Dansk Magisterforening

Selvstændig: Er det nu, du skal give dit arbejde væk?

© Foto: Lars Horn

Hans Stokholm Kjer
Del artikel:

Det vrimler med freelancere og selvstændige, der under coronakrisen udbyder deres arbejde gratis eller laver giveaways som velgørenhed. Her er et godt råd: Lad være. Det skriver Hans Stokholm Kjer.

På fora og grupper for freelancere og små selvstændige er jeg stødt på det ene gratis coronatiltag efter det andet. Små, trængte virksomheder, som føler sig kaldet til at hjælpe andre ved at give deres værdifulde ydelser væk.

Men er det nu smart?

Når vi agerer som virksomheder har vi ét primært formål, nemlig profit.

Det kan godt være, at vi også gerne vil påvirke verden i den ene eller anden positive retning, men når vi vælger en virksomhed som medie for vores handlinger, handler det altså om at tjene penge.

En af vejene til at tjene penge er markedsføring – herunder branding. Vi skal vise verden, at vores produkter og ydelser tilfører værdi. Formålet med dette er, på kort eller længere sigt, at nogen køber noget i vores butik.

Vi har mange værktøjer i markedsføringskassen: SEO, annoncering, kanvassalg, konkurrencer, sociale medier, rabatter, pakkeløsninger og altså også giveaways.

En giveaway er et produkt, som har en vis værdi, som vi forærer væk gratis. Set fra et markedsføringssynspunkt med det formål enten at give en smagsprøve på vores arbejde eller at efterlade et positivt indtryk hos potentielle kunder.

Der har været en del historier i pressen om virksomheder, som giver ydelser væk og henviser til, at de på mere eller mindre søgte måder hjælper gavernes modtagere igennem coronakrisen. Presseomtalen – og dermed dens markedsføringsværdi – er altså det, man som virksomhed modtager for sin velgørenhed.

Giv ikke bare din tid væk - brug den på udvikling

”Det koster mig jo ikke noget, når jeg alligevel sidder og laver ingenting, fordi kunderne er lammede af krisen", synes nogen at tænke. Det er jeg ikke enig i.

Den tid, du bruger på at producere giveaways, kunne have været brugt på at lave en udviklingsstrategi for din virksomhed. Det vil være en langsigtet indsats, som forhåbentlig vil kaste langt mere af sig end gratis-tilbud på et desperat marked.

Mit råd er altså følgende:

Hvis du som soloselvstændig eller freelancer vælger at give noget væk gratis med henvisning til coronakrisen, så tænk på, om det kan betale sig. Er den markedsførings- eller brandingværdi, som din giveaway giver tilbage, prisen værd?

Hvis du er sikker på, at dine omkostninger i tid og penge bliver tjent rigeligt ind, så skyd løs. Men hvis du er i tvivl og bare giver dine værdier væk i en tilfældig velgørenhedsmassepsykose, så vend om, og brug tiden på det der udviklingsarbejde, som du aldrig har tid til på grund af den daglige drift.

Og lige til slut: Velgørenhed er fint.

Efter min mening bør man yde velgørenhed uden forventning om at få noget retur. Velgørenhed som reklame er i min verden ikke velgørenhed, men netop reklame – og det bør man så stå ved. Jeg bidrager gerne til velgørenhed, men jeg holder det for mig selv.

Når jeg i forskellig sammenhæng bidrager ”gratis” med gode råd er det udtryk for personlig branding – ikke velgørenhed.

God bedring til os alle.

}