Gå til sidens indhold
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.
Jonathan Løw
Foto: Privat
Debat

Sådan er du en soleklar leder i 2021

Som iværksætter og leder har Jonathan Løw gjort sig to værdifulde erfaringer som leder det seneste år. Her får du hans råd.

Til daglig er jeg medstifter af og leder i en vækstvirksomhed med 15 ansatte – herunder en god portion akademikere.

Vi er i løbet af det seneste år blevet mange nye ansigter, og en sådan vækst kræver rigtig meget af os i ledelsen. Særligt når det kommer til at skabe en kultur præget af tryghed og sammenhængskraft - ikke mindst i disse post-coronatider med øget hjemmearbejde og generel usikkerhed.

Det har givet to værdifulde erfaringer, som jeg gerne vil dele med dig og andre akademikere, som læser med.

1) Gør det soleklart, hvad du står for

Studier fra bl.a. Harvard Business Review slår fast, at det vigtigste i ledelse af nye medarbejdere er at imødekomme dem ’med varme frem for styrke’.

Hvad vil det sige i praksis?

Det indebærer, at man på de første samtaler med nye teammedlemmer fokuserer på de mere personlige og nære samtaleemner frem for blot de rent faglige og professionelle.

Uanset om disse samtaler foregår virtuelt eller på arbejdsdomicilet, så handler det altså om, at du som leder er bevidst om at spørge ind til den nye medarbejders familie, weekendplaner, kæledyr, interesser osv.

Det er også nogle af disse mere personlige ting, du bør dele om dig selv for at styrke jeres professionelle relation. I kan nemlig lettere opbygge tillid, når I bliver klar over mulige fælles interesser og ligheder.

Det har altid været et no-go at kommunikere følelser over e-mail

Dine medarbejdere skal nok blive klar over, hvad du står for rent fagligt. Her tænker jeg på alt fra professionelle kernekompetencer til ledelsesstil; eventuelt temperament osv.

Alt dette bør imidlertid være sekundært i starten, da de kompetencer og egenskaber – både dine styrkeområder og svagheder – adapteres langt nemmere, hvis først teamet har tillid til dig som menneske.

Gør det derfor soleklart, hvad du står for på den front.


2) Kommunikér endnu mere verbalt, end du ville have gjort tidligere

Coronatiden og det at arbejde hjemme gør det mere vigtigt end nogensinde før, at vi som ledere kommunikerer mere verbalt frem for skriftligt.

En lang række studier har vist, at vi som mennesker er mere tilbøjelige til at opfatte kommunikation negativt, når den foregår skriftligt. Det gælder eksempelvis de intentioner, der ligger bag ordene, men også de mange muligheder for fejlfortolkning, som en skriftlig dialog åbner op for.

Det har altid været et no-go at kommunikere følelser over e-mail (hvis du har prøvet det selv, ved du formentlig også, hvor elendigt det ofte går), men ikke mindst i hjemmearbejdstider er det stadigt mere afgørende, at væsentlige ting formidles ansigt-til-ansigt frem for virtuelt.

Det indebærer således også, at hvis I bruger flere Zoom eller Teams-møder end tidligere, så gør det altid med video – uanset om det er mindre bekvemt eller ej.

Kropssprog er ofte det væsentligste sprog i god ledelse. Vi havde kropssprog som art, inden vi kunne tale, og 80 procent af det, vi som mennesker tager ud af en samtale, stammer fra kroppen og ikke ordene.

Kommunikér derfor endnu mere, end du ville have gjort tidligere – både verbalt og med din krop.

Emneord:
Annonce
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.
Annonce
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.

Vil du opdateres på, hvad der sker?


Tilmelding af digitalt blad