Dansk Magisterforening

Til bords med det private erhvervsliv

Alice Bonnichsen
Del artikel:

Ansøgninger fra akademikere skal i fremtiden sendes til små og mellemstore virksomheder, for det er der, karrieren skal udfolde sig for et stigende antal højtuddannede.

“Hvem er målgruppen? Målgruppen skal identificeres først!” Diskussionen omkring det runde bord handler om kommunikation, hjemmesider og målgrupper. For hvordan kan en lille virksomheds produkter bedst beskrives for kunderne?

22 ledige akademikere og en håndfuld mindre virksomheder har sat hinanden stævne til live match på en vækst- og beskæftigelseskonference arrangeret af Akademikerne (AC). Konferencens fokus er nye job i den private sektor.

En af de arbejdssøgende akademikere er Stine Skot. På visitkortet står der konceptmager, kommunikator og koordinator – mere formelt er Stine Skot uddannet cand.mag. i dramaturgi og kunsthistorie. Siden hun blev færdiguddannet i 2005, har hun haft tre job. Men i september sagde Stine Skot sit job op. Det indeholdt for mange administrative opgaver, og hun var kommet for langt væk fra det, hun egentlig brænder for.

“Jeg elsker at være kreativ og kan lide at kaste nyt på bordet. Jeg kan også godt lide at arbejde sammen med andre om en opgave, at tage hinandens gode idéer og arbejde videre med dem. For mig skaber et samarbejde grobund for kreativitet og udvikling”, siger Stine Skot.

Potentiale i højtuddannede
Med Stine Skots akademiske baggrund kan hun være en potentiel ny medarbejder i en lille eller mindre virksomhed. Mange rapporter og analyser har allerede belyst fordelene ved at ansætte højtuddannede for det private erhvervsliv.
De virksomheder, der ansætter højtuddannede medarbejdere, bidrager til samfundsøkonomien med ny viden, ideer, innovation, kreativitet og generel vækst. Og ansættelse af højtuddannede i små og mellemstore virksomheder styrker beskæftigelsen i forhold til alle medarbejdergrupper.

Men det kan være svært for erhvervslivet at finde rundt i, hvad en akademiker egentlig kan.

For nylig præsenterede Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE) en ny analyse, “Det fremtidige arbejdsudbud blandt akademikere”. Den viser, at antallet af akademikere er steget markant de seneste knap 20 år. Den viser også, at andelen af akademikere i arbejdsstyrken vil stige til det dobbelte i de næste 25 år. Ifølge analysen vil antallet øges fra en halv million i 2014 til lidt mindre end en million i 2040.

Allerede i dag er over halvdelen af alle akademikere ansat i det private erhvervsliv, men med den nuværende kandidatproduktion (og afgang fra arbejdsmarkedet) skal der hvert år skabes mere end 10.000 nye akademikerjob.

Forberedt til et match
Stine Skot har ikke kun udkig efter fast lønarbejde. En projektansættelse eller opgaver på freelancebasis har også hendes interesse.

“Mit arbejdsliv må meget gerne være sjovt og lærerigt, og så må noget af det, jeg er god til, gerne komme i spil”, siger Stine Skot.

Inden konferencens live match er hun og de andre kandidater blevet trænet i at levere elevatortalen med den ultrakorte præsentation og opsummering af kompetencer. Hun har fået lavet visitkort og har forberedt sig på at få talt med nogle af virksomhederne på konferencen og få udvidet sit netværk.

“Jeg kan sagtens se mig selv arbejde i en lille virksomhed, hvor der typisk er få hænder til mange opgaver. Jeg vil gerne være med til at tage min del af arbejdet og give en hånd ved meget forskelligartede opgaver”, siger hun.

Ved det runde bord er Stine Skot og seks andre kandidater blevet matchet med Elverdal. En mindre virksomhed, der lever af at udvikle arkitekttegnede løsninger til legepladser, parkouranlæg, udendørsfitness og det aktive uderum.

“Vi sælger ikke bare et produkt, vi sælger oplevelser”, fortæller Jens Bo Thorsager, administrerende direktør i Elverdal.
Elverdal har specialiseret sig i at finde løsninger, der passer til kundernes behov. Desuden finder virksomheden helhedsløsninger, så rum og indretning kommer til at hænge sammen og bidrager til fællesskab og fysisk udfoldelse.
“Vores legepladser og uderum er udviklet i samarbejde med engagerede kunder, børn og unge, arkitekter og ansvarsfulde håndværkere”, siger Jens Bo Thorsager.

Akademikere skaber troværdighed
Mange private virksomheder er stadig tilbageholdende med at ansætte akademikere, fordi de ikke har fået øjnene op for værdien af akademisk arbejdskraft. Men ikke Elverdal.

“Vi har en del akademikere ansat, fordi de er med til at skabe troværdighed. Vi ansætter fx arkitekter til at sælge, fordi de har den akademiske baggrund for at kunne analysere kundernes behov. Samtidig besidder de den nødvendige faglighed til at være realistiske og kreative i deres tilgang til opgaverne. Kunderne opfatter ikke en arkitekt som en sælger, men som en partner, der arbejder for de samme interesser”, siger Jens Bo Thorsager.

Elverdal profiterer af akademikerens kompetence til at afdække og forstå kundernes behov.

“For at opnå succes må man sætte det rigtige hold. Man skal overveje, hvilke kvalifikationer der er brug for, og bagefter finde de rigtige kandidater”, siger Jens Bo Thorsager.

Men de rette kandidater står ikke nødvendigvis klar til at gøre karriere i det private.

“Ofte har akademikere barrierer i forhold til at arbejde i kommercielle virksomheder. Men i øjeblikket kan jeg ikke se, at der er alternativer, og de jobsøgende er nødt til at udvikle sig i den retning, hvor der er arbejde at få”, siger Jens Bo Thorsager.

Stabil arbejdskraft
Som arbejdsgiver er han tryg ved at ansætte en akademiker.

“Jeg vil gerne ansætte akademikere, for de besidder potentialet til at levere god og stabil arbejdskraft. Akademikere kan tænke selv, de har overblik og kan udarbejde analyser inden for fx produktudvikling. Jeg er helt tryg ved, at de løser den opgave, jeg gerne vil have løst”, siger Jens Bo Thorsager.

Når han ansætter nye medarbejdere, kigger han på cv’et, og har der været lange perioder med ledighed, kan han godt være forbeholden over for at tage folk ind.

“For mig er der stor forskel på, om man har været ledig i to måneder eller to år. Det er meget lettere at koble en person til arbejdsmarkedet, når vedkommende lige har haft et job. Mit råd er at komme ud af de lange ledighedesperioder og komme i gang. Tag det arbejde, der er at få. Som arbejdsgiver vil jeg langt hellere ansætte en, der har arbejdet i fx en cafe eller som kassedame, end jeg vil ansætte en, der har søgt 700 job uden at få et”, siger direktøren i Elverdal.

I øjeblikket har virksomheden brug for en kommunikationsmedarbejder i en løntilskudsordning. Kandidaten skal være god til at formulere sig og have erfaring med at vedligeholde hjemmesider. Medarbejderen skal bl.a. udarbejde produktbeskrivelser, skrive nyhedsbreve og lave søgemaskineoptimering.

Det er den stilling, som Stine Skot byder ind på, til live match. Hun har tidligere lavet den slags kommunikationsarbejde og kan sagtens se Elverdal som sin kommende arbejdsplads.

“Det er spændende at høre om de værdier, virksomheden bygger på, og de udfordringer, den står over for. Det passer meget godt overens med min faglige baggrund i dramaturgi og kulturhistorie. Jeg er blandt andet optaget af, hvordan man fx skruer et byrum sammen, så det bliver brugt som tiltænkt”, siger Stine Skot.

Seancen er ved at være forbi, og Jens Bo Thorsager pakker hurtigt sine ting. Han har travlt og skal videre, men har en sidste opfordring til kandidaterne.

“Send jeres cv til mig. Så kigger jeg på det og ser, om der er et match”.
}