Dansk Magisterforening

Det’ mit job: Anne Heide

Af Pernille Siegumfeldt
Del artikel:

Anne Heide, 36 år, Arrangementskoordinator på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium

Hvordan fik du jobbet på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium?
Jeg startede oprindeligt i et barselsvikariat, som jeg fik, fordi jeg havde erfaring med både at planlægge og stå for at gennemføre forskellige arrangementer i ­Cirkusbygningen. Igennem fem år arbejdede jeg med at opbygge et bookingsystem i Cirkusbygningen og udarbejde forskelligt informationsmateriale. Da Wallmans ­Saloner vandt licitationen, blev jeg involveret i arbejdet med at udforme dinner-show-konceptet, hvor folk kommer og spiser og får en forestilling med i købet. Det var sjovt og lærerigt, men efter fire år trængte jeg til at få et job, som var mindre kommercielt og havde lidt mere substans i sig.

Hvorfor var du interessant for ­Musikkonservatoriet?
Dels fordi jeg har masser af erfaring med at stable events på benene og markedsføre begivenheder, dels fordi jeg er uddannet i musik- og litteraturvidenskab fra Københavns Universitet. Jeg ved en hel del om klassisk musik. Jeg læser noder og har stort periode- og repertoirekendskab.

Hvad laver en arrangementskoordinator på en uddannelsesinstitution?
Det er et utroligt alsidigt job, som både indbefatter web- og kommunikationsarbejde. Jeg står fx for konservatoriets hjemmeside og intranet. Men ikke mindst handler det om at stable forskellige koncerter på benene, hvor de studerende får lov til at prøve sig af live foran et publikum. I den forbindelse står jeg – i tæt samarbejde med en kollega – for alt, hvad der ligger omkring koncerten, økonomien, markedsføringen, programskrivning, booking af sal og personale osv. Ja, nogle gange er jeg med til at flytte nodestativer under koncerten og ringe publikum ind efter pausen. Vi er en lille administration, så man skal være klar til at give en hånd med på alle niveauer.

Hvorfor er det i et administrativt job som dit en fordel at have en stor indsigt i musik?
Der kommer indimellem studerende ind på kontoret, som har en idé til en koncert­række. Så ved jeg med det samme, hvem der skal tages i ed, for at koncerten kan gennemføres, og hvordan lige netop den koncert bedst kan markedsføres. Jeg bruger min musikfaglige baggrund, hver gang jeg laver informations- og programmateriale. I øvrigt består et administrativt job på en uddannelsesinstitution som Musikkonservatoriet efterhånden af en masse akademisk arbejde, fordi der stilles store krav til evalueringer, afrapporteringer og støtte til ledelsen.

Hvad er det sjoveste ved dit job?
Det er bredden i opgaverne. Og så det at være støttefunktion for kunstnerne. Det appellerer meget til mig at arbejde i et kreativt læringsmiljø, hvor folk har vilde idéer, og temperamenterne slippes løs. Jeg har selv spillet, siden jeg var barn, men aldrig ønsket at blive udøvende kunstner. Det er til gengæld meget tilfredsstillende at skabe rammerne og styre administrationen, så de studerende bare skal koncentrere sig om musikken. Når tingene går op i en højere enhed, og et arrangement lykkes på alle niveauer, så bliver jeg glad.
}