På kun halvandet år har Akademikerkampagnen parret 1.800 ledige akademikere med små og mellemstore virksomheder. Men trods gode resultater, initiativer til at skabe nye job og en stadig voksende dimittendledighed er tilskuddet til kampagnen pillet ud af regeringens finanslovsforslag.
Psykopater, narcissister og magtbegærlige ledere trives fint i moderne virksomheder. Dark Management har optimale vilkår i flydende strukturer, hvor forandring er hyppig, og hukommelsen er kort.
Mange studerende har svært ved at deltage aktivt i undervisningen. Manglende tryghed er en af forklaringerne, viser en stor undersøgelse af kulturen på universiteterne.
Lidt rod på skrivebordet og i rummet omkring dig gør dig mere kreativ, viser nyt forsøg fra to amerikanske forskere. “Virksomheder kan skræddersy omgivelserne til den adfærd, som de ønsker at fremme hos medarbejderne”, fortæller den ene.
Universiteterne bruger officielt godt 40 millioner kroner på at markedsføre sig igennem diverse kampagner. Et tal, der dog er adskillige ukendte millioner højere, fordi metoderne til opgørelse er vidt forskellige. Nødvendige udgifter, mener universiteterne. Vanvid og spild af skatteydernes penge, mener tidligere studiechef.
I 2010 – før de kom i regering – fremlagde S og SF et finanslovsforslag, som skulle dæmme op for universiteternes interne reklameslagsmål. Forslaget nåede aldrig den daværende finanslov. I dag er partierne selv i regering, men der er ingen planer om at genfremsætte forslaget. Til stor fortrydelse for KU’s tidligere studiechef Jakob Lange.
En øremærkning af barsel til fædre vil resultere i et stigende antal mænd på orlov med deres små børn. Det dokumenteres igen-igen af et studie fra SFI.
Magisterbladet har mødt etnologuddannede Julia Lahme, der offentligt udstillede sine oplevelser med at blive fyret som chefredaktør. Og som gjorde comeback som driftig erhvervskvinde, forfatter og blogger.