Dansk Magisterforening

Fysik sætter ny rekord

Lisbeth Ammitzbøll
Del artikel:

Flere og flere unge vil læse fysik. På Niels Bohr Institutet i København sætter årets optag ny rekord.

Kvantefysik, nanofysik, geofysik, biofysik og astronomi. På Niels Bohr Institutet forsker man i ekstremer. Fra atomers mindste partikler til universets største galakser. Og de unge vil vide mere. For andet år i træk har et rekordstort antal studerende indskrevet sig på fysik.

“Vi er glade for, at de unge vælger os”, siger Aksel Walløe Hansen, viceinstitutleder og formand for instituttets undervisningsudvalg.

I år har fysikfagene ved Københavns Universitet sagt velkommen til 167 nye studerende. Det er over 20 flere end sidste år, der også var et rekordår.

“Om det fortsætter, er svært at vide. De seneste mange år har vores optagetal fluktueret omkring 100 om året. Stiger det yderligere til næste år, vil vi af praktiske hensyn være nødt til at indføre adgangsbegrænsning”, oplyser han.

Sker det, vil det være første gang i Niels Bohr Institutets historie.

Fag i fremgang
I alt læser lidt over 700 studerende fysik på Københavns Universitet. Årets nye rekord har flere årsager, mener Aksel Walløe Hansen.

“Lige meget hvor man vender blikket hen i disse år, leverer forskning i fysik afgørende ny viden. Mange unge vælger os af reel interesse for faget. Fysik har altid været spændende, og formidlingen af naturvidenskabelige opdagelser er blevet professionaliseret gennem de seneste år. Så de unge har også et større kendskab i dag til vores fag. Måske spiller det også ind, at vores kandidater nemt finder job. Endelig har vi sat gang i en række projekter, der dels udbreder kendskabet til fysik blandt gymnasieelever, dels øger de unges chance for at gennemføre studierne”.

Kamp mod frafald
Nye fysikstuderende må undvære hytteturen. Rus-introduktion foregår på stedet. Til gengæld får de masser af viden om fag og studiemiljø.

Alle Niels Bohr Institutets ansatte underviser på alle niveauer. Professorer underviser nye studerende, ph.d.-studerende deltager i undervisningen af næsten-kandidater. Selve studiet er struktureret i blokke.

“Vi satser på at få flere studerende frem til en kandidatgrad uden at slække på uddannelsens kvalitet. Om vi gør fremskridt, er for tidligt at sige. Skulle vi næste år være nødt til at begrænse optaget, vil det i sig selv øge chancen for, at flere studerende gennemfører, fordi de begynder med bedre forudsætninger”, vurderer Aksel Walløe Hansen.

}