Dansk Magisterforening

RUC's gruppearbejde hjælper studerende gennem ensomhed

"Vores uddannelsesstruktur, hvor det faglige og sociale indgår i et sammenspil, kan gøre en forskel”, mener RUC-rektor Hanne Leth Andersen. © Foto: Sara Christine Nørgaard/Ritzau Scanpix

Af Benedicte Borelli
Del artikel:

Roskilde Universitet har før fået røg for sit sociale undervisningsfokus, men midt i krisen er det en gave for de studerende, siger rektor og studerende.

På Roskilde Universitet skal samtlige studerende i denne uge inddeles i grupper af cirka fire personer, der så skal arbejde tæt sammen de næste mange måneder om et såkaldt semesterprojekt.  

Projektgrupperne er en stor fordel i denne tid, hvor mange studerende føler sig isolerede og ensomme, lyder det fra RUC's rektor Hanne Leth Andersen.  

”Det at være i gruppe og arbejde tæt sammen, det er guld værd lige nu. Ensomhed og isolation er udbredt blandt de studerende, og her tror vi på, at vores uddannelsesstruktur, hvor det faglige og sociale indgår i et sammenspil, kan gøre en forskel”, siger Hanne Leth Andersen.

Forperson i Studenterrådet ved Roskilde Universitet, Sif Stokholm, er enig med rektor i, at RUC-studerende har en fordel i disse hårde tider.

”Vi er heldige, at vi er akademisk opdraget til at være sammen med andre mennesker”, siger Sif Stokholm.

En ph.d.-afhandling fra Aalborg Universitet fra 2008 konkluderede også, at uddannelser, der er med til at skabe nære relationer, beskytter mod ensomhed. Forskningen viste blandt andet, at studerende var mindre ensomme på universiteter, hvor gruppearbejde blev vægtet højt.

Corona-situationen påvirker de studerendes trivsel

Siden den første nedlukning i marts sidste år er mange studerende blevet ramt af mistrivsel og ensomhed på de danske uddannelsesinstitutioner.

70 procent af de studerende svarede i en spørgeskemaundersøgelse fra Uddannelses- og Forskningsministeriet i efteråret, at covid-19-situationen har fjernet noget af deres glæde ved at uddanne sig. 59 procent svarede, at de havde det svært under forårets nedlukning.

De studerendes trivsel er også på flere punkter blevet dårligere i år i forhold til sidste år. En analyse fra DM viser, at de studerende er blevet både mere ensomme og stressede. Der er især en markant nedgang i studerende, der aldrig eller næsten aldrig føler sig ensomme.

Derfor opfordrer Hanne Leth Andersen de studerende i projektgrupperne til at bruge hinanden i foråret.

”Nu hvor grupperne ikke er større, kan de studerende lettere være hybride og kommunikere med hinanden på forskellige måder. Jeg vil opfordre dem til at prioritere deres projektgruppe og også planlægge fysiske møder, for eksempel i form af walk and talk”.

”Man skal kunne sige, at man ikke er okay”

Ifølge Sif Stokholm kan de studerende på RUC bruge deres erfaring med at åbne op og være sårbare over for hinanden til at gøre en forskel lige nu, hvor mange mistrives.

Vi lærer hurtigt, at man skal kunne rumme hinanden

Sif Stokholm, forperson for Studenterrådet

”Allerede på første semester bliver vi kastet ud i projektgrupper, så vi lærer hurtigt, at man skal kunne rumme hinanden, men også, at man skal mærke efter i sig selv og være ærlig over for de andre i gruppen. Du kan ikke skjule, hvis du har det dårligt og derfor ikke får lavet det aftalte. Du må sige det til de andre, så I kan løse det sammen”.

Sif Stokholm tror derfor også, at hendes medstuderende har lettere ved at italesætte de svære tanker og tabuer dette semester.

”Det handler om at facilitere et rum, hvor alle kan føle sig trygge. Man kan ikke undgå at komme tæt på hinanden og lære hinandens forskellige sider at kende, når man arbejder så intenst sammen et helt semester”.

Dette semester vil Sif Stokholm selv gøre alt, hvad hun kan for, at gruppearbejdet bliver rart midt i al onlineundervisningen.

”Jeg har tænkt mig at prioritere mine gruppemedlemmerne på en anden måde, end jeg ville gøre normalt. Ikke fordi jeg vil nedprioritere de andre kurser, men der er bare et andet behov for at tage sig tid og spørge ind til de andre i gruppen lige nu. Vi skal skabe en fælles forståelse for, at det er okay, at vi måske ikke laver så meget som på et normalt semester, men at vi bare gør vores bedste med det vi har lige nu”.

}