Dansk Magisterforening

Studerende skaber væksteventyr

Vivian Voldgaard
Del artikel:

Danske akademikere starter i stigende grad egne succesfulde virksomheder. To studerende fra Aarhus Universitet startede IT Minds, som skræddersyer softwareudvikling og konsulentarbejde for virksomheder. De har rundet 100 ansatte og åbner snart afdelinger i Sverige og Norge. Her fortæller Morten Astrup Christensen om vejen fra studierne til at blive vækstvirksomhed.

Hvad fik jer til at ville starte egen virksomhed?
Jonas (Vognsen, red.) og jeg læste på det tidspunkt sammen på Handelshøjskolen i Aarhus og tog på Harvard Summer School i USA sammen. Her oplevede vi, hvordan de studerende arbejdede på opgaver, ofte for rigtige virksomheder, som derfor var meget mere virkelighedsnære end herhjemme, hvor opgaveløsning ofte er mere teoretisk. Det sporede os ind på idéen om, at man burde bruge studerende til konkrete opgaveløsninger på arbejdspladser. Inden for it er det meget oplagt, fordi studerende kan programmere længe før de er færdige med studierne. Men deres kompetencer bliver ofte ikke brugt til ret meget i studietiden, og det kan vi udnytte. Vi opsøgte et par potentielle kunder og fik god feedback, og vi besluttede os for at starte op, mens vi stadig var studerende.

Hvordan udviklede I jeres forretningsområde?
Vi snakkede med forskellige folk fra en række virksomheder og forelagde dem idéen om, at studerende programmører kan hyres ind til at løse specifikke opgaver. Den eneste måde, vi egentlig kunne prøve idéen af på i praksis, var ved at begynde. Selve opstarten var ­relativt risikofri. Vi behøvede blot et lille lokale og et par computere for at komme i gang. Vi ansatte så to udviklere på timebasis og gik derefter i gang med at opstøve opgaver. Med tiden fik vi sporet os ind på, hvad der er den bedste måde at gøre det på. Selv om vi bruger studerende og nyuddannede, som ikke har mange års erhvervserfaring, så kan de ofte have programmeret i op til ti år. Og vores kunder sætter selvfølgelig heller ikke vores folk til at lede et stort projekt fra dag et. Vi leverer unge talenter, som har rigtig meget at byde ind med, når der skal løses opgaver.

Hvad var jeres målsætning med virksomheden fra start?

Vi havde ikke rigtig nogen målsætning, ud over at vi ville se, om idéen kunne bære. Det handlede om at afprøve vores nysgerrighed og potentialet bag en idé. Da vi var færdige med at læse, havde vi allerede 10-12 ansatte, og derfor så det ud til, at idéen havde potentiale. Derfor valgte vi at køre videre på fuld tid. Nu har vi solgt virksomheden til EG (tidligere EDB Gruppen). Det giver os muligheden for at udbrede konceptet på lignende markeder i Sverige og Norge, hvor EG allerede er etableret. Vi kører videre som selvstændig enhed. Målsætningen er at blive Nordens førende arbejdsplads for ambitiøse og talentfulde it-studerende og nyuddannede.

Hvilken rolle har undervisning på universitetet spillet for udviklingen af jeres virksomhed?
Jeg tror ikke, at vores uddannelse har spillet den store rolle i forhold til vores ønske om at afprøve denne idé. Konceptet udspringer af en løsrevet idé. Men vi har helt klart fået nogle redskaber som økonomi, strategi og ledelse med fra studierne, som har gjort os i stand til at eskalere virksomheden op til dens nuværende størrelse. Så vi har været godt rustet til at udvikle virksomheden. Det var desuden klart en fordel, at vi allerede under studierne kunne prøve iværksætteridéen af.

Hvad har været sværest ved at starte egen virksomhed?
Typisk har folk, der starter en konsulentvirksomhed som vores, flere års erfaring og et større kundenetværk med sig. Vi startede fra ingenting. Uden kendskab til branchen og uden kunder. Det var op ad bakke i starten, men det har samtidig været svært at kunne forberede os anderledes. Derudover er der det mere generelle med offentlige indberetninger og regler, som administrativt tit spænder ben og kan være svært at se den store værdi i for en iværksætter. Gennem en bekendt fik vi opstøvet en opgave. På den måde kom vi langsomt i gang. Desuden har vi deltaget heftigt i konferencer og netværksmøder.

Hvordan har I formået at skabe vækst i jeres virksomhed?

Først og fremmest har idéen vist sig god nok. Men vi er også nået hertil i dag, fordi vi hele tiden har haft meget fokus på salg og vækst. Det har i den sammenhæng været en fordel, at vi ikke selv er produktet. I stedet for har vi løbende ansat it-talenter til at levere de rigtige kompetencer. Det er en model, som betyder, at man i starten ikke selv kan bidrage med så meget i forhold til selve leverancen. Men i takt med at vi er blevet større, handler det i høj grad også om salg og økonomi, som vi ved meget mere om. Desuden har vi været to til at starte op, og vi har forskellige kompetencer. Jonas er en typisk sælger – meget udadvendt og vedholdende på at tage lange, seje træk. Jeg er mere administrativ med fokus på økonomien. Jeg sørger for, at vi overholder vores aftaler. Det er en god kombination og har været kernen i at få det til at fungere for os.

Hvordan gør man som potentiel iværksætter op, om en forretningsidé er god nok?

Det afhænger meget af idéen. Handler det om et fysisk produkt, kan det være meget dyrt at få udviklet en prototype, før man går videre. Vores idé har været relativt omkostningsfri at prøve af. I stedet for at bruge for lang tid på desktopresearch og forretningsplaner synes jeg, det er vigtigt at afprøve sin idé hurtigst muligt. Tage fat i potentielle kunder og høre dem, hvad de siger. Sparre med en erfaren person, som kan give input.
}