Dansk Magisterforening

Uddannelsesministeren: Behov for mere fokus på arbejdsmarkedet

Af Thomas Bøttcher
Del artikel:

Uddannelsesminister Morten Østergaard (R) vil diskutere brobygning mellem uddannelser og arbejdsmarked med universiteterne.

Der er behov for et øget fokus på brobygningen mellem uddannelserne på universitetet og arbejdsmarkedet.

Det siger uddannelsesminister Morten Østergaard (R) på baggrund af Magisterbladets scient.-undersøgelse. Den viser, at en femtedel af kandidaterne fra de naturvidenskabelige studier oplever, at de ikke er blevet godt nok rustet til at starte på arbejdsmarkedet.

“Det er et højt tal. Det er klart, at de uddannelser, man får på universiteterne, har et bredt sigte. Derfor kan man selvfølgelig havne i situationer, hvor en cand.mag. i østasiensstudier arbejder med noget, der absolut ikke har med Østen at gøre. Men derfra og så til, at en femtedel føler, at de slet ikke er rustede til at møde arbejdsmarkedet, synes jeg er et stort spring”, siger Morten ­Østergaard.

Fortsat plads til forskellighed
Uddannelsesministeren vil tage emnet op under de kommende drøftelser om udviklingskontrakter. Men universiteterne behøver ikke frygte, at den nye undervisningsminister pålægger dem nye detailreguleringer, lyder det fra Morten ­Østergaard.

“Jeg er meget optaget af, at der skal være plads til forskellighed. Af to grunde: For det første, fordi det er den eneste måde, vi bliver klogere på, i modsætning til hvis vi alle sammen gør det samme. For det andet, fordi de studerende er forskellige. Der vil være nogle, der foretrækker den ene type uddannelse frem for den anden, og jeg synes, det ville være en dødssynd, hvis man tvang alle universitetsuddannelserne ned i en meget snæver skabelon. Derimod har jeg tænkt mig at ansvarliggøre institutionerne over for nogle fælles målsætninger, som kunne være kvalitet i undervisningen og brobygning til arbejdslivet, og hvor man så forpligter sig på at levere i forhold til indikatorer, vi opsætter i fællesskab”.

I forbindelse med de kommende diskussioner om udviklingskontrakter vil Morten Østergaard først og fremmest sætte fokus på kvalitet i undervisningen. Men tingene hænger sammen, mener han.

“Jeg synes godt, man kan opfatte det at ruste de studerende til arbejdslivet som en del af kvaliteten i undervisningen. Og i hvert fald synes jeg ikke, det er en indikator på høj kvalitet, når så mange føler, at det rammer ved siden af skiven i forhold til det arbejdsliv, der venter dem. Så jeg vil gerne inddrage det her i diskussionen om udviklingskontrakter under overskriften kvalitet i undervisningen”.

}