Dansk Magisterforening

Danske universiteter sakker bagud

Af Martin Ejlertsen
Del artikel:

For andet år i træk bevæger de danske universiteter sig nedad på universiteternes verdens­rangliste. Listens top domineres stadig af amerikanske og engelske universiteter.

Universiteterne herhjemme får stadig sværere ved at begå sig i den internationale konkurrence.

De danske universiteter bevæger sig i hvert fald for andet år i træk nedad på universiteternes verdensrangliste fra Times Higher Education. Times Higher Education er den eneste globale parative tabel over univeriteterne på verdensplan. Faldet skyldes, at universiteter i andre lande er blevet bedre, snarere end at de danske universiteter er blevet dårligere. Ifølge Times Higher Education er det især det internationale udsyn, der mangler på de danske universiteter.

“Det må være en alvorlig grund til bekymring, at alle fem af Danmarks top 400-universiteter taber terræn på de globale ranglister. Konkurrencen i den globale vidensøkonomi skærpes, og Danmark har brug for at investere og arbejde hårdt strategisk på at forblive konkurrencedygtig over for de fremstormende nationer i Asien”, siger Phil Baty, som er redaktør af Times Higher Education.

Mens DTU som stadig bedst placerede danske universitet går fire pladser tilbage til nummer 121, mister især Aarhus Universitet terræn med et fald på 15 pladser til nummer 153. Københavns Universitet mister 10 pladser og ligger i 2014-2015 som nummer 160 på listen.

De første 20 pladser på listen indtages af lutter amerikanske og engelske universiteter. Først på plads nummer 20 brydes dominansen af canadiske University of Toronto. For fjerde år i træk er California Institute of Technology med sine blot 300 professorer nummer et fulgt af Harvard University og engelske University of Oxford.

2014-15 Rank   2013-14 Rank Institution name 
 121  117  Technical University of Denmark
 153  138  Aarhus University
 160  150  University of Copenhagen
 301-350  276-300  University of Southern Denmark
 351-400  301-350  Aalborg University

Kilde: Times Higher Education
}