Dansk Magisterforening

Teknosofikum: Nu skal undervisere uddannes i teknologi

Projektet Teknosofikum vil i løbet af de næste tre år udvikle et uddannelsesforløb for universitetsundervisere. Første forsøg med prototype er lige afsluttet. © Foto: Christina @ wocintechchat.com/Unsplash

Af Benedicte Borelli
Del artikel:

En ny teknologiuddannelse kaldet Teknosofikum er ved at blive udviklet til undervisere på de videregående uddannelser i Danmark.

Med både podcast, oplæg, tests og øvelser blev Christel Arnevik her i foråret introduceret til Teknosofikums nye prototype af en onlineportal. 

Som underviser og programansvarlig for mode på Designskolen Kolding var hun allerede vant til at navigere i digitale løsninger og medier. Alligevel takkede hun ja til at teste Teknosofikums platform. 

”Vi kom virkelig rundt om mange forskellige aspekter inden for det digitale, men på et overordnet plan, som alle deltagere kunne relatere til. Der var indslag om pædagogik i forbindelse med digital undervisning, nuværende tendenser og gadgets og om mere specifikke områder som digital jura og GDPR”, forklarer Christel Arnevik.

Det var kun en lille forsmag på den endelig Teknosofikum-uddannelse, som Christel Arnevik og de andre undervisere fik adgang til via prototypen. Efter deltagelsen skulle de fortælle om oplevelsen til folkene bag projektet.

I dag er undervisning jo ikke at stå foran en kridttavle i otte timer

Jeppe Kilberg Møller, project manager Teknosofikum

Selvom Christel Arnevik kunne godt mærke, at projektet og materialet stadig var under udvikling, var hun begejstret for potentialet.  

”Teknosofikummet understregede vigtigheden i at tilrettelægge en dynamisk online undervisning, og at man kan noget forskelligt i sin undervisning, når man inddrager det digitale. Men det, der gav mig allermest, var de opgaver, hvor vi skulle skrive i et fælles forum med de andre deltagere. Her kunne vi dele vores erfaringer og høre, hvordan andre griber udfordringerne an".

På forkant med tiden

Teknosofikum er finansieret af Uddannelses- og Forskningsministeriet og skal i løbet af tre år fungere som et designbaseret forsknings- og udviklingsprojekt.

Projektet er ledet af IT-Universitetet i København i samarbejde med Det Kongelige Danske Akademi – Arkitektur, Design, Konservering, Designskolen Kolding og Det Juridiske Fakultet på Københavns Universitet.

I fremtiden skal Teknosofikum bredes ud til andre fakulteter og uddannelsesinstitutioner, siger projektmanager Jeppe Kilberg Møller.

”Vi vil gerne hjælpe med at fremme alle de højere videregående uddannelsers underviseres viden om og evne til at håndtere den teknologisk foranderlige verden, vi lever i. I dag er undervisning jo ikke at stå foran en kridttavle i otte timer”, siger Jeppe Kilberg Møller.

Den måde, underviserne arbejder på, bør afspejle den nutid, vi lever i, mener holdet bag Teknosofikum.

Tilbuddet er ikke ment som en kritik af undervisernes nuværende digitale kompetencer, forklarer Jeppe Kilberg Møller. Tværtimod.

”Vi har en pligt til at klæde de studerende ordentligt på til at kunne navigere i den nye digitale verden. Det kræver dygtige undervisere. Men Danmark er faktisk på forkant med udviklingen lige nu, fordi vi har forstået behovet for en indsats og har rykket på det”.

Prototypeforløbet, som Christel Arnevik deltog i, er netop ved at blive evalueret. Her er Jeppe Kilberg Møller og hans kollegaer blandt andet blevet bevidste om, at den endelige uddannelse både skal foregå digitalt og fysisk.

”Vi kan se, at der i prototypen også har været et udtalt behov for at dele viden og være sammen med andre undervisere fysisk. Derfor ser vi gerne, at den endelige uddannelse bliver et mix af undervisning via onlineportalen og fysiske workshops”.

Christel Arnevik ser frem til, at hendes egen onlineundervisning snart igen kan udskiftes med de fysiske undervisningslokaler, men de digitale tiltag i undervisningen fortsætter.

”Der sker så meget digitalt lige nu, og det er utrolig spændende at være en del af. På Designskolen Kolding er vi lige nu ved at kortlægge anvendelse af digitale programmer på tværs af fagene, så de studerende sammen kan udvikle nye designløsninger. Jeg tror, der er et kæmpe potentiale både hos os, men også for de andre uddannelsesinstitutioner”, siger Christel Arnevik.

Uddannelsesforløbet Teknosofikum er tænkt til at vare 37 timer i alt. Læs mere her.

TEKNOSOFIKUM

I løbet af 2020-2023 udvikles et forsknings- og udviklingsbaseret online koncept og forløb om teknologiuddannelse målrettet undervisere i de videregående uddannelser i Danmark. Det hedder Teknosofikum.

Nationalt og internationalt, på tværs af uddannelsessystemet, bliver teknologiuddannelse (med begreber som: teknologiforståelse, teknologisk forestillingskraft, digital myndiggørelse, computationel empowerment, informatik) i stigende grad anerkendt som nødvendig forudsætning for alle studerende. Dette kræver dygtige undervisere.

Gennem viden, praksis, scenarier og cases fra disciplinerne design, IT og jura, skaber Teknosofikum større forståelse for de transformationer, som digitalisering indebærer for samfundet og for det arbejdsområde, som underviserne i de videregående uddannelser uddanner studerende til.

Kilde: Teknosofikum

}