Dansk Magisterforening

1 ud af 4 kvinder frygter studiestart: Forening vil lave sociale aktiviteter i lavere gear

Hver fjerde kvindelige studerende frygter opstarten på studierne, viser en studiestartsundersøgelse fra EVA. Her er 3-4.000 nye studerende på Aalborg Universitet samlet på Honnørkajen i Aalborg til fælles morgenmad. © Foto: Henning Bagger, Ritzau Scanpix

Af Laura Skelgaard Paulsen
Del artikel:

Mange studerende frygter studiestarten, og det bekymrer DM Studerende forperson, som dog ser en positiv udvikling. En del af løsningen finder man måske hos forening på Københavns Universitet, der tilbyder sociale aktiviteter i lavere tempo.

En ud af fire kvinder frygter studiestarten for grænseoverskridende adfærd. Det var et af resultaterne i Dansk Evalueringsinstituts nye studiestartsundersøgelse

“Vi ved, at det for nogle kan være grænseoverskridende at være sammen med mange nye mennesker på en gang, og nogle frygter grænseoverskridende aktiviteter i studiestartsforløbene. Det er også dem, der måske frygter festerne med de store mængder alkohol og måske risiko for seksuelle krænkelser”, udtalte seniorkonsulent ved EVA, Andreas Pihl Kjærsgaard, i en pressemeddelelse om undersøgelsen. 

EVA-undersøgelsen er lavet for studerende med studiestart i august 2021, hvor 20.127 studerende svarede på spørgeskemaet. Her fremgik det dog også, at langt de fleste nye studerende glæder sig dog til at starte på studie og skabe et nyt socialt liv. 

Tom Weinreich, der er forperson for DM Studerende, som har cirka 20.000 medlemmer, er dog ked af, at så mange kvinder frygter studiestarten på deres uddannelser. 

“Jeg må indrømme, at jeg blev overrasket over, at der er så mange, og det er måske fordi jeg er mand. Det er jo helt naturligt at have sommerfugle i maven, men det er ikke okay at gå rundt med de tanker inden studiestart ”, siger han. 

Han oplever dog, at universiteterne tager problematikker som disse mere og mere alvorligt: 

“Jeg har oplevet, at man flere steder har fået ryddet op i forskellige gamle traditioner, som ikke har været sjovt for nye studerende. Det, jeg hører fra forskellige tutorer, er, at det er blevet en større del af planlægningen af rusforløbene at tale om inklusion og grænser”, forklarer Tom Weinrich,

Det ser han som en meget positiv udvikling. 

Vi vælger bevidst at facilitere aktiviteter som afspænding, strik og brætspil, hvor energiniveauet nok er mere i sync med dem

Kristian Engberg, initiativtager til Inspiratorium

Foreningen vil favne dem, der ikke vil feste 

En anden, der oplever at universiteterne de seneste par år har taget kulturen omkring studiestartsforløbene op til revision, er Kristian Engberg, som er antropologistuderende på Københavns Universitet (KU).  

Han er en af initiativtagerne til foreningen Inspiratorium, der på KU faciliterer sociale aktiviteter i ‘lavere gear end fredagsbaren’, som de selv kalder det. 

“Mange af dem, jeg møder på vores aktiviteter, fortæller, at de føler sig bedre hjemme i vores sociale settings. Vi vælger bevidst at facilitere aktiviteter som afspænding, strik og brætspil, hvor energiniveauet nok er mere i sync med dem”, forklarer Kristian Engberg.   

Han oplever, at der de seneste år er kommet et øget fokus på indholdet i studiestartsaktiviteterne.

Inspiratorium har også selv lavet et udspil til, hvilke aktiviteter der kan være med til at favne bredere i studiestarten.

Teksten fortsætter efter faktaboksen

Inspiratoriums udspil til studiestartsaktiviteter

Foreningen Inspiratoriums på Københavns Universitet har udarbejdet en række ideer til anderledes studiestartsaktiviteter.  

  • Et kortspil med gennemtænkte ’ryste-sammen’ og ’lære-hinanden-at kende’-elementer, der rimer bedre på kaffekruset end shotglasset
  • En litteraturklub, hvor nye studerende på tværs af fag sammen fordyber sig i litterære universer over kaffe og kage
  • Strikkecaféer, hvor man sammen strikker til fx hjemløse eller børn på skadestuen – og evt. kan konkurrere med andre uddannelser i hvem, der fx har strikket det længste halstørklæde
  • Workshops om fysiske og mentale afspændingsøvelser og efterfølgende tre afspændings-sessioner i introforløbet. 

Kristian Engberg er dog ikke overrasket over undersøgelsens resultater. 

“Respondenterne ved jo slet ikke, hvad de skal forvente. Frygten er nok mest af alt skabt af tidligere erfaringer med skolestart fx i gymnasiet”, siger han og uddyber:   

“Men der er altså sket rigtigt mange ting siden. Så jeg håber, at uddannelsesinstitutionerne gør en indsats for at forventningsafstemme med de nye studerende om rusforløbene”. 

}