Dansk Magisterforening

3 grunde til, hvorfor du skal ”hacke” dit arbejdsliv

"Vi ved godt, at det at ”hacke” sit arbejdsliv kan lyde som et smart-i-en-fart konsulent-buzzword, som måske får dig til at skære samme grimasse, som hvis du lugter til gammel ost", skriver Julie K. Odefey og Charlotte H. Brix i dette blogindlæg. © Foto: Dansk Psykologisk Forlag

Debat Julie K. Odefey og Charlotte H. Brix
Del artikel:

Kender du følelsen af at skulle stå til rådighed for dit arbejde hele tiden? Eller oplever du et pres for at dit arbejde skal være meningsfuldt konstant? Så er du fanget i farlige, men helt almindelige myter, mener forfatterne bag en bog om at hacke arbejdslivet.

Kender du følelsen af at skulle stå til rådighed for dit arbejde hele tiden? Eller oplever du et pres for at dit arbejde skal være meningsfuldt konstant? Så er du fanget i nogle psykisk farlige og dog helt almindeligt forekommende myter på arbejdsmarkedet – og har brug for at hacke dit arbejdsliv.

At ”hacke” dit arbejdsliv

Når du "hacker" dit arbejdsliv, bruger du en række efterprøvede metoder og værktøjer – såkaldte workhacks - tilsat en god portion selvrefleksion til at tage kontrol over din karriere og finde måder at optimere og forbedre din arbejdsdag på.

Det kan være alt fra at strukturere din tid bedre, finde bedre måder at kommunikere med dine kolleger på eller at tage initiativ til at udvikle dine færdigheder og videreuddanne dig. Du går i gang med at tænke kreativt og innovativt om din karriere. Det betyder ikke nødvendigvis, at du skal finde en ny karrierevej eller skifte job – selvom det er en mulighed.

Det betyder, at du tager en mere proaktiv tilgang til dit nuværende job, hvor du finder måder at forbedre din arbejdsoplevelse på og sparer værdifuld tid i din opgaveløsning, som du kan bruge på ting, der er vigtige for dig.

1. #Workhack som huske-hack

Vi ved godt, at det at ”hacke” sit arbejdsliv kan lyde som et smart-i-en-fart konsulent-buzzword, som måske får dig til at skære samme grimasse, som hvis du lugter til gammel ost. Men inden din rullen med øjnene gør dig rundtosset, så læs lige logikken bag: Workhacks kommer fra #lifehack, som er de her små tips og tricks, der gør livet nemmere, fjerner pletter på tøjet hurtigere eller gør man ikke græder, når man snitter løg. Du forstår pointen. Derudover er ”workhack” nemmere at huske end ”efterprøvede metoder og værktøjer til at gøre dit arbejdsliv nemmere, så effektivt og skånsomt for dig selv og dem omkring dig som muligt”.

 

Når vi som små-børns-karriere-elskende mødre løbende ser på vores arbejdsliv og de myter som omgiver disse, så fokuserer vi på at hacke vores arbejdsliv

Julie K. Odefey og Charlotte H. Brix

2. Sejlivede, psykisk skadelige myter

Hvorfor skal vi have tonsvis af tips og tricks, der gør arbejdslivet nemmere? Fordi vi til stadig oplever, at arbejdslivet er præget af myter som:

  • ”Du skal være til rådighed hele tiden”.
  • ”Du skal for enhver pris undgå at blive fyret”.
  • ”Dit arbejde skal være meningsfuldt hele tiden”.
  • ”Du skal arbejde virkelig mange timer om ugen for at være en succes”.

Du kender dem sikkert i andre formater, men arbejdslivet synes til stadighed at være præget af dem, også selvom de gode eksempler på andet findes. Det kan være svært at bryde ud af dem.

Både vores kolleger, chefer og endda vores egen hjerne kan fastholde os i dem, men lad det være sagt med det samme: Dit nervesystem kan ikke holde til at være til at være i alarmberedskab hele tiden – hvad enten de skyldes frygt for fyring, frustrationen over det meningsløse, at du føler du skal være til rådighed hele tiden på arbejde, eller at du rent faktisk er det og presser dig selv til krævende kognitivt arbejde for mange timer om dagen måned efter måned.

3. Tag kontrol med workhacks

Hvad gør workhacks så ved myterne og glidebanen for vores nervesystem? De hjælper dig med at tage kontrol over dit arbejdsliv, de projekter, du engagerer dig i, og den fortælling, du gerne vil have om dig selv.

I vores arbejdsliv fandt vi ud af, at hvis vi lærte at genbruge teknikker fra andre projekter, kom vi til at arbejde hurtigere. Vi snittede løgene hurtigere, om man vil, og det giver alt andet lige mere tid til at lad maden simre.

Vi lærte også – på den lidt hårde måde – at det er nødvendigt at bruge en række (psykologiske) værktøjer og metoder til løbende at se vores (arbejds)liv og de myter og opfattelser, vi er en del af efter i sømmene. Det indebærer især at:

  • Forstå, hvordan din hjerne arbejder med og mod dig
  • Sætte ord på hvilke myter og kulturelle normer, du mere eller mindre bevidst er en del af og omgiver dig med
  • Bruge metoderne fra de forskellige workhacks – ikke kun kende til dem.

Når vi som små-børns-karriere-elskende mødre løbende ser på vores arbejdsliv og de myter som omgiver disse, så fokuserer vi på at hacke vores arbejdsliv, så vi kan navigere og eksistere i myterne samtidig med, at vi er med til at ændre dem.

På den måde undgår vi at køre af sporet, brænde ud og brænde andre af.

}