Dansk Magisterforening

Mediemogul, vinimportør, kaffeforhandler, kursusudbyder

Af Pernille Siegumfeldt
Del artikel:

Glem alt om at starte i det små eller at fokusere udelukkende på det danske marked. Robin Juel Johansens idéer er “born globals”, og han har som 26-årig allerede haft titel af CEO i to virksomheder. “Jeg er grebet af at skabe noget fra bunden og se det få sit eget liv”, siger iværksætteren, der dog indtil videre også beholder sit studiekort til CBS.

Dagen inden interviewet stifter han i frokostpausen et nyt selskab, der forventeligt er klar til start om to måneder.

Senere samme dag køber han domænet WeirdWine.com sammen med sin bofælle, som er vinkender. Domænet skal være hjørnesten i den næste forretningsidé, som Robin Juel Johansen skal teste: At sælge vinabonnementer til det mere eventyrlystne og kvalitetsdyrkende europæiske kundesegment, som føler sig klar til at eksperimentere og supplere den sædvanlige Amarone og Côtes du Rhône med en slovensk eller boliviansk drue.

Det kan måske lyde, som om der er fart over feltet på den lidt friskfyragtige måde, som den 26-årige Robin Juel Johansen iværksætter sit liv på. Men det er langtfra overfladisk smartness, han udstråler, da Magisterbladet møder den unge CBS-studerende fra Hobro. Til trods for at hans idéer stritter kreativt i alle retninger, udstråler han solid målrettethed og beskedenhed.

Indtil nu har han ikke tjent en krone til sig selv, selvom han har fået to selskaber op at køre og har yderligere to på tegnebrættet. Derfor passer det ham rigtig godt, at de iværksætterstudier, som han passer ved siden af sine virksomheder, giver ham billet til at bruge faciliteterne i CSE Lab, Copenhagen School of Entrepreneurship.

CSE Lab holder til i lyse lokaler i to etager i Porcelænshaven midt på Frederiksberg. Robin Juel Johansen er ikke den eneste, der har sin Mac, sit whiteboard og sine CVR-numre forankret på den adresse.

“Der er flere CEOer her, end der er tilsammen i hele København K”, konstaterer han med et skævt smil.

Valgte studierne fra
Det var midt under historiestudierne på Københavns Universitet, at Robin Juel Johansen for første gang blev klar over, at han ikke samtidig kunne være både iværksætter og seriøs studerende. Det var i kølvandet på oprettelsen af sin første virksomhed, Afrika360.dk.

“Under en rejse i Ghana blev jeg klar over, at der er så ufatteligt meget, vi europæere ikke får at vide om det afrikanske kontinent. Kompleksiteten, diversiteten, selvfølgelig, men også bare det faktum, at Afrika også er at sidde i Accra og spise sushi og drikke cocktails med udsigt over havet. Alle skabelonhistorierne om Afrika i medierne provokerede mig til at starte min første virksomhed. Afrika360.dk er et onlinemedie og blogsite, der har til formål at dække Afrika fra alle vinkler. Det var et af de første medier af sin art i Danmark, så jeg var hele mediemøllen igennem lige fra TV 2 News til P3 Nyheder og til Politiken osv. Alt i alt en tids- og energikrævende opstart, der tvang mig til at vælge”, forklarer han.

Robin Juel Johansen får adskillige nye forretningsidéer hver uge, og det var trangen til at skabe noget fra bunden, der fik ham til at vælge historiestudierne fra. Siden er han dog vendt tilbage til uddannelsessystemet. På CBS tager han alle de fag på HA entreprenørskab, som han mener kan skærpe ham til at blive en bedre iværksætter.

“Jeg har opdaget, at det er meget mindre svært at starte en virksomhed, end mange går og tror. Du skal bare have en computer med adgang til virk.dk og skat.dk og et klart formuleret projekt. Så er du i gang. Danmark er ikke nær så bureaukratisk og svært, som det nogle gange bliver præsenteret som”, pointerer han.

Born globals
Developing-stories.com er det projekt, han har brugt tid på, siden han overlod Afrika360.dk til nye kræfter.

"Vi sælger onlinekurser og rejse-kurser til udviklingslande, hvor kursisterne får en personlig underviser og lærer journalistik, kommunikation eller foto, mens de rejser. Vores målgruppe er primært unge briter og amerikanere. De er vant til at blive undervist på nettet, de er vant til, at uddannelse koster penge – og så er de oftere klar til at gå ad mere snørklede stier for at blive uddannet end andre. Herhjemme har vi fx en tilbøjelighed til at tro, at vi ikke kan rokke med ørerne, før vi har en kandidatgrad fra uni”, siger Robin Juel Johansen.

Det selskab, som han stiftede dagen inden interviewet, hedder Monthlyroast.com.

“Sammen med en god ven, der ved alt om kaffe, er jeg tæt på at have færdigudviklet et koncept, hvor folk kan abonnere på kaffe fra mikroristerier i hele Europa. Idéen er, at kunderne modtager et kilo bønner om måneden og får chancen for at smage al den bedste kvalitetskaffe, der er på markedet. Det har været så interessant at få indblik i det tætte kollegiale og meget passionerede miljø omkring kafferisterne. Og idéen har inspireret mig til, sammen med en anden kammerat, der er vinkender, at lave en tilsvarende forretning med vin, WeirdWine.com, hvor man kan lære verdens mere mærkelige vine at kende”, fortæller Robin Juel Johansen.

Én ting er han helt afklaret med, når det gælder hans iværksætteri:

“Jeg har selv mødt hæren af hvide, midaldrende, slipseklædte virksomhedsledere, der alle prædiker det samme: Start i det små, begynd med Danmark, og tag så et andet land ad gangen. Hav finanserne og organisationen på plads, før du går i gang. Sådan tænker jeg ikke, og jeg tror, det er en direkte forkert strategi i dag. Fem millioner danskere er for lille et marked. Jeg har min computer og en plads ved et skrivebord. Mere behøver jeg ikke. Developing-stories.com bliver besøgt af folk fra Saudi-Arabien til USA, og de webshops, jeg er i færd med at etablere, bliver til hele det engelsksprogede marked. Mine idéer skal være “born globals” eller som minimum være interessante for et europæisk marked, ellers gider jeg ikke”.

}