Vil du læse mere om selvstændige og freelancere?
Tilmeld dig vores nyhedsopdatering her. Så sender vi dig en mail, når vi skriver noget nyt om selvstændige og freelancere
Arkivfoto. Inbox Zero handler ganske enkelt om, at din indbakke altid bør være tom. © Foto: Kåre Viemose/Ritzau Scanpix
Det giver overblik og overskud, når e-mail indbakken hele tiden er tom, fortæller Hans Stokholm Kjer, som har kastet sig ud i projektet "Inbox Zero".
Det er ganske sjældent, at jeg oplever at gå til en opgave med lav selvtillid og præstationsangst. Det gjorde sig gældende for mit personlige projekt Inbox Zero. Nu har jeg haft tom indbakke i to måneder, og lettelsen er langt større end forventet.
I mit selvbillede har jeg en ekstremt kreativ personlighed med en begrænset trang til struktur. Jeg føler, at alt for rigide strukturer begrænser mine udfoldelsesmuligheder. Misforstå mig ikke; jeg holder meget af god og sund struktur. Særligt nyder jeg at skabe struktur – og at omskabe eksisterende strukturer, når de ikke fungerer ordentligt længere. Agilt, kalder jeg det, når jeg skal retfærdiggøre, at jeg på anarkistisk vis ikke overholder de regler, jeg selv har sat op.
Når et fastlåst strukturregime med ufravigeligt faste og simple regler nærmer sig min arbejdssituation, rammes jeg af en stærk fascination kombineret med en kvalm mavepine.
Sådan var det også med konceptet Inbox Zero.
Det er mange år siden, jeg stødte på dette værktøj første gang, og et hurtigt kig på min aktuelle indbakke i Outlook gjorde det helt klart, at det absolut ikke var noget for mig. Jeg havde et fast og velkonsolideret system:
Værdisætningen bag dette system lyder: ”E-mails er underholdning, som muligvis bliver til arbejde.” Undervejs har jeg kombineret med noget automatisk sortering, så nyhedsmails er blevet sorteret ud i mapper med det samme, så man helt slipper for at læse overskrifterne, indtil man aktivt vælger at gå ind i avismappen med 1682 ulæste mails fra Politiken, Børsen, Information og Altinget.
En indbakke med læste mails er udtryk for viden, som ikke er arkiveret. En indbakke med ulæste mails er udtryk for viden, som ikke er fattet
Min indbakke var uendeligt lang og der var flere hundrede ulæste mails. De fleste var notifikationer fra GLS, spam, usorterede nyhedsbreve, ordrebekræftelser osv. Jeg havde vænnet mig til at et bestemt antal ulæste mails f.eks. 382 betød ”ingen nye siden i går”.
At forestille sig at rydde op i dette morads forekom mig absurd.
Alligevel har jeg været fascineret af tanken om Inbox Zero, hver gang jeg er stødt på den.
Inbox Zero handler ganske enkelt om, at min indbakke altid bør være tom. En indbakke med læste mails er udtryk for viden, som ikke er arkiveret. En indbakke med ulæste mails er udtryk for viden, som ikke er fattet.
Det foregår sådan her:
Alle mails, som ikke indeholder noget, som jeg kan få brug for senere, bliver slettet. Det gælder både for nyheder og for mails, som mest har chat-agtigt indhold. ”OK- den klarer jeg”, ”Selv tak – hils din mor” og den slags. Jeg får ikke brug for at huske, at du en gang i september 2015 bad mig hilse min mor.
Mails, som indeholder noget, jeg skal reagere på, laver jeg om til opgaver. Jeg kopierer hele mailens indhold over i min personlige kalender på et tidspunkt, hvor jeg har tid til at gøre det, der skal gøres. Eller måske indgår den i et igangværende projekt, som har sit eget workflow, og så bliver den arkiveret i henhold til det – og koblet på den igangværende opgave.
Jeg har nu kørt Inbox Zero i ca. to måneder, og jeg oplever faktisk kun en enkelt ulempe: Det er ufatteligt kedeligt at tjekke mail på telefonen
Mails som indeholder noget, jeg kan få brug for igen – f.eks. aftaler og kvitteringer arkiveres i mapper.
Særligt mappen e-handel har sin egen oprydningsstruktur. Her gemmer jeg alle mails, som kommer i forbindelse med køb på nettet. Hver gang jeg har modtaget varen og fundet den i orden, sletter jeg alt andet end kvitteringer og garantibeviser. På den måde får jeg stort set kun relevante søgeresultater, hvis jeg søger efter en bestemt ting, som jeg har købt på et tidspunkt. Mails fra GLS og de andre transportører er jo uinteressante, så snart varen er nået sikkert frem. Så de bliver gemt indtil jeg har varen i hånden – og derefter slettet med det samme.
Da jeg i slutningen af 2020 endelig bestemte mig for at forsøge mig med Inbox Zero, gjorde jeg følgende.
Jeg har nu kørt Inbox Zero i ca. to måneder, og jeg oplever faktisk kun en enkelt ulempe: Det er ufatteligt kedeligt at tjekke mail på telefonen. Der er næsten aldrig noget nyt, og der er ingen læste mails, som man lige kan blive inspireret til at læse en gang til.
Til gengæld har jeg nu mere tid og bedre overblik til rent faktisk at handle på de mails, som kræver det.
Og hvad gør jeg så, når indbakken er tom?
- Ikke mere.