Dansk Magisterforening

Fra støvet cv-database til personlig udvikling: Er LinkedIn det nye Facebook?

DM Akademikerbladet har spurgt tre personer, der beskæftiger sig med LinkedIn i deres arbejdsliv, om LinkedIn er blevet et mere personligt medie. © Claus Bigum

Af Laura Skelgaard Paulsen
Del artikel:

For få år siden var LinkedIn en støvet cv-bank uden meget liv. I dag er karrierenetværket fyldt med personlige fortællinger. Eksperter mener, at udviklingen har været i gang længe, men pandemien har forstærket den.

Kunne du finde på at fortælle dit professionelle netværk en personlig historie om, at du blev mobbet som barn, og hvad det har betydet for dit liv? Ikke bare de nærmeste kolleger, men også tidligere studiekammerater, chefer og potentielle arbejdsgivere?

Det var netop, hvad konsulent Nanne Sondrup gjorde sidste år, da hun lagde en personlig historie op på sin LinkedIn-profil. En historie om, hvordan et online-kursus havde revet op i et gammelt sår, der stadig gjorde ondt. Som barn blev Nanna mobbet igennem flere år, og til kurset sad en af de primære mobbere og så med - og så skrev han til hende med en undskyldning.

Sådan vil jeg ikke være!

"Beskeden rev op i den gamle fortid", skrev hun til sit netværk, "den som definerer mig som et offer, en trædepude, intet værdig og alene. Sådan vil jeg ikke være!".

Det var næppe sket for fem år siden, men i dag er den type historie helt almindelig at finde på karrierenetværket LinkedIn - noget, der traditionelt har hørt til på Facebook. For Nanna, der selv arbejder som LinkedIn-konsulent, handler det om bruge sin personlige baggrund til at løfte et pointe, der er relevant i den professionelle verden.

”Jeg delte min historie på grund af historiens morale. For mig handler det nemlig om budskabet med historien, når jeg lægger personlige oplevelser på LinkedIn”, siger Nanna Sondrup, der til daglig er LinkedIn-konsulent. 

Og budskabet er netop relevant for arbejdslivet, mener hun. Nemlig at hun selv kan vælge sin vej i livet. Hun vil ikke lade andre definere hende som et mobbeoffer, men i stedet bruge de oplevelser til at inspirere andre - og det gælder i lige så høj grad i arbejdslivet som i privatlivet, mener hun. 

En udvikling der har været undervejs længe 

Karrierekonsulent Cecilie Cohrt fra DM har også lagt mærke til, at flere på hendes private LinkedIn-profil lægger personlige eller holdningsbaserede indlæg op.

”Jeg ser flere opslag på min LinkedIn-profil, hvor folk skriver, at de har været meget syge og nu er tilbage på arbejdsmarkedet, eller at de stadig kæmper med sygdom. For tre år siden var der ikke mange, der fortalte om den slags på LinkedIn”, siger Cecilie Cohrt.

Thorleif Gotved, der er rådgiver i professionel relationsskabelse, oprettede en profil på LinkedIn i 2005 og har siden 2011 afholdt kurser i brugen af mediet. Han har lagt mærke til, at covid-19-pandemien har ændret danskernes brug af LinkedIn.

”At LinkedIn er blevet mere personlig er en udvikling som har været undervejs længe. Men det, jeg har oplevet under coronapandemien, er, at folk har skrevet mere om ting og emner, som de ikke nødvendigvis ved særligt meget om, samt at tonen lidt for ofte er blevet skinger og personlig på den ufede måde”, siger han.

Det typiske eksempel er diskussioner om vacciner, hvor de deltagende ikke selv har en sundhedsfaglige baggrund - og hvor ingen derfor bliver klogere på noget fagligt.

”I nogle tilfælde er jeg begyndt at forbinde mine forbindelser mere med deres private vaccine-holdninger end deres faglige profession, og det synes jeg ikke rimer så godt med, at LinkedIn er et professionelt netværk. Mit råd er, at man nøje skal overveje, hvad man skriver om, og hvilke debatter man engagerer sig i på LinkedIn", siger Thorleif Gotved.

LinkedIn er godt, fordi vi forbinder det med noget professionelt. Men hvis det bliver for udvandet, så ophæver vi mediets præmis

Thorleif Gotved, konsulent i professionel relationsskabelse

For karrierekonsulent Cecilie Cohrt har LinkedIn under pandemien fungeret som en stedfortræder for den smalltalk, hun normalt vil have ved konferencer eller kurser ude af huset.

”Jeg har savnet at vide, hvad der sker i de andre organisationer i min branche. Hvad er det, folk synes er sjovt og spændende? Under corona er den udveksling, man får, når man møder nye mennesker, rykket over på LinkedIn”, fortæller hun.

Hun lagde tidligere på året en video op på LinkedIn, hvor hun dansede på hjemmekontoret. Det var en video, som skulle tage noget af seriøsiteten, der fylder hendes LinkedIn feed.

Ville du have lagt den video op for tre år siden?

”Nej, det havde jeg ikke. Men mediet har rykket sig, så der er større plads til at gøre den slags i dag”.

Det afgørende er bare, at hendes indlæg knytter sig til selve arbejdet - ellers giver det ikke mening, siger Cecilie Cohrt.

”Lige nu kan jeg ikke se mig selv lave et opslag om kritiske livsbegivenheder eller politiske holdninger i den private sfære. Jeg tænker over, hvad dem jeg skal sidde i møde med, skal have af viden om mig? Der er jo mange ting, de ikke behøver at vide i en professionel sammenhæng. Og her er vores grænser jo helt forskellige fra person til person, men det er jo også noget af det, der giver det hele farver. At vi er forskellige – også på LinkedIn”.

Om de mere personlige eller holdningsbaserede indlæg er en god eller dårlig ting for LinkedIn er Thorleif Gotved splittet omkring.

”Dengang jeg startede, var indholdet på LinkedIn meget tørt. Gradvist synes jeg, at LinkedIn er blevet et bedre og mere vedkommende medie. Folk skriver mere, tør mere og viser mere personlighed, og det synes jeg klart er positivt”, siger han og tilføjer, at det kan være en stor fordel at vise lidt personlighed for en potentiel ny arbejdsgiver, der tjekker din profil.

Han nævner i den forbindelse også, at LinkedIn tidligere selv indirekte har opfordret til mere personlige indlæg. Tidligere lancerede siden en stories-funktion, hvor man ligesom på Instagram eller Snapchat kunne lægge små videoer eller billeder på sin profil, man kun kunne se i 24 timer. Funktionen findes ikke længere.  

Thorleif Gotved pointerer, at det personlige indhold kan kamme over.

”LinkedIn er godt, fordi vi forbinder det med noget professionelt. Men hvis det bliver for udvandet – og for privat - så ophæver vi mediets præmis. Grænserne mellem hvad man skriver på LinkedIn, kan jeg godt være lidt bange for kommer til at skride for meget de kommende år".

LinkedIn er digital networking

For Nanna Sondrup er det ikke så vigtigt at skelne mellem det personlige og det private. Budskabet er afgørende.

LinkedIn er på mange måder den digitale udgave af at netværke professionelt, mener hun. Når vi i den virkelige verden møder andre i branchen, så starter vi ofte at snakke om vores faglighed. Men der, hvor det virkelig klikker i relationen til en anden, det er i snakken om det personlige, vores fritid, vores liv. 

Hun håber at netværksdyrkelsen på LinkedIn i fremtiden bliver mere åben. Et eksempel hun fremhæver er TED Talks, korter, komprimerede emner fortalt af forskere og fagpersoner. 

”I TED Talks er det legitimt, stærkt og modigt, når folk deler deres personlige historier, fordi der er et budskab med historierne. Så er det lidt vakkelvornt, at man på LinkedIn, som også er et professionelt fællesskab, er mere bange for at dele ud af sig selv”, siger Nanna Sondrup.

Bliv klogere på LinkedIn

Vil du gerne gøre din egen LinkedIn-profil mere skarp? Eller ønsker du at tiltrække nye samarbejdspartnere gennem LinkedIn?

Det kan DM hjælpe dig med. DM tilbyder nemlig forskellige webinarer om, hvordan du kan optimere din brug af LinkedIn. Alle webinarer foregår online og er gratis for medlemmer af DM. 

Du kan læse mere og tilmelde dig her

 

}