Dansk Magisterforening

Haarder vil hjælpe naturfagene

Mette Engell Friis
Del artikel:

“Det er ikke de rene småting, vi har på bedding”.

Sådan lyder det fra undervisningsminister Bertel Haarder om de rammer, han formentlig allerede i slutningen af februar vil melde ud som forsøg med læreruddannelsen. Rammerne vil give institutionerne mulighed for at iværksætte nye tiltag, blandt andet med det formål at få uddannet flere lærerstuderende med naturfaglige linjefag.

For naturfagene har det hårdt under den nye folkeskolelov. Søgningen til hardcore fag som fysik/kemi, biologi, geografi og natur/teknik er dykket med 75 procent i forhold til under den gamle lov. Et faktum, der vil medføre en markant reduktion af lærerstaben inden for naturfag, samtidig med at folkeskolerne allerede nu begynder at frygte, at de ikke vil kunne finde kvalificerede lærere i en meget nær fremtid.

Men nu er der altså tilsyneladende udsigt til hjælp fra undervisningsministeren, som dog først skal tage forligspartierne bag loven om læreruddannelsen i ed, før planerne er endeligt på plads.

Det er gode nyheder for Poul Kristensen, lektor i naturfag ved UC Lillebælt og formand for en nystiftet forening af lærere i naturfag.

I januar havde fire repræsentanter for foreningen møde med Bertel Haarder, hvor de fik mulighed for at fremlægge deres bekymringer. Dengang fik underviserne også at vide, at der var initiativer på vej som hjælp til naturfagene. Men hidtil er der ikke sket mere.

“Så det er virkelig en god nyhed, at der kommer en udmelding nu. Det betyder, at vi omsider kan få et billede af, hvad vi kan gøre fra næste skoleår. Men det er også i sidste øjeblik. Helt ærligt så brænder lokummet, hvis vi skal kunne nå at melde noget ud til de kommende studerende”, siger Poul Kristensen, som selv er blevet bedt om at forberede sig på at gå på halv tid fra næste skoleår på grund af den ringe interesse for naturfagene.

Foreningen af naturfagslærere ville gerne have haft, at professionshøjskolerne skulle have mulighed for at lave en forsøgsordning med et almendannende introduktionsforløb i naturfag for alle nye lærerstuderende.

“En meget interessant tanke”, siger Bertel Haarder.

“Som loven ser ud lige nu, er det imidlertid ikke muligt. Sådan et forsøg ville gå ud over lovens rammer. Men der vil blive mulighed for at gøre andet for naturfagene inden for de rammer, vi melder ud i næste uge. Nærmere kan jeg ikke komme det lige nu”.

Haarder regner også med at få forlænget bevillingsperioden for puljen til efteruddannelse af lærere og ledere i folkeskolen, som er afsat med henblik på at give kommunerne bedre mulighed for at få udnyttet efteruddannelsesmidlerne.

“Det er samtidig min hensigt, at puljen skal udvides, så den vil dække efteruddannelse inden for flere af fagene i folkeskolen, herunder fysik/kemi”, siger undervisningsministeren, som samtidig også åbner en lem for, at han og forligspartierne måske allerede til efteråret skal kigge loven efter i sømmene for at se, om man kan og skal gøre noget ekstra for de trængte naturfag.

“Det er spændende nyt”, lyder det fra Poul Kristensen.

“Det allerbedste ville netop være en lovændring, for puljer og forsøgsordninger er svære at administrere. Derfor vil det være utroligt vigtigt for os at få ministerens hjælp til at få ordentlige lovmæssige rammer for naturfagene”.

}