eksempel på, hvordan det er lykkedes dig i et tidligere job. Du kan også på forhånd forberede dig på, hvad du gerne vil vide mere om. En jobsamtale er – som ordet indikerer – en samtale og ikke en prøve. Og det er ikke kun arbejdsgiver, der skal beslutte, om du passer ind i virksomheden. Du har i lige så høj grad mulighed for at finde ud af, om virksomheden og stillingen passer til dig og dine ønsker.

Hvem sidder i ansættelsesudvalget?
Du har sandsynligvis allerede sat dig grundigt ind i virksomheden, da du sendte din ansøgning af sted. Alligevel er det en god ide at følge op på virksomheden igen, inden du skal til samtale. For jo mere du kender virksomheden og dens ønsker, desto større er din chance for at virke som en, der passer ind. Derfor har du også brug for at vide, hvem der vil være til stede under samtalen, hvor lang tid den vil vare, og om der er noget, du skal forberede dig på.

Mange arbejdsgivere plejer selv at oplyse om det, når de inviterer til samtale, men der er desværre også mange, der glemmer det. Hvis det sidste er tilfældet, så ring og spørg. Det er også nu, du skal finde din indre antropolog frem og gå på opdagelse på virksomhedens hjemmeside og på LinkedIn. Hvordan klæder virksomhedens medarbejdere sig? Hvordan kommunikerer virksomheden om sig selv på sin hjemmeside? Og kender du nogen i dit netværk, der arbejder i virksomheden, og som kan give dig gode råd om, hvad du skal lægge vægt på under samtalen?

Skab en god stemning
Du er blevet inviteret til samtale, fordi du har en spændende faglig profil. Og selvom jobsamtalen oftest vil dreje sig om faglige spørgsmål, er din personlighed og kemien mellem dig og ansættelsesudvalget også afgørende for, om du bliver tilbudt jobbet. Det kan virke frustrerende, fordi du ikke kan forberede dig på at have kemi med et ansættelsesudvalg, du sandsynligvis ikke har mødt før.

Men fat mod: Du kan nemlig på forhånd lægge en strategi for det sociale møde, som en jobsamtale også er. Du skal sørge for, at der er en god og behagelig stemning under samtalen. Det kan du bl.a. gøre ved på forhånd at aftale med dig selv, hvordan du vil sikre dig at have øjenkontakt med alle, der er til stede under samtalen – ligesom det på forhånd er en god ide at beslutte, hvordan du vil indlede og afslutte samtalen.

Kend dig selv
Jo bedre du kender dig selv, desto bedre kan du forberede dig. Hvis du ved, at du har brug for at føle, at du har kontrol over situationen, kan det være en god ide at øve sig på samtalen. Få din mest kritiske veninde til at spille djævlens advokat. Selvom det ikke direkte kan sammenlignes med at sidde over for et ansættelsesudvalg, tvinger det dig til at overveje, hvilke mulige svar du vil give på forskellige typer af spørgsmål.

Hvis du ved, at du nemt bliver nervøs, så sørg for at lægge en strategi for, hvad du vil gøre, når det sker. Virker det beroligende, hvis du sætter sig på en bestemt måde i stolen? Bliver du rolig, hvis du trækker vejret dybt ned i maven? Har du brug for at tage en tår vand, eller hjælper det at italesætte nervøsiteten foran ansættelsesudvalget? Tag på forhånd stilling til, hvad der virker for dig, så du ved, hvad du skal gøre, når du mærker nervøsiteten banke på.

Analyser dine svagheder
Læs din ansøgning og dit cv igennem igen, og forestil dig, at du er en del af ansættelsesudvalget. Er der noget i læsningen, der springer i øjnene, og som du kan forvente, at der bliver spurgt ind til? Har du store huller i cv’et, haft mange korte ansættelser, eller er du måske blevet fyret fra dit seneste job? Hvad det end er, så husk, at det ikke er et problem, så længe du er i stand til at fortælle om forløbet nøgternt. Måske kan du ovenikøbet vende din fortælling til en succeshistorie?

Det kan være, at du er blevet langt bedre til at sige til og fra, eller at hullerne i dit cv dækker over et aktivt valg om at fokusere på din familie i en periode. Hvis du omvendt ved, at du er følelsesmæssigt påvirket og endnu ikke er klar til at italesætte det, der stikker ud, så læg en strategi for, hvordan du undgår at tale for meget om det. Der er ingen grund til at gøre dig selv sårbar, og du skylder ikke arbejdsgiver en lang forklaring. Du er kaldt til samtale, fordi du er fagligt kvalificeret. Husk det.

Vær udhvilet og mentalt klar
Sørg for, at du er fysisk og mentalt klar til at gå til samtalen. Du skal være udhvilet og på forhånd vide, hvor lang tid det tager at komme hen til arbejdspladsen. Du kan også forberede dig på, at det er helt i orden, at der kan være spørgsmål, du ikke forstår eller i første omgang ikke opfanger – ligesom du kan minde dig selv om, at du ikke nødvendigvis skal have svar på alt inden for et nanosekund. Forbered dig også på, at du gerne må overveje dine svar, inden du siger noget. Omtanke er en vigtig kvalitet for enhver arbejdsgiver, og der er ingen, der forventer, at du agerer perfekt under samtalen.

Kilder: Karsten Lodahl Madsen, karrierekonsulent i Dansk Magisterforening, og Pernille Hjortkjær, selvstændig businesscoach med speciale i virksomhedskultur


}