Dansk Magisterforening

Formand advarer: ”Vi må ikke begå nye fejltagelser på pædagoguddannelsen”

Foruden at være formand for DM Professionshøjskoler er Tommy Dalegaard Madsen selv lektor ved pædagoguddannelsen på KP. © Foto: DM

Af Pernille Siegumfeldt
Del artikel:

Det er vigtigt at sikre flere midler til pædagoguddannelsen. Men det er lige så vigtigt, at der finder et grundigt udviklingsarbejde sted, før der lappes hist og pist. Formaningen kommer fra DM Professionshøjskolers formand, efter at pædagoguddannelsen har fået hug i evaluering.

Et kludetæppe af politiske markeringer fra både støttepartierne, de pædagogfaglige organisationer samt fra interesseorganisationen Danske Professionshøjskoler er væltet frem, siden en kritisk evaluering af pædagoguddannelsen blev offentliggjort tirsdag.

Men selvom DM, der organiserer professionshøjskoleunderviserne, både kan tilslutte sig en del af kritikken og ønskerne for fremtiden, så maner formand Tommy Dalegaard Madsen til besindighed.

”Som alle andre kunne jeg da godt drømme om, at der blev sat ind for fuld kraft og skabt nogle hurtige forbedringer. Men problemerne på pædagoguddannelsen er meget mere grundlæggende og kræver et tilbundsgående udviklingsarbejde, fremfor at vi prøver at lappe hist og pist”, siger Tommy Dalegaard Madsen. Foruden at være formand for DM Professionshøjskoler er han selv lektor ved pædagoguddannelsen på KP.

Det er rammebetingelserne og ikke lærerkræfterne, der får hug. Det er vigtigt at holde fokus på.

Tommy Dalegaard Madsen, formand for DM Professionshøjskoler

Lærerkræfter får ikke hug

Han hæfter sig ved, at det er selve organiseringen af uddannelsen, der bliver fremhævet som problematisk i uddannelses- og forskningsministeriets evaluering.

”Både målstyringen og modulopbygningen har betydet, at de studerende forlader uddannelsen med en ringere pædagogfaglighed. Hvis vi tror, vi kan løse det alene ved at øge timetallet eller uddanne flere praktikvejledere, så begår vi en kæmpe fejltagelse”, mener Tommy Dalegaard Madsen.

Midt i den hårde kritik glæder han sig over to ting.

”Dels er der omsider bred politisk opbakning til at sikre pædagoguddannelsen flere midler. Dels er det rammebetingelserne og ikke lærerkræfterne, der får hug. Det er vigtigt at holde fokus på”, uddyber professionshøjskoleundervisernes formand.

Klar med den store tegnebog

I overskrifter konkluderer evalueringen fra uddannelses- og forskningsministeriet

  • at de studerende ikke har de fornødne kompetencer, når de forlader uddannelsen
  • at der mangler ordentlig sammenhæng mellem praktikken og undervisningen
  • at uddannelsens modulopbygning udvander pædagog-fagligheden.

Derudover har personalelederne ude i kommunerne peget på, at de specialpædagogiske kompetencer er mangelfulde hos fire ud af fem studerende.

Allerede onsdag meldte støttepartierne Enhedslisten og SF ud, at de var klar til at give professionsuddannelsen et økonomisk løft, så de studerende kunne få flere undervisningstimer og en styrket kontakt til praktikantvejlederen. Også uddannelses- og forskningsminister Jesper Petersen (S) har sagt, at han er parat til at hive tegnebogen op af lommen, hvis han får Folketingets opbakning.

”Jeg kan ikke sætte et beløb på… men det er en af de uddannelser, hvor vi er parate til at lave et økonomisk løft”, siger Jesper Petersen ifølge Altinget.

}