Dansk Magisterforening

Hjælp tilbydes

Af Martin Ejlertsen
Del artikel:

Hver tredje nyuddannede akademiker bliver ledig efter studierne. Københavns Kommune har igangsat et projekt, hvor kommunens karrierevejledere skal hjælpe kommende dimittender i arbejde.

“Det er en udfordring at skabe flere arbejdspladser til akademikere og samtidig gøre akademikere endnu bedre til at udvide deres perspektiv på det arbejdsmarked, de skal ud på”.

Nanna H. Mortensen vejleder ugentligt et voksende antal studerende på Karrierestedet på Aalborg Universitets karriereafdeling i København. Her sidder hun i “drivhuset”, som de kalder det på stedet. Et lille, rødt glashus midt i en stor sal med højt til loftet og store panoramavinduer med udsigt til vandet og en del af Sydhavnen lige udenfor. I drivhuset er der dårlig plads til meget andet end et skrivebord, et par stole og nogle hylder i knæhøjde med bøger og lidt brochurer. Men der behøves ikke meget andet. For herinde drejer det sig om vejledningssamtaler i øjenhøjde. Her gælder det om at skabe sig et hurtigt indblik i den enkelte studerendes situation, når vedkommende sætter sig i stolen overfor.

“Det er en af de helt store udfordringer for rigtig mange kommende dimittender at forstå, hvad de kan med deres uddannelse, og hvilke typer job de med deres uddannelse ren faktisk kan søge. Derfor handler min vejledning især om kompetenceoversættelse: Hvad har jeg læst, og hvilke typer job kan jeg derfor søge?” siger Nanna H. Mortensen, som selv har en akademisk baggrund fra psykologi og læringsstudier.

Næsten hver tredje nyuddannede akademiker går fra studierne ud i arbejdsløshed. Også i Københavns Kommune kæmper man med, hvordan dimittendledigheden kan reduceres. Hovedstaden afsatte derfor sidste år 1,6 millioner kroner til et nyt pilotprojekt “før-dimittend”, hvor tre karrierevejledere fra Karrierestedet, der fokuserer på at hjælpe ledige akademikere i arbejde, får en direkte vejlederfunktion ude på landets videregående uddannelser. Her skal de, ansigt til ansigt, hjælpe de kommende kandidater bedst muligt i overgangen fra studieliv til et job på arbejdsmarkedet. Med tilstedeværelsen på universiteterne forsøger Karrierestedet på den måde at bringe erhverv, uddannelse og beskæftigelse tættere sammen.

Indspark
Denne dag er det specialestuderende Kimie Hansen, som sidder i stolen over for Nanna H. Mortensen. Hun er i gang med at færdiggøre sin uddannelse som cand.mag. i lærings- og forandringsprocesser. Kimie Hansen hørte om karrierevejledningen via universitetets intranet, og da hun forventer at aflevere sit speciale i starten af juni, ser hun vejledningen som en kærkommen lejlighed til at få konkrete indspark til jobansøgninger og til at trimme sit cv, som hun allerede er i fuld gang med.

“Jeg har helt klart brug for indspark til, hvad det egentlig er, jeg kan, efter denne uddannelse, efter min praktik og den erhvervserfaring, jeg har med. Min uddannelse er meget bred, så derfor er der mange muligheder. Jeg tænkte, at det var en god idé at komme i gang med at få sparring på dette nu i stedet for at sidde med det hele efter specialet, som jeg tror vil være for sent”, siger Kimie Hansen.

Hendes samtaler med Nanna H. Mortensen er den første form for karrierevejledning, hun har fået. Hun gik derfor ind til samtalerne med en forventning om at kunne få nogle konkrete værktøjer til at skrive ansøgninger og gennem dialog at spore sig ind på, hvor hendes kompetencer ville komme bedst i spil på arbejdsmarkedet.

“Dette er lidt som en slags personlig erhvervscoaching. Jeg er allerede blevet meget bedre til at analysere og forstå jobopslag, og hvordan jeg kan reagere på dem ved eksempelvis at henvende mig personligt”, siger Kimie Hansen, som regner med at tage en tredje og sidste samtale med Nanna H. Mortensen, inden studierne er helt færdige. Her skal vejledningen efter planen drejes ind på, hvilke konkrete jobområder der er relevante på baggrund af Kimies speciale.

Store udfordringer
Nanna H. Mortensen oplever, at en af de store udfordringer for de studerende er at skabe et konkret overblik over, hvad de egentlig kan med deres uddannelse. For de studerende har masser af kompetencer. Ofte også erfaringer, som er erhvervet uden for studierne, men som oftest glemmes eller endda forsøges skjult.

“Jeg talte for nylig med en pige, som var konditor for en del år siden. Disse kompetencer ville hun nærmest skjule i sine jobansøgninger, for nu er hun jo akademiker. Men hun har faktisk opnået erfaring og indblik i en branche, som giver en speciel forståelse og større mulighed for at søge ind i andre slags virksomheder end mange andre kommende dimittender. Det giver hende jo en fordel, som hun bør udnytte”, siger Nanna H. Mortensen.

Netop konkret erfaring med at sælge fra bagerdisken og bestille varer hjem til lageret, lagt sammen med at kunne træde to skridt tilbage og lave målgruppeanalyser i et akademisk perspektiv, giver store jobmuligheder.

“Det gælder for mig om at hjælpe de studerende med at forstå, hvordan sådanne kompetencer kan bruges i forskellige brancher. Det kan også være ufaglært erfaring. Det er faktisk meget mere værd, end mange kommende dimittender regner med, for det giver erfaring og et andet perspektiv på arbejdsmarkedet og dermed personlige forcer, som absolut ikke bør skjules, men derimod fremhæves”, siger Nanna H. Mortensen.

Aalborg Universitet har allerede et karrierecenter. Så Nanna H. Mortensen ser sin funktion som at understøtte den vejledning, der allerede bliver tilbudt på stedet. Karrierestedets tilstedeværelse på universitetet er nyt, og derfor gælder det for Nanna H. Mortensen om at gøre et ekstra stort arbejde for at gribe fat i de studerende, studievejledere og undervisere og gøre opmærksom på sin eksistens.

I sine karrieresamtaler bruger hun sin erfaring fra karrierevejledningen på Karrierestedet i København. Her møder hun højtuddannede, der har været ledige i halve og hele år. Den viden finder hun brugbar også i en universitetssammenhæng.

“Det er ikke for at skræmme de studerende i mine samtaler med dem, men for at give dem et realitetstjek på, at sådan ser virkeligheden ud nu. Så jo mere åben de studerende er over for, at arbejdslivet kan starte mange steder, jo større muligheder får de i jobsøgningen”, siger Nanna H. Mortensen.

}