Dansk Magisterforening

Hans kom hurtigt ud af dagpengesystemet: "Sådan tog jeg dit job"

"Da min konkurrent var startet i jobbet, kontaktede jeg ham og inviterede ham på kaffe", fortæller Hans Stokholm Kjer. © Foto: Lars Horn

Karriere Hans Stokholm Kjer
Del artikel:

"Min vej ud af ledigheden var kort, præcis og effektiv. Nu afslører jeg, hvordan jeg brugte mine erfaringer som selvstændig til at 'snyde mig foran i køen'”, skriver Hans Stokholm Kjer.

Jeg er startet i endnu en tidsbegrænset deltidsstilling, som passer perfekt til mine interesser og kompetencer. Min vej ud af ledigheden var kort, præcis og effektiv. Nu afslører jeg, hvordan jeg brugte mine erfaringer som selvstændig til at ”snyde mig foran i køen”, da dette job blev udbudt.

Men først en disclaimer: Jeg påstår ikke, at enhver anden bare kan gøre som jeg.

Når der er ledighed, skyldes det ikke, at de ledige ikke gør sådan her, for der er jo ikke plads til alle de mange ansøgere på den ene kontorstol, som jeg har fået.

Jeg har naturligvis ikke set de andres ansøgninger og cv’er, men mon ikke langt hovedparten af dem er kompetente og ville have kunnet løfte opgaven, hvis ikke jeg havde snuppet den for næsen af dem? Det er jeg ret sikker på.

Men hvis nogen kan finde inspiration i min metode, så ligger den altså nu til fri afbenyttelse. Den egner sig også til selvstændige og freelancere, som vil sætte fokus på løsningssalg.

En jobansøgning er et salg

Et godt stykke tid før jeg blev ledig, gik jeg i gang med afklare, hvordan den næste periode af mit arbejdsliv optimalt set skulle se ud.

Jeg ville helst kombinere en deltidsstilling med nogle af mine eksisterende aktiviteter som freelancer og som kunstner. Om deltidsstillingen skulle være en konkret ansættelse, eller et længerevarende kunde/leverandør-forhold var ikke så vigtigt for mig.

Under alle omstændigheder valgte jeg at gribe jobsøgningen an, som om den var et salg. Og jeg brugte hele paletten af salgsteknikker, som jeg kender og har trænet gennem mange år som selvstændig erhvervsdrivende.

Hvad har du på hylden?

Første skridt i et ordentligt salg er at kende din produktportefølje. Overført til jobsøgningssituationen betyder det, at jeg startede med at afklare mine kompetencer og formulere dem ud fra en potentiel kundes/arbejdsgivers behov. Der findes en sand velsignelse af værktøjer til denne afklaring.

Hvordan kan jeg med mine evner og færdigheder skabe værdi for min kunde?

For mig gav det bedst mening at stille spørgsmålet: ”Hvordan kan jeg med mine evner og færdigheder skabe værdi for min kunde?”

Med dette spørgsmål i baghovedet formulerede jeg en række produkter og ydelser, som jeg kunne tilbyde en potentiel arbejdsgiver. Både i overskrifter og detaljer.

Nogle af mine produkter holder jeg særligt meget af, så dem har jeg størst fokus på, når jeg leder efter købere.

Hvor er markedet?

Jeg dannede mig et meget klart billede af, hvilke typer af kunde, jeg ville satse på. Her kiggede jeg primært på min personlige motivation og sekundært på, hvem der kunne tænkes at få størst værdi af mine produkter.

Generelt vil jeg helst skabe mening for andre mennesker, og jeg nyder mest at bringe mine kulturelle kompetencer i spil, så jeg målrettede mit jobsøgningsarbejde mod primært kulturbranchen og sekundært undervisnings- og kommunikationsbrancherne.

Nu er kulturbranchen som så meget andet temmelig sygdomsramt for tiden, men jeg gik i gang med at udvikle konkrete projekter, der kunne løses i regi af forskellige kulturelle aktører. Sideløbende læste jeg jobannoncer.

Jeg sendte nogle ansøgninger, og kom til nogle få samtaler.

Få et gratis kursus i jobsøgning

DM udbyder en række kurser i jobsøgning for medlemmer. Find dem her.

Spørg kunden

Når man sælger, skal man kunne se sagen fra kundens synspunkt. Derfor bad jeg flere gange om konkret respons på de afslag, jeg fik på opslåede jobs.

”Jeg kan ikke se i din ansøgning, hvordan et job hos os er det næste naturlige karriereskridt for dig", var et af de svar jeg fik. Den slags svar var for mig direkte anvendeligt for at trimme mit salgsmateriale.

Det er ekstremt vigtigt at sætte sig ind i, hvordan kunden tolker dit salgsmateriale.

Analyser konkurrenten

På et tidspunkt kom jeg til finalen til et job, hvor vi kun var to ansøgere tilbage. Jeg fik at vide, at jeg ikke var valgt fra, men at min konkurrent var valgt til. Faktisk ville arbejdsgiveren gerne have haft kompetencer fra os begge.

Da min konkurrent var startet i jobbet, kontaktede jeg ham og inviterede ham på kaffe. Jeg ønskede ham tillykke og fortalte, at jeg var ham, der var lige ved at slå ham på målstregen. Jeg sendte ham kopi af min ansøgning, så han kunne lære mig lidt at kende på forhånd. Han svarede med en kopi af sin ansøgning.

Det var virkelig guld værd. Et klart blik direkte ind i det materiale, som havde slået mit.

Kaffemødet med ham var også til stor inspiration for os begge. Vi havde jo begge lavet et case-arbejde, og jeg var glad for at kunne aflevere mine gode ideer et sted, hvor de kunne være til inspiration. Og for at høre hans.

Denne konkurrentanalyse gav mig et langt mere klart billede af, hvordan jeg skulle komme videre.

Så kontakt nogen, som allerede har landet det salg, du drømmer om. De er som regel fantastiske mennesker, som deler tanker og værdisæt med dig selv.

Afklaring er vigtigere end mange ansøgninger

Da jeg blev ledig og kom ind i dagpengesystemet, blev der jo stillet konkrete krav til min jobsøgning. Mere end én ansøgning om ugen, upload af ansøgning og cv, obligatoriske samtaler osv.

Jeg er ked af at måtte sige, at lige den del ikke var inspirerende for mig.

Men jeg brugte selvfølgelig mere tid på at skrive ansøgninger og mindre på at udvikle egne projekter. Når jeg efterfølgende læser mine ansøgninger, er det meget tydeligt for mig, hvilke af dem der bærer den største grad af motivation.

Jeg nåede heldigvis ikke at være tvunget til at søge jobs, som jeg ikke reelt ønskede at få. Det ved jeg, at mange gør – jeg har selv mødt dem som arbejdsgiver – og det er et forfærdeligt spild af både lediges og arbejdsgiveres tid og energi.

Afklaring og fokus er langt vigtigere end volumen – både i jobsøgning og løsningssalg.

Jobsamtaler minder om salgsmøder

Salgsmøder og jobsamtaler har også mange ligheder.

Når jeg har skullet sælge såvel ydelser som produkter, har jeg også gjort langt mere ud af, hvilken løsning kunden får, frem for hvilken ydelse eller hvilket produkt han får. Altså: Sælg et hul i væggen – ikke en boremaskine.

Så i jobsamtalerne har jeg forsøgt at sætte mine kompetencer ind i arbejdsgiverens sammenhæng. Det kræver et stort forberedelsesarbejde.

Sælg et hul i væggen – ikke en boremaskine

For nogle uger siden kom jeg til to jobsamtaler på den samme dag. Efter samtalerne var jeg ikke det mindste i tvivl om, hvilket af jobbene jeg helst ville have. Det var naturligvis det med den stærkest motiverede ansøgning, og det, hvor jobsamtalen gik bedst og mest gnidningsfrit.

Det ene job fik jeg tilbudt, og hos de andre fik jeg at vide, at ”du er nok lidt for vild til os”.

Og det er jeg faktisk enig i. Den arbejdsplads ville nok ikke have været helt vild nok til mig, og jeg ville have kedet mig taktfuldt i et stykke tid, mens jeg fortsatte min jobsøgning.

Jeg har taget dit job

Så hvis du var en af os, der søgte kommunikatørjobbet hos Foreningen NUKIGA i Aarhus – ja, så er det altså mig, der sidder i dit job.

Og nu ved du, hvordan jeg fik det.

Held og lykke med din videre søgen efter job og opgaver.

}