Dansk Magisterforening

Nyuddannede akademikere har det sværest i små virksomheder

© Foto: Viktor Hanacek

Af Troels Kølln
Del artikel:

Akademikere klarer sig overordentligt godt i deres første job, viser en undersøgelse. Men arbejdsgiverne i de små virksomheder er mere kritiske end i de store.

Det første job er hårdt. Faktisk tager det i gennemsnit fem år for en akademiker i første job at komme til at føle sig som “et helt menneske", har en svensk arbejdslivsforsker konkluderet.

Alligevel klarer dimittenderne sig overordentligt godt på arbejdsmarkedet. Det viser en ny undersøgelse fra Konsulenthuset Ballisager, der har bedt 990 danske virksomheder om at vurdere sine ansatte.

65 procent af arbejdsgiverne mener således, at de nyuddannede akademikere i "meget høj grad" er "lykkedes godt i jobbet". 

”Nyuddannede akademikere er værdiskabere og vækstmotorer, som vi skal sætte pris på. To ud af tre virksomheder vurderer, at de i høj grad skaber værdi. Det er altså ret godt”, siger direktør Morten Ballisager, der står bag undersøgelsen.

Undersøgelsen viser imidlertid også, at det ifølge arbejdsgiverne går væsentligt bedre i de store private virksomheder end i de små og mellemstore, SMV'erne, hvor "kun" hver anden arbejdsgiver oplever, at de nyuddannede lykkes i høj grad. 

Det overrasker ikke DM-konsulent Gitte Grønkær Svendsen, at akademikerne tilsyneladende får en nemmere start i de store virksomheder.

”De store arbejdspladser ofte har mere etablerede introduktionsprogrammer for nye medarbejdere med sidemandsoplæring, onboarding-forløb, introduktion til it-systemer og så videre. Den samme mulighed er der ikke i de mindre virksomheder. Og derfor kan det være sværere at få greb om, hvad det kræver at lykkes i jobbet”, siger Gitte Grønkær Svendsen, der rådgiver DM-medlemmer om arbejdsliv og karriere.

”Lad os sige, du sidder som den eneste akademiker i en renovationsvirksomhed, hvor alle dine kolleger har andre fagligheder, der er relateret til renovation. Det kan godt være vanskeligt som nyuddannet, fordi du er alene med en lang række opgaver. Det kan være kommunikation, projektledelse, kvalitetssikring og måske undervisning, som du skal lære dig selv op i”, siger hun.

Det kan godt ramme de nyuddannede i de små virksomheder, som bliver betragtet som ineffektive, hvis de sætter sig ind med en computer på kontoret for at lave analyser

Morten Ballisager

Forskellen kan også skyldes, at akademikere skal skabe værdi på forskellig vis i små og store virksomheder, mener Morten Ballisager.

”Store organisationer har mange analytiske backoffice-funktioner, hvor man bruger man af de akademiske kompetencer indenfor analyse og research. Den funktion eksisterer sjældent i de mindre virksomheder, hvor alle ansatte har opgaver, der er direkte knyttet til at skabe værdi for kunderne. Der er ikke samme plads til at trække sig tilbage og blive mere analyserende”, siger Morten Ballisager.

”Det kan godt ramme de nyuddannede i de små virksomheder, som bliver betragtet som ineffektive, hvis de sætter sig ind med en computer på kontoret for at lave analyser”.

Det er imidlertid også fordele ved at få job i de mindre virksomheder, påpeger konsulent Gitte Grønkær Svendsen.

”Omvendt er der ofte mindre mulighed for at sætte sit eget præg på stillingen i de store organisationer. Tit er der gode muligheder for at bygge noget nyt op i de mindre og mellemstore virksomheder. Og det er jo spændende for de fleste akademikere”, siger hun.

Ballisager: Pilen peger på universiteterne

Ansvaret for, at akademikerne tilsyneladende ikke klarer sig lige så godt i de små og mellemstore virksomheder som i de store, ligger også hos universiteterne, mener Morten Ballisager.

”Universiteterne er supergode til at invitere de store virksomheder indenfor som en del af undervisningen, company days og case competitions. SMV’erne har noget sværere ved at komme til. Og det fokus afspejler ikke, hvad arbejdsmarkedet er lavet af, for det er altså primært SMV’er, der står for arbejdspladserne her i landet”, siger han.

”Problemet er, at de studerende bliver skolet til at anskue arbejdsmarkedet ud fra en stor virksomheds tankegang. Det er naturligt, at de nyuddannede derfor kommer ud med et fokus på de store organisationer. Det er fint, så længe det ikke sker på bekostning af de mindre organisationer”.

Og det er afgørende, at SMV'erne finder det værdifuldt at ansætte akademikere, mener Morten Ballisager.

”Hvis vi skal blive ved med at producere så mange akademikere, som vi gør, skal de små og mellemstore virksomheder aftage flere af dem. Det er en kæmpe gruppe af arbejdspladser, hvor akademikerne ikke er til stede i samme grad som i de store virksomheder”, siger han.

Bliv opdateret på mail

Magisterbladet skriver dagligt om det akademiske arbejdsmarked med kritiske og analyserende historier om alt fra karriere og arbejdsvilkår til uddannelse, løn og ligestilling.

Skriv dig op her for at få en mail, når vi udkommer med nyt indhold - enten den elektroniske udgave af bladet 10 gange om året eller de daglige nyheder.

}