Dansk Magisterforening

Blog: Når streamingtjenesterne sejrer, taber dansk kultur

Magten skal ikke overlades til internationale streamingtjenester, som ikke har konkret interesse i dansk kultur, skriver partner i konsulentbureauet Why Consulting Lasse Marker. © Foto: Thibault Penin/Unsplash

Debat Af Lasse Marker
Del artikel:

Netflix, HBO og Disney+ stjæler både seere og historiefortællere fra den danske filmbranche. Nu presser de internationale techgiganter også de danske biografer, der ikke længere kan være sikre på at kunne vise de nyeste film først. Uden politisk indgriben taber dansk kultur.

For en måned siden droppede DR produktionen af den stort anlagte dramasatsning om Leonora Christina Uhlfeldt. Projektet blev stoppet på grund af budgetoverskridelser og mangel på erfarne kræfter. Kort tid efter kom nyheden om, at chefen for DR Drama måtte forlade sin stilling.

Balladen i DR Drama udstiller den besynderlige situation, som dansk film står i. Den store internationale efterspørgsel på danske filmskabere har presset filmbranchen så meget, at DR Drama ikke finde kvalificeret folk til at lave deres danske produktioner.

I sidste uge kom det frem, at Netflix har overhalet DR som den mest sete streamingtjeneste i Danmark. Men Netflix stjæler ikke kun DR’s seer. Netflix stjæler således også de bedste historiefortællere.

Og nu er turen så kommet til biograferne. Tilbage i maj måtte de danske biografgængere se langt efter Oscarvinderen ’Nomadland’ og den amerikanske blockbuster ’Godzila vs. King’.

Nordisk Film Biografer og Cinemaxx boykottede begge film, da de var tilgængelige på streamingtjenester på samme tid, som de danske biografer fik mulighed for at give dem premiere.

En biografbillet koster stort set det samme som en måneds abonnement på Netflix

I Danmark opererer man med det såkaldte biografvindue, der skal sikre, at biograferne har premierefilm for sig selv i en periode.

Normalt er denne periode 122 dage, men nye udmeldinger fra amerikanske streamingtjenester kan ændre det billede.

I denne uge er både Disney og Warner Bros. således kommet med et udspil, der giver biografen 45 dage, inden de pågældende film vil være tilgængelige på streamingtjenester. Det vil presse biograferne, der må indstille sig på, at de i fremtiden må konkurrere på noget andet end at kunne vise de nyeste film først.

Samtidig er billetpriserne i følge Danmarks Statistik steget med 18 procent siden 2016. Det betyder, at en biografbillet i dag koster stort set det samme som en måneds abonnement på Netflix eller en af de andre streamingtjenester.

Biograferne har alligevel formået at holde et stabilt billetsalg det seneste årti. Spørgsmålet er, om de danske biografer også vil overleve det næste angreb fra de internationale mastodonter.

Biograferne har en vigtig rolle i at forsvare den danske filmkultur, og udvikling kræver derfor også en politisk bevågenhed. I den sammenhæng er det bemærkelsesværdigt, at kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) forleden udskød den ellers lovede kamp mod techgiganterne til efter næste folketingsvalg.

Hvis Danmark fortsat skal skabe film, der vækker hjemlig begejstring og international opmærksomhed, er det vigtigt at bevare den fødekæde, der går fra de danske producenter til de danske biografer. Det kan ikke overlades til internationale streamingtjenester uden konkret interesse i dansk kultur.

}