Dansk Magisterforening

Gør-det-selv-forfatteren

© Thomas Steen Sørensen

Lasse Højsgaard
Del artikel:

En stak bøger på bordet efter et foredrag. Det er den bedste salgskanal for Lise Søelund, højproduktiv forfatter af teologiske og filosofiske bøger

Nogle forfattere bliver båret på hænder og fødder. Andre må slæbe deres bøger land og rige rundt. Men selv om man skal klare det meste selv, betyder det ikke, at man ikke kan sælge bølger.

”Det er sådan med bøger, at de har en kort levetid. 1-2 år, så gider forlagene dem ikke mere. Men for mig går det alligevel godt, fordi jeg ofte tager ud og holder foredrag.  Det er faktisk der, jeg sælger mine bøger, og så til bibliotekerne,” fortæller Lise Søelund.

Hun er Magisterbladets første nedslag i den ret store gruppe af magistre, der skriver og får udgivet bøger. Lise Søelund er ansat som ”husfilosof” ved Silkeborg Bibliotekerne, hvor hun arrangerer studiekredse og holder foredrag med filosofisk indhold. Og i fritiden skriver hun bøger. 22 er det blevet til siden 2002, hvor Lise Sølund fik sit speciale om ”Kulturens vilkår i en globaliseringstid” udgivet ved Akademisk Forlag.

”Jeg synes, specialet var så interessant, at det kunne andre godt få glæde af. Så jeg sendte kuverter til ti forlag, og så var Akademisk Forlag interesserede. Senere fandt jeg ud af, at jeg havde været lidt heldig. Så nemt skulle det ikke være efterfølgende”, fortæller hun.

Sælger bøgerne selv
Med sine 22 bøger har Lise Søelund været godt rundt i forlagslandskabet. Hun har været udgivet på Gyldendal – Danmarks største forlag – og hun har været udgivet på helt små forlag. Og det sidste har hun faktisk været mest glad for.

”Jeg synes, de mindst kendte er de bedste, for de kæler mest for bøgerne. Kontrakterne på de forskellige forlag er stort set enslydende. Men der kan være meget forskel på, hvor meget de markedsfører. På Egolibris for eksempel har de været rigtig flinke. Hos dem kommer jeg på bogmesse, hvor jeg bliver interviewet på scenen om min bog”, fortæller Søelund med henvisning til det forlag, hvor hendes seneste bog er udkommet.

De fleste af Lise Søelunds bøger har hun fået udgivet uden omkostninger.”Nogle steder har jeg kunnet aftage bøger til en pris, jeg synes var rimelig, som jeg kunne have med ud og sælge, når jeg holdt foredrag. Når forlagene sælger bøgerne, får man kun 10-15 procent af udsalgsprisen når momsen er trukket fra, så det bliver ikke særlig meget.

Køb en udgivelse
Lise Søelund fortæller, at hun udgiver to bøger på  forlaget Mellemgaard i denne måned, Det er et forlag, som i høj grad gør meget ud af layut og er særdeles grundige i deres korrektur, forklarer hun. 

”Nogle er nemlig meget forhippede på at få deres bog udgivet for hver en pris. Men man skal også huske, at hvis ingen vil udgive den, er det måske en god grund til det,” siger Lise Søelund, der også anbefaler, at man holder sig fra den helt skrabede ”books on demand”-løsning, hvor man får printet og indbundet sit uredigerede manuskript.

”Man kan se en markant kvalitetsforskel, når bøger ikke er redigerede. Det er simpelthen synd”, siger hun.

Lidenskab, ikke penge
Og så er der det med salget og indtjeningen. Lise Søelund fortæller, at flere af hendes bøger har udsolgt førsteoplaget, som typisk ligger mellem 600 og 1.000 eksemplarer.

Sælger man 500 eksemplarer af en bog, vil en aftale om 10 procent af en udsalgspris på 250 kr. inklusiv moms give 8.000 kroner til forfatteren. Prisen bliver dog oftest sænket efter nogen tid, så 5.000 er formentlig et bedre bud.

”Det er slet ikke noget, man kan leve af,” fastslår Lise Søelund.

Til gengæld skriver hun bøgerne hurtigt. De bliver ofte til i løbet af et skriveophold på Løgum Kloster eller en tur i hendes sommerhus på Stevns

”Jeg læser enormt meget og streger under. Den dag jeg skal til at skrive, ligger det hele som understregninger og tanker. Så drøner jeg bare på og skriver et kapitel om dagen”.

Hendes flittige produktion begynder da også at kunne mærkes, når der i januar måned udbetales bibliotekspenge. I år var der 5.704 kroner til Lise Søelund. Lige til en lille ferie, som hun bemærker. Men det er ikke pengene, det handler om. ”Det her er min store lidenskab. Som Kierkegaard sagde: Jeg har fundet min ide, som jeg kan leve og dø for”.

Dette var andet afsnit i Magisterbladets føljeton om, hvordan man tjene penge på at skrive bøger. I næste afsnit møder vi Julia Lahme, som supplerer jobbet i egen PR-virksomhed med at skrive personlige livsstilsbøger.

}