Dansk Magisterforening

Advarsel til nye selvstændige: ”Hvis du kalder dig freelancer, risikerer du at blive behandlet som en daglejer fra fortiden”

Anna Rørbæk blev behandlet både uelskværdigt og respektløst af et rekrutteringsbureau, der driver en freelancejob-database: "Det gik op for mig, at hvis du vil være sikker på at få respekt som selvstændig, så skal du nøje overveje, om du vil kalde dig for freelancer”, forklarer hun. © Foto: Rørbæk kommunikation

Af Pernille Siegumfeldt
Del artikel:

Kommunikationsrådgiver Anna Rørbæk blev behandlet respektløst af et rekrutteringsbureau, der i al hast fik hende til at tage en række tests og interviews - men ikke vendte tilbage, da virksomheden bag jobbet valgte ikke at hyre nogen alligevel.

En dårlig oplevelse fik Anna Rørbæk, kommunikationsrådgiver med egen virksomhed, til at fare i blækhuset.

Anledningen var en oplevelse, hun var ude for, lige inden jul.

”Jeg er CEO med egen virksomhed. Alligevel blev jeg af et rekrutteringsbureau behandlet som en daglejer fra fortiden. Det gik op for mig, at hvis du vil være sikker på at få respekt som selvstændig, så skal du nøje overveje, om du vil kalde dig for freelancer”, forklarer hun.

I december blev Anna Rørbæk kontaktet af bureauet, der driver en freelance-jobdatabase, som hun havde skrevet sig op i.

”Et firma var på udkig efter en kandidat til en deltidsopgave, og jeg blev trukket igennem en række interviews og tests, nærmest samtidig med at jeg stod og smagte andesovsen til. Det skulle gå stærkt, fik jeg at vide. Men bagefter hørte jeg så ingenting”, fortæller hun.

"Udover at jeg er flyforbandet over at blive behandlet som en amatør, fatter jeg ikke ,at arbejdsgiver synes, det er ok at behandle jobkandidater så uelskværdigt. Det er dårlig relationspleje", siger Anna Rørbæk. © Foto: Rørbæk kommunikation

En freelancer valser fra opgave til opgave

Efter at have rykket for svar flere gange fik Anna Rørbæk at vide, at kunden havde rekrutteret internt.

”De brugte end ikke tid på at formulere et elskværdigt afslag til de kandidater, der havde brugt masser af energi på deres henvendelse. Så respektløst blev vi kun behandlet, fordi vi ’bare’ stod som freelancere i en database”, mener hun.

Anna Rørbæk er cand.mag. i medievidenskab og retorik og har en lang karriere bag sig som rådgiver i branchen for politik og kommunikation. Hun har arbejdet for organisationer såvel som på Christiansborg, før hun etablerede egen virksomhed for knap fire år siden.

Hun har aldrig kaldt sig selv for freelancer og vil advarekommende soloselvstændige mod at benytte den betegnelse.

”Der ligger masser af signalværdi i ord som freelancer, rådgiver og konsulent En freelancer opfattes mest som en, der valser lidt fra opgave til opgave og primært kan sættes ind, når der skal lappes akutte huller. Det kan lyde lidt afkoblet og aftvinger derfor ikke altid den fornødne respekt hos potentielle samarbejdspartnere”, forklarer Anna Rørbæk.

Har betydning for prissætningen

Selv har hun nu valgt at fjerne sit navn fra freelance-jobdatabasen.

”Udover at jeg er flyforbandet over at blive behandlet som en amatør, fatter jeg ikke, at arbejdsgiverne synes, det er ok at behandle jobkandidater så uelskværdigt. Det er dårlig relationspleje. Det kan jo være, de får brug for dem en dag".

Selvfølgelig vil det klinge hult, hvis en nyuddannet kommunikatør brander sig som CEO i sustainable communications, påpeger hun.

”Men der er et vejvalg, man skal være bevidst om, i det øjeblik man træder ud på markedet som selvstændig. Hvis du fremstår med en vis strategisk tyngde og har din rolle og præsentation på plads fra start, så betyder det også noget for prissætningen af dine ydelser”, siger Anna Rørbæk.

Fornem postboksadresse, hullet sweater

Den grafiske virksomhed Gnist Branding har specialiseret sig i digital marketing for soloselvstændige og mindre virksomheder. Og han genkender det valg, som mange med selvstændige står over for, når det handler om at præsentere sig selv for kunderne.

Dall, der selv er soloselvstændig, forklarer, at der ikke nødvendigvis er bred enighed blandt hans kunder i erhvervslivet om, hvad de får, når de hyrer henholdsvis en freelancer, en rådgiver eller en iværksætter.

”Til gengæld bliver det jo hurtigt opdaget, hvis du kalder dig CEO, har en fornem postboks-adresse i København K, og så tager imod dine kunder iført hullet sweater i din to værelses-lejlighed et andet sted i byen”, siger Mikki Dall.

 

Foruden at være grafisk uddannet har indehaver Mikki Dall en mastergrad i digital marketing fra Irland. Han mener, at alle soloselvstændige skal have styr på tre ting, før de lancerer deres virksomhed: Kernefortælling, visuel identitet og forretningsplan. © Foto: Gnist Branding

Selvstændige skal have 3 ting på plads før lancering

Når du brander dig som nystartet, skal der med andre ord være overensstemmelse imellem, hvad du kalder dig, og hvilke ydelser du tilbyder.

”Selv skelner jeg mellem selvstændige og iværksættere. Selvstændige er generelt drevet af en passion for deres fag. De foretrækker en friere livsstil og en stor fleksibilitet i tilværelsen. Iværksættere har oftest ambitioner om at opbygge noget større, vækste og ansætte folk. Hvis man kalder sig for CEO, skal man helst være chef for nogen”, forklarer Mikki Dall.

I hans egen branche betyder det noget for prissætningen, om du fx kalder dig for konsulent eller grafiker.

”Mens grafikeren leverer konkrete produkter til en timepris på 800-1000 kroner, så forventes en konsulent, der koster det dobbelte, at levere overblik, feedback og retning. Kort sagt noget, der kan ændre kundens og virksomhedens liv”, forklarer han.

Uanset hvilken rolle man ser sig selv i, mener han, at alle soloselvstændige skal have tre ting på plads, før de lancerer deres virksomhed:

  1. Brandingen – din kernefortælling. Den elevatortale, du giver om din forretning, hvis du kun har 30 sekunder
  2. En visuel identitet – logo, navn, hjemmeside – der repræsenterer den, du er
  3. Din forretningsmodel – en plan for, hvordan du skal tjene dine penge
}