Dansk Magisterforening

Dansk pædagogik er efterspurgt i et barns-Kina

Af Pernille Siegumfeldt
Del artikel:

En kop spildt kaffe på et indenrigsfly i 2002 har udviklet sig til et kinesisk uddannelseseventyr for studerende og undervisere ved Pædagoguddannelsen JYDSK i Aarhus. I dag er danskernes pædagog-faglige værktøjskasse efterspurgt flere steder i Kina. To undervisere har været med fra starten.

Tænk, hvis hun havde siddet på et andet sæde!

Sådan har lektor og international koordinator Kirsten Due Kjeldsen tænkt mange gange siden en flyvetur fra Tirstrup til Kastrup i 2002. Dengang hed hendes arbejdsplads Jydsk Pædagog-Seminarium og var endnu ikke en del af den midtjyske professionshøjskole VIA University College (VIA UC).

En kinesisk kvinde, bosiddende i Aarhus, kom til at spilde en tår lunken kaffe ud over lektoren, og den samtale, der fulgte, skulle vise sig at få afgørende betydning for Kirsten Due Kjeldsens fremtidige arbejde.

“Allerede dengang var jeg stærkt optaget af det internationale arbejde. Vi faldt i snak, kvinden var dansk gift og viste sig at kende en hel del til pædagoguddannelsen. Hun mente, at Kina kunne lære en masse af vores pædagogiske metoder og værktøjer, ikke mindst på børnehave- og børnehaveklasseniveau. Hun havde fortsat tætte kontakter til Changzhou Institute of Technology (CIT), et universitet tæt på Shanghai i provinsen Jiangsu, hvor hun kom fra. Hun og jeg kom godt ud af det med hinanden, så hun besluttede at gøre en indsats for at prøve at formidle et samarbejde mellem de to uddannelsesinstitutioner. Det lykkedes på fornemste vis”, forklarer Kirsten Due Kjeldsen.

Undervisning til 75 millioner kinesere
Siden 2003 har det, der nu hedder Pædagoguddannelsen JYDSK, Pædagogisk-Socialfaglig Højskole under VIA UC, og CIT cementeret deres samarbejde. Der blev i 2008 indgået en såkaldt double degree-aftale mellem uddannelsesinstitutionerne. I dag udveksler de gensidigt studerende, og JYDSK udvikler kurser for studerende og undervisere ved CIT’s førskolelæreruddannelse. Som en del af aftalen er der også sammensat et overbygningsprogram for kinesiske studerende i Danmark. En foreløbig kulmination på samarbejdet skete i 2009, da den kinesiske provins’ undervisningsministerium udstedte et certifikat til VIA UC og dermed gav danskerne tilladelse til at udbyde undervisning i hele provinsen, der har 75 millioner indbyggere.

I dag er Kirsten Due Kjeldsen organisatorisk og budgetmæssigt ansvarlig for Kina-samarbejdet på JYDSK, der fra start har hvilet økonomisk i sig selv. Hun underviser desuden på kurser i sit eget fag, drama. Det er ikke mindst de kreative fag, kineserne efterspørger, fortæller hun;

“De er interesseret i værksteds- og naturfag, desuden i sociale fag, børnepsykologi og kommunikation. Den frie meningsudveksling og den nysgerrighed, de oplever hos danske børn, tiltaler dem enormt, det samme gør vores børns evner for at kunne samarbejde og i stor udstrækning løse egne konflikter. Vi tænker ikke på det som særlige børnekompetencer, men det bliver man bevidst om, når man besøger Kina, hvor børnene slet ikke udviser selvstændighed på samme niveau”, forklarer lektoren.

“Børnehaverne står i kø for at modtage de af vores studerende, der vil gennemføre et halvt års praktik i Kina, og kineserne tilbyder yderst favorable vilkår til de studerende, bl.a. dækning af rejseomkostninger og adgang til gratis bolig”, tilføjer hun.

Børn uden frirum
Også i det vestlige Kina, i og omkring byen Chengdu, udveksles der pædagogiske og socialfaglige kræfter med danskerne. Pædagogisk-Socialfaglig Højskole under VIA rummer både lærer-, pædagog- og socialrådgiveruddannelser og har et tæt samarbejde med Sichuan Normal University. Blandt andet er en double degree-aftale ved at blive forhandlet på plads, som giver studerende fra begge lande mulighed for at få meritoverført et eller flere semestre. Derudover er der gensidig udveksling af viden og kompetencer mellem studerende og lærere fra VIA og Sichuan. I foråret var to kinesiske lærere på studieophold i VIA i tre måneder, og til efteråret sender VIA for anden gang et hold pædagog-, lærer- og socialrådgiverstuderende på 14 dages kursus sammen med kinesiske studerende på Sichuan Normal University i Chengdu.

“Kineserne er dygtige til at stille krav til deres børn. Enhver børnehavelærer kan få børnene til at spille klaver eller tegne meget dygtigt, og læreren kan få en kæmpe flok til at makke ret uden problemer. Men der er ikke meget selvstændighed og frirum for kinesiske børn, og barndommen er én lang række af krav på rigtigt mange fronter. En studerende fra Kina, der besøgte en børnehave i Aarhus, blev overvældet af, hvor meget glæde og selvstændighed børnene viste”, forklarer Susanne Lykke Stein, lektor og international koordinator på Pædagoguddannelsen Peter Sabroe under VIA. Skolen har erfaringer fra projekter i både Afrika, Grønland og Nepal og oplever, at også Kina efterhånden får mere og mere fokus på, hvor vigtige børnenes sociale kompetencer er.

“Hvor Kinas uddannelsessystem herhjemme bliver opfattet som det store dyr i åbenbaringen, så tænker de langt hen ad vejen omvendt. De vil gerne indføre mere af vores gruppedynamik og kreativitet og have mere fri meningsudveksling indarbejdet i undervisningen, men det er deres unge slet ikke gearet til. Kineserne ønsker i det hele taget at styrke områder i deres eget uddannelsessystem, som de traditionelt ikke har brugt ret meget krudt på. Der er fx en stor bekymring over et barns-Kinas sociale udfordringer”, siger Susanne Lykke Stein.

Peter Sabroes workshop
Det interkulturelle møde med Kina er spændende, men også dybt kompliceret, medgiver de to undervisere.

“Jeg har oplevet at stå med en fornemmelse af, at vi forstår hinanden, og så glipper det alligevel. Fx havde jeg i lang tid undervist et hold i drama, før en studerende pludselig spurgte: “Is it ok, if we laugh?”, fortæller lektor ved JYDSK Kirsten Due Kjeldsen.

“Jeg har oplevet, at de studerende blev introduceret til “Peter Sabroes workshop”, som så viste sig at været et nyskabt fleksibelt rum til brug for forskellig værkstedsundervisning, som universitetet havde indrettet specielt efter, hvordan de havde forstået workshop-begrebet. Her blev alle tv-hold og journalister guidet hen, når ledelsen skulle gøre reklame for skolens internationale nyskabende initiativer. Men så snart kameraet blev slukket, ledte de os tilbage til “den egentlige undervisning” i auditoriet”, beretter Susanne Lykke Stein fra Pædagoguddannelsen Peter Sabroe.

Hvorvidt man skal arbejde i et land, hvor menneskerettighederne er under hårdt pres, spørger Susanne Lykke Stein ofte sig selv om.

“Men hver gang bliver jeg enig med mig selv om, at det arbejde, vi laver, trods alt understøtter en udvikling, der trækker i den rigtige retning”, svarer hun.

“Vi deltager i en lille, men betydningsfuld del af den kinesiske demokratiseringsproces ved at påvirke fx moderniseringen af landets preschool-uddannelser. Men selvfølgelig er der lang vej igen”, understreger Kirsten Due Kjeldsen.
}