Dansk Magisterforening

Gazellen på Esplanaden

Af Pernille Siegumfeldt
Del artikel:

Historiker Louise Herping Ellegaard drømte om at få job på et museum. Men på en Skanderborgfestival opstod ideen om et digitalt historieunivers for elever i grundskolen. Siden er det kun gået én vej for gazellevirksomheden Clio Online, og i marts solgte de tre medstiftere 60 pct. af ejerandelen for et tocifret millionbeløb.

Det var to glade historiestuderende fra KU, der i sommeren 2006 tog på Skanderborgfestival for at fyre den af. Janus Benn Sørensen havde netop afleveret sit speciale og trængte til et pusterum i jagten på et gymnasielærerjob i hovedstadsområdet.

Louise Herping Elle­gaard, på det tidspunkt 26 år gammel, skulle lige holde lidt fri før sin egen specialeskrivning. Hendes mål var at få job på et museum.

Efter festivalen skulle tømmermændene plejes på en fisketur i Ry. Den tur vendte op og ned på alle planer.

Med om bord var blandt andre redaktøren af en internetportal, der hedder danske-dyr.dk, som drives af en virksomhed i Næstved.

“Både Janus og jeg blev vildt fascinerede af, at man kunne have sådan et fedt job på Sjælland og samtidig bo langt ude i en skov i en stråtækt idyl i Jylland. Vi kom til at tale om alle de muligheder, digitaliseringen skabte, også inden for vores eget område historieformidling. Og sådan opstod ideen til vores virksomhed”, forklarer Louise Herping Ellegaard.

Omsætning på 60 mio. kr. sidste år
Det startede som et tilbud til historielærere i grundskolen, men i dag udvikler Clio Online digitale undervisningstilbud til elever på alle klassetrin og i stort set alle fag.

Skolerne kan tegne abonnement på et af forlagets digitale produkter, typisk for en treårig periode, og dernæst få adgang til serveringsklare pakker, der indeholder både tekster, lydfiler, filmbidder, spil, årsplaner, eksamensspørgsmål og meget mere.

Indholdet i pakkerne udvikles hele tiden, og i modsætning til trykte bøger tager de ofte udgangspunkt i topaktuelle begivenheder, fx en nobelprisuddeling eller et præsidentvalg i USA.

Sidste år lå omsætningen i Clio Online tæt på 60 millioner kroner. I dag beskæftiger forlaget 135 ansatte i Danmark, og i Stockholm er 75 medarbejdere ved at løbe det svenske marked i gang.

Adressen er Esplanaden i det fashionable København, og naboen er Maersk Oil.

Pokalerne står tæt på disken i receptionen: gazeller på stribe fra Dagbladet Børsen, som har fejret Clio Onlines stejle vækstkurver fire år i træk. Stedet emmer af ung og uhøjtidelig startup, fra det øjeblik man træder ind ad døren.

Der er ingen, der umiddelbart svarer på ringeklokken, ingen folk bag receptionsdisken, der tager imod, og intet fint chefkontor, hvor vigtige ting kan foregå bag lukkede døre. Direktøren for Strategi og Forretningsudvikling sætter sig til rette i sofaen lige der, hvor hoveddøren hele tiden går op, og lige ved siden af et kaotisk stativ med bøjler, hvor primært yngre medarbejdere kaster deres overtøj.

Det startede med Kleopatra på biblioteket
Egentlig er Louise Herping Ellegaard ikke overrasket over, at Clio Online er blevet så stor en succes.

“De bedste ideer er tit de mest enkle og båret af begejstring. Begejstringen har fulgt os fra start. Det fedeste ved min egen skoletid var temadagene, hvor vi kunne fordybe os i et emne på tusind måder, lave mad fra et andet land eller lege beboer fra en anden tid. Det sidder dybt i mig”, fortæller Louise Herping Ellegaard.

Vestjyden i de høje hæle tænker tilbage på, dengang hun lånte Asterix på biblioteket.

“Det var de tegneserier, som jeg lånte på biblioteket i Ansager, der gjorde mig så nysgerrig på historie, at jeg af mig selv opsøgte mere viden om Cæsar og Kleopatra. Det med at gøre det sjovt at lære og vække børns nysgerrighed ved at formidle viden på utraditionelle måder er hele kernen i vores virksomhed”, fortsætter hun.

I 2006 var ingen endnu kommet på den idé at udnytte internettets muligheder ordentligt i grundskolens undervisning.

“Fordi vi er historikere, var det selvfølgelig historiefaget, vi udviklede en læringsportal til først. Jeg var selv redaktør på den. Efterhånden som efterspørgslen voksede, og vi fik kunder i butikken, har vi udviklet en lang række portaler – fag for fag og klassetrin for klassetrin”, forklarer hun.

Lasse kunne lidt kodning
At starte et internetforlag kræver hverken store lokaler eller masser af dyrt udstyr. I lang tid var der heller ikke nogen it-afdeling eller marketingfolk i Clio Online.

“Janus og jeg koblede en tredje bekendt, Lasse Guldsborg, på projektet. Han er cand.merc. og kunne lidt kodning. Jeg tog et lån i min andelslejlighed og skrev mit speciale på 23 dage, i øvrigt om opstarten af vores firma. Og så var vi ret hurtigt flyvende”, husker Louise Herping Ellegaard.

Det er kun et halvt år siden, at de tre virksomhedsstiftere, med millioner i fortjeneste, solgte 60 pct. af forlaget til det svenskejede Bonnier. De sidder fortsat i direktionen alle tre og har ingen planer om at skrue ned for aktiviteterne. Tværtimod.

“I Sverige har vi netop lanceret 12 produkter inden for 10 fag. Det har fået mig til at genopleve meget af det, vi gjorde, dengang vi startede op i Danmark. Nu kører vi på med videreudviklingen, og vi overvejer også at starte op i England”, siger Louise Herping Ellegaard.

“Det er jo sjovere at gå på arbejde, når der er plads til at tænke stort, fordi vi har fået tilført noget kapital, og økonomien er sund. Det er selvfølgelig også dejligt, at vi nu har indtægter, der gør, at min familie kan bo i et godt hus”, tilføjer den nu 36-årige direktør.

}