Gå til sidens indhold
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.
Aros kunstudstilling Aarhus nedlukning
I november åbnede den store Jorn/Kirkeby udstilling på Aros i Aarhus med gode anmeldelser og stor interesse fra publikum. Men kort tid efter lukkede Danmark ned, og udstillingen stod tom tilbage. Nu skal den pilles ned.
Foto: Kåre Viemose/ArOS
Kultur

Det tog halvandet år at planlægge anmelder-rost udstilling på Aros. Nu bliver den pillet ned efter bare ni dage med publikum

Stor særudstilling med Asger Jorn og Per Kirkeby lukker efter at være åben i blot ni dage. ”Overvældende ærgerligt”, siger museumsinspektør.

Landets museer forventes at kunne åbne for gæster den 21. april, lyder det i regeringens nye genåbningsplan.

Udmeldingen synes positiv, men på kunstmuseet ARoS i Aarhus betyder det også, at den store særudstilling Jorn/Kirkeby nu for alvor er slut.

Udstillingen, der skulle være åben fra november 2020 til 6. april 2021, kommer ikke til at få mere publikum, siger museets direktør Erlend Høyersten. 

”Med de nye genåbningsplaner kan vi lige så godt begynde at pille udstillingen ned med det samme”.

Museumsinspektør Jeanett Stampe er en af de ansatte, som skal være med til at pakke udstillingen ned. Allerede for godt halvandet siden begyndte hun at planlægge særudstillingen JORN / KIRKEBY.

”På Aros arbejder vi typisk et til to år ude i fremtiden, fordi det tager lang tid at forberede en udstilling. Man skal blandt andet kontakte og lave aftaler med udlånere og kunstnere, lægge budget, koordinere transport og skrive fondsansøgninger”, forklarer Jeanett Stampe.

Aros udstilling kunstmuseum Aarhus
I udstilling Jorn/Kirkeby er der flere værker som aldrig før har været vist offentligt. Kunsten i undstillingen er udlånt fra mere end 30 private og offentlige ejere.

Det er en flad følelse at lukke udstillingen ned.

”Det er brandærgerligt. Det var en alt for kort visningsperiode, og der var mange mennesker, som havde glædet sig til at se den. Jeg må sige, at det var et antiklimaks at en ny dugfrisk udstilling, som vi havde store forventninger til, kun skulle få lov at leve i godt en uges tid – særligt når man ved hvor mange ressourcer, tid og energi der ligger bag”, siger Jeanett Stampe.

”Vi har mange værker på udstillingen, som ikke har været vist i Danmark før, og som vi er kede af, at publikum går glip af. Nogen af dem har ikke tidligere været vist på et museum. Dem ville jeg gerne have undet folk at se. Det er overvældende ærgerligt". 

En sjælden kunstudstilling i Aarhus

Det var med store forventninger, at Aros den 21. november slog dørene op til den nye store særudstilling.

”Det er to store navne i dansk kunsthistorie, både i Danmark og internationalt, og det er første gang, at man kan Asger Jorn og Per Kirkebys værker side om side og gå på opdagelse i deres ligheder og forskelle”, siger Jeanett Stampe.

Aros udstilling kunstmuseum Aarhus
Aros udstilling kunstmuseum Aarhus
Aros udstilling kunstmuseum Aarhus
Aros kunstmuseum Aarhus udstilling
Aros udstilling kunstmuseum Aarhus

Udstillingen når desværre ikke at åbne for publikum igen, men her kan du få et lille glimt af den.

Udstillingen blev taget godt imod med flere gode anmeldelser. Jyllands-Posten gav fem ud af seks stjerner til den ”vellykkede udstilling”.

”Det er en stor lettelse, når en udstilling bliver godt modtaget. Der var mere end 22.500 som nåede at se den i den uge, den var åben”, siger Jeanett Stampe.

”Det vidner selvfølgelig også om, at den kunne have trukket mange flere, så det er bare så ærgerligt. Der har været rigtig meget positiv interesse om udstillingen, og mange havde allerede booket rundvisninger og foredrag”, siger hun.

Som museumsinspektør havde Jeanett Stampe særligt glædet sig til at vise gæsterne, hvordan kunstnernes værker spejler hinanden gennem udstillingen.

”Gennem udstillingen bliver man mere bevidst om, hvordan de to kunstnere fra hver deres generation arbejdede både med og imod deres kunstneriske faderfigurer og den kunsthistoriske tradition. Samtidig synes jeg, at det blev en rigtig flot udstilling med Kirkebys store abstrakte malerier i efterårsfarver over for Jorns mindre, men mere intense og farvemættede malerier. Det giver en god dynamik og rytme, som gør, at deres værker klæder hinanden rigtig godt fra et æstetisk perspektiv”.

Det er et koordineringsarbejde uden sidestykke

Erlend Høyersten, direktør ARoS

Forlængelse er ikke en mulighed

Hvor mange andre museer har mulighed for at forlænge særudstillingerne dette forår, er det ikke en mulighed på Aros.

”Vi har undersøgt muligheden for at få udstillingsperioden udvidet, men problemet er, at værkerne kommer fra 30-40 forskellige udlånssteder. Det er et koordineringsarbejde uden sidestykke”, siger direktør Erlend Høyersten.

Museet har desuden planlagt med to nye udstillinger her i foråret.

”Allerede her i slutningen af marts åbner den nye særudstilling "This is not Afrika – unlearn what you have learned" med toneangivende samtidskunstnere fra blandt andet det afrikanske kontinent. Udstillingen griber forstyrrende ind i en traditionel og stereotyp vestlig fortælling om ’det afrikanske’. Jeg har haft idéen til udstillingen siden 2013, så det bliver spændende”, siger Erlend Høyersten og fortsætter: 

”Og i maj præsenterer vi en omfattende udstilling med den polsk-danske kunstner Elisabeth Jerichau-Baumann. En af de desværre alt for få kvindelige kunstnerskikkelser fra 1800-tallet”.

Selvom museumsinspektør Jeanett Stampe er ked af, at mange er gået glip af udstillingen JORN / KIRKEBY, så er hun optimistisk om sine næste udstillinger.

”Vi er her for at lave udstillinger og give folk interessante kunstoplevelser året rundt. Så der er ikke andet for end at arbejde ufortrødent videre og se positivt på fremtiden. Jeg ser i hvert fald meget frem til at de to udstillinger jeg arbejder på nu, skal vises til december. Det bliver farverigt, legende og sanseligt, det glæder mig til”. 

Annonce
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.
Annonce
Accepter cookies for at dette indhold vises korrekt.

Vil du opdateres på, hvad der sker?


Læs om tilmeldingen