Er der en sammenhæng mellem de forestillinger, man gør sig om, hvad matematik er og anvendes til, og dét at føle angst for faget? Og hvorfor er det især piger og kvinder, der lider af matematikangst? De spørgsmål bliver behandlet i bogen her, ligesom du som lærer får tips til, hvordan du kan afhjælpe matematikangsten hos dine elever.
De fleste matematiklærere har oplevet, at deres elever stiller spørgsmål som: »Hvorfor skal vi lære det her?« – og svaret er ikke altid så enkelt, at det giver mening for en grundskole- eller gymnasieelev. Især ikke hvis eleven på forhånd har sine egne forestillinger om, at matematik i bund og grund ikke er særlig vigtigt for at kunne begå sig i livet.
"Matematikangst – fordomme og køn" giver indsigt i, hvordan ubevidste fordomme om matematik påvirker os, og hvordan de kan modvirkes. Bogen viser bl.a., at megen angst stammer fra negative opfattelser af egne evner og fra alt for skematiske undervisningsformer, hvor faget bliver opdelt i skolematematik og hverdagsmatematik.
Derfor giver bogen en række bud på, hvordan man som lærer kan foretage konkrete ændringer af undervisningen og arbejde målrettet med elevernes fordomme og forventninger, så det resulterer i glæde frem for angst.
"Matematikangst – fordomme og køn" henvender sig til lærere og lærerstuderende i grundskole, på ungdomsuddannelser samt videregående uddannelser. Også forskere i matematik og didaktik kan læse med.