Dansk Magisterforening

Lederudvikling udvikler hele organisationen

Af Pernille Siegumfeldt
Del artikel:

“Når der arbejdes bevidst med udviklingen i toppen af en organisation, forplanter det sig ud i alle led og har stor indflydelse på medarbejdernes trivsel. Jeg oplever klart en positiv effekt af, at man i Sundhedsstyrelsen er begyndt at stoppe op en gang imellem og vurdere, om chefernes anstrengelser står mål med resultaterne, og retningen er rigtig”.

Sådan siger Henning Sandau, specialkonsulent, DM-tillidsrepræsentant igennem 17 år og i de senere år desuden part i et omfattende arbejde på de indre linjer i Sundhedsstyrelsen: At implementere og udvikle brugen af lederevalueringer.

Siden 2000 er et elektronisk anonymt spørgeskema med spørgsmål om den nærmeste leder en gang om året blevet mailet rundt til de godt 500 medarbejdere, chefer og den øverste ledelse i styrelsen. Cheferne får også lejlighed til at evaluere sig selv og bedømme udsagn inden for tre kategorier: Lederen som manager, som personaleleder og som person. Resultaterne drøftes mellem chef og medarbejdere i den enkelte enhed, de drøftes også internt i chefgruppen, og endelig gennemgår direktøren resultaterne med den enkelte leder.

I starten blev evalueringerne opfattet som en sveddryppende eksamen, men sådan er det ikke mere, bedyrer Henning Sandau. Han sammenligner dem med den skriftlige vurdering, han jævnligt selv beder sine elever om at udfylde, når han underviser unge amerikanske universitetsstuderende på DIS (Danish Institute for Study Abroad).

Sundhedsstyrelsen er en af de statslige arbejdspladser, som er længst fremme med brugen af lederevalueringer. Også statens miljøcentre har brugt meget krudt på ledelse, herunder rekrutteringen af de rette personer til mellemlederniveauet. I Miljøcenter Aalborg fik biolog Per Schriver jobbet som kontorchef i afdelingen for ferskvand.

“Jeg er selv blevet bureaukrat, men en af mine fornemmeste opgaver er at arbejde for at bevare fagfolkenes faglighed, så vi ikke alle drukner i procedurer”, siger kontorchefen, der holder sig langt fra detailstyring.

}