Dansk Magisterforening

Rusritualer er vigtige for faglig identitet

© Foto: Casper Dalhoff/Ritzau Scanpix /Privat

Forskerforum Lasse Højsgaard, Forskerforum
Del artikel:

Det kan virke fjollet og sågar ekskluderende for nogle, men indvielsesritualer spiller en rolle for overlevering af en fagkulturel identitet, siger ph.d.-studerende, der har undersøgt førsteårsstuderendes møde med universitetet.

For førsteårsstuderende handler studiestarten om meget mere end at forholde sig til nye kammerater, pensum og semesterplaner. Det er indgangen til en helt ny identitet som en del af et fagligt fællesskab – en indføring i en rolle som studerende, der indebærer forskellige forventninger og kodekser fra fag til fag.

Det møde med universitetet er temaet for Andrea Fransiska Møller Gregersens ph.d.-projekt, skriver Forskerforum. Hun har fulgt en række studerende på tre forskellige fag tæt for at undersøge, hvordan de oplever den første tid som universitetsstuderende.

Ét er at lære den faglige metode og studieteknikkerne. Noget andet er at tilegne sig kulturen på studiet – jargonen og den selvforståelse, der kan være på et fag.

Det gælder eksempelvis på filosofistudiet på KU – et af de tre KU-fag, hvor Andrea Møller Gregersen har undersøgt “studiemødet”.

På Filosofi er der, fortæller hun, en stærk, fagbaseret identitet og habitus, som nærmest kunne virke en smule skræmmende for nogle af de nye studerende. En kultur, hvor studerende ikke bare studerer filosofi, men også integrerer filosofien i den måde, man omgås hinanden på.

“De er meget faglige i deres måde at være sociale på. Man er ligesom filosofien. I fredagsbaren kan man sidde og diskutere, om man er til den ene eller den anden type filosofi. Og det kan godt være udfordrende for dem, der gerne lige vil se det lidt an og har brug for en blidere indføring i faget”, fortæller Andrea Fransiska Møller Gregersen.

Vis dit ph.d.-projekt

Hvem: Andrea Fransiska Møller Gregersen, cand.mag. i pædagogik.

Hvad: Studiekultur og studiepraksis blandt førsteårsstuderende på universitetet.

Hvor: Institut for Naturfagenes Didaktik, KU.

Hvorfor: Ved at følge førsteårsstuderende på 3 KU-studier undersøger projektet, hvordan nye studerende bliver en del af en kultur på et studium, og hvordan de udvikler en måde at studere på.

}