Dansk Magisterforening

Den autodidakte fjernunderviser

Af Pernille Siegumfeldt
Del artikel:

Bindene med Faulkners og Dostojevskijs samlede værker er i løbet af de sidste fem år blevet suppleret med faglitteratur om Web 2.0, Camtasia, Wikispaces og kunsten at holde en god videokonference. Søren Mikael Kristensen er blevet fjernunderviser på fuld tid. Og det stiller nye krav til hans formidling.

Litteraten Søren Mikael Kristensen har siden 2006 måttet vige det meste af pladsen for underviseren og webekvilibristen Søren Mikael Kristensen.

På kun fem år er fjernundervisning gået fra at være en bibeskæftigelse til at blive et fuldtidsjob for den 48-årige lektor ved UC Nordjylland i Hjørring. Og han er ikke den eneste. Også andre kolleger arbejder i stigende grad på fuld tid med netundervisning i psykologi, matematik, pædagogik, engelsk og specialpædagogik i UCN’s såkaldte flekslærergruppe.

“Jeg blev ansat til at lave undervisning på den gode gammeldags måde – i klasseværelset og i auditoriet – for bare 11 år siden. I dag fylder arbejdet med det visuelle og det grafiske mindst lige så meget i mit arbejdsliv som den faglige opdatering. Og det er spændende at udforske de mange nye måder at formidle sit fag på og være med til at udvikle en vedkommende undervisning, der fungerer på de forskellige digitale platforme”, forklarer Søren Mikael Kristensen.

YouTube og Wikispaces
Han har altid haft teknisk snilde og interesseret sig for ny teknologi. Derfor greb han chancen for at blive koblet på opgaven med at oversætte traditionel undervisning til Web 2.0. En opgave, som UC Nordjylland har opprioriteret, i takt med at flere og flere studerende ønsker at gennemføre deres uddannelse på fjernstudie fra Afrika, Grønland, Færøerne, Sjælland og Jylland. Men selvom Søren Mikael Kristensen som udgangspunkt er teknikbegejstret, så oplever han, at udfordringen i at formidle sin faglige viden og udnytte nettets vide muligheder bedst muligt er enorm.

“Der er mange didaktiske overvejelser, fx med hensyn til hvordan jeg bedst muligt anskueliggør et emne i videoklip af 3-4 minutters længde. Ikke fem, så falder de i søvn. Jeg har lige produceret et klip til YouTube, som er et sammendrag af de informationer, andre studerende får, når de kommer til introdag i Hjørring. Videokonferencer er en anden ny disciplin, jeg har kastet mig ud i. Jeg arbejder med at udvikle den visuelle side, for det er alt for søvndyssende at sidde ved sin skærm alene et sted og kigge på en endeløs række af PowerPoint-præsentationer. At få gruppearbejde til at fungere over nettet er også noget, vi eksperimenterer med. Fx bruger vi Wikispaces, hvor vi skaber et rum omkring børnelitteratur, som alle kan byde ind på. For første gang i år havde vi en studerende oppe til eksamen på Skype fra Hanoi i Vietnam. Så sad censor og jeg med høretelefoner på, som to piloter, og lyttede med. Der kommer hele tiden nye værktøjer til, som er rasende interessante, og som vi kan inkorporere i tilbuddet om fjernundervisning. Hvis vi altså bare har ressourcerne og tiden til at sætte os ind i det”, siger Søren Mikael Kristensen.

Pionerer på nettet
Det var først efter 10 år med opgaver inden for fjernundervisning at han tog formel efteruddannelse i e-læring, to moduler for at være helt præcis.

“På min arbejdsplads er man opmærksom på, at en større og større del af UC Nordjyllands tilbud rykker over på nettet. Derfor er der også en stor vilje til at klæde os på med kurser og efteruddannelse. Problemet er, at vi i høj grad er pionerer på området, så det kan være vanskeligt overhovedet at finde uddannelsestilbud, der dækker vores behov”, forklarer lektoren.

“Jeg kan godt savne at have noget mere teoretisk ballast, men det er også tilfredsstillende nogle gange at blive klogere, mens man gør det, selvom det er en mere omstændelig læreproces. Det er meget værdifuldt, at vi kan mødes i flekslærergruppen og diskutere og lære af hinanden. Vi er alle autodidakte fjernundervisere”, siger han.

Han har lige skrevet en musical om Stygge Krumpen, som de studerende skal opføre i efteråret, og selv ser han ikke nogen voldsom modsætning imellem fortidens fjerne fordybelse i William Faulkner, Derek Walcott og Dostojevskij på litteraturstudiet ved Syddansk Universitet og arbejdet som underviser på diverse e-læringsplatforme:

“Formidlingsværktøjerne er selvfølgelig nogle helt andre i dag, men det er bare teknologi. Kernen for mig er fuldstændigt uforandret. De studerende, der vælger fjernundervisning, er ofte fagligt stærke og meget selvstændige. Jeg ønsker bare at åbne deres øjne for sprogets og litteraturens vidunderlige verden”.

}