Dansk Magisterforening

Nyt job: Mette Strømgaard Dalby

Del artikel:

Mette Strømgaard Dalby, 36 år, fra en stilling som museumsinspektør på Museet Trapholt til et job som udviklingschef på Designskolen i Kolding.

Hvorfor fik du jobbet?
Jeg er hverken designer eller forsker. Jeg er noget midt imellem, og det betyder, at jeg forstår de præmisser, som gælder for skolens ansatte og elever. Jeg har desuden undervist på skolen som ekstern lektor, og jeg er vant til at skrive. Kombinationen af at kunne facilitere, kommunikere og forstå designmetoder til bunds er ikke så udbredt og har nok været udslagsgivende.

Hvad skal du lave som udviklingschef?
Jeg skal bygge bro mellem skolens forskning og undervisning på den ene side og erhvervslivet på den anden. Jeg er tilknyttet skolens to laboratorier, hvor vi blandt andet beskæftiger os med bæredygtighed og social inklusion. P.t. har vi fx et samarbejde kørende med regionens sygehuse, hvor vi er med til at tænke velfærd på nye måder. Optimeret design – fx nye kitler eller mere hensigtsmæssige måder at indrette de fysiske rammer på – kan være en stor hjælp i den forbindelse.

Du går fra et museum til en uddannelsesinstitution. Hvad bliver den største forandring?
Det bliver de studerende, uden tvivl. At være sammen med så mange kreative og dynamiske firstmovers er både berigende og inspirerende. Derudover skal jeg arbejde i en projektorganiseret uddannelsesinstitution, der vil stå over for pludselige forandringer eller opleve nye politiske vinde. Selv om jeg har fået lov at stå i spidsen for en række lidt skæve udstillinger på Trapholt, er et museums hovedopgave at forvalte, administrere og videreformidle landets kulturarv. Så udviklingsarbejdet er på mange måder en ny opgave for mig, men helt i tråd med den masteruddannelse, jeg er i gang med.

Hvad kan du tilføre designskolen?
Jeg tror, at min baggrund og erfaring kan hjælpe skolen videre med den modernisering, som jo allerede er i fuld gang, og hvor dialog med omverdenen er helt central. Vi skal holde fast i, at 350 elever fortsat skal have en grundig viden om designteknikker og materiale, samtidig med at de også høster erfaringer ude i virkeligheden. Vi skal blive bedre til at formidle det budskab, at design er andet end æstetisk formgivning, og at vores studerende også kan byde ind med designløsninger, der kan være til både nytte og gavn.

Hvad glæder du dig mest til?
Jeg glæder mig til at være i et ungt miljø og udnytte alle mine kompetencer til at skabe en forståelig sammenhæng. Og så håber jeg, igen, at jeg vil lykkes med at få omverdenens øjne op for, hvor dygtige skolens elever er.
}