Dansk Magisterforening

Coronakrisen får kulturlivet til at satse online

På Statens Museum for Kunsts hjemmeside kan du blandt andet se videoer med de ansatte og søge i museets samling. © Foto: Magisterbladet

Af Benedicte Borelli
Del artikel:

Mens COVID-19 har isoleret mange derhjemme, har en række kulturinstitutioner gjort det muligt for os at blive klogere på både os selv og hinanden fra stuen. Mere end nogensinde før, har vi brug for kultur, siger de. Vi har talt med tre af de museer og institutioner som tilbyder deres kultur digitalt.

CPH:DOX

48 timer inden den årlige filmfestival CPH:DOX skulle åbne i de Københavnske biografer, lukkede det meste af Danmark ned. Direktør for CPH:DOX Tine Fischer stod med et valg. Enten skulle festivalen aflyses eller også skulle den på bare to døgn omdannes til en digital platform.

”Jeg så, hvordan mange andre internationale filmfestivaller valgte at aflyse, men jeg kunne ikke klare tanken om at gøre det samme. Jeg tænkte, hvis vi lukker, så tør jeg ikke tro på, at vi kan åbne igen til næste år. Jeg har brugt 15 år på at bygge festivalen op, og nu kan det hele falde fra hinanden. Vi skulle bare have det til at lykkes”, fortæller Tine Fischer.

Hun brugte derfor de næste mange timer sammen med sine medarbejdere på at ringe til it-programmører og teknologispecialister, som kunne lave en online platform til festivallens udvalgte dokumentarfilm.

”Vi sad hele natten og undersøgte, hvad vi kunne gøre. Der har været mange vilde oplevelser i de her uger, men det største har været, at alle har sagt ja. Alle lige fra rettighedshavere til it-firmaer har været utroligt imødekommende og støttende”.

To dage senere den 18.marts åbnede CPH:DOX således som planlagt, men hvor alt fra talks, live-debatter, film og workshops nu foregik via hjemmesiden cphdox.dk. Her kan du leje alle dokumentarfilmene i ti timer for 45 kroner eller live-streame dagens debat.

Festivalen blev til noget helt andet end planlagt, men det er på mange måder en succeshistorie, forklarer Tine Fischer.

”Det viser sig, at det digitale rum er interaktivt på en helt særlig måde. Det lykkedes os at skabe et online univers som er en kollektiv og social oplevelse, selvom den foregår derhjemme. I en tid hvor mange er bekymrede og ensomme, har vi set, hvordan festivalen samler folk og får dem til at interagerer med os og hinanden”.

”Vi er nået ud til et langt større og bredere publikum, end vi plejer, så vi fortsætter da. Det her er kun begyndelsen”.

Tine Fischer

KGL XTRA

Også på Det Kongelige Teater har de oplevet en massiv interesse for deres nye online univers KGL Xtra, hvor man gratis kan se hele forestillinger såvel som et kig bag kulisserne hos teaterets ansatte.

Projektet var oprindeligt planlagt til først at lanceres til sommer, men da COVID-19 situationen tvang teateret til fysisk at lukke sine døre, blev der truffet en hurtig beslutning, forklarer kommunikationsdirektør ved Det Kongelige Teater Magnus Restofte.

”Vi havde en køreplan, og vi vidste, hvad vi ville, og pludselig var verden en hel anden. I ledelsen tænkte vi, at vi blev nødt til at give noget tilbage til danskerne. Hvis vi alle skulle isoleres fra hinanden, troede vi på, at der ville være et behov for at dykke ned i kunsten på en anden måde, end vi plejer”, siger Magnus Restofte.

Mens medarbejderne blev sendt hjem for at arbejde, stod de derfor nu med noget af en opgave. Videoer skulle produceres og rettigheder til forestillinger indhentes.

”Jeg indrømmer gerne, at det gav os grå hår. Vi var slet ikke klar endnu. Men så producerede vi, mens vi var live. Vi har fået kunstnerne og medarbejderne til at producere indhold selv og være med i idégenereringen, og der har været stor velvilje fra rettighedshaverne. Vi måtte simpelthen bare kaste os ud i det og så lære af fejlene undervejs”.

Modtagelsen af KGL Xtra har været overvældende. Mere end 250.000 brugere har set opslaget med teatrets opsætning af operaen Napoli, 15.000 har streamet den hele på hjemmesiden og 100.0000 har set en balletdansers træningsvideo til børn i hjemmeisolation, fortæller Magnus Restofte.

Ifølge ham kan den store interesse skyldes, at vi netop i en tid som denne har brug for kunsten til at spejle os selv og vores virkelighed.

”Vi ser en tydelig søgning via vores kunst til at få et perspektiv på verdenen. Coronakrisen minder os om, hvad er det, vi er en del af, men også hvor usikkert livet er. Og netop derfor tror jeg vi har behov for at søge svar igennem kunsten frem for et regneark for at finde ud af, hvem vi er. Gennem kunsten og kulturen lærer vi, at der findes andre perspektiver end vores egne. Kunsten kan dermed minde os om, hvem vi selv er, og hvem vi vil være. Det er vigtigt. Specielt lige nu".

SMK

På Statens Museum for Kunst har museumsdirektør Mikkel Bogh også mærket danskernes interesse for kultur i karantænetiden.

”SMK har haft fokus på digital formidling i mange år, men nu hvor vi er tvunget til at lukke museet, har vi kunnet sætte ekstra kræfter ind på at formidle og præsentere vores samling digitalt. Det har vi fået utrolig positiv respons på”.

Efter flere års arbejde åbnede SMK’s nye onlinesamling, SMK Open, i november sidste år. Her kan brugerne gå på opdagelse blandt mere end 40.000 kunstværker og for eksempel søge efter værker i specifikke farver, med særlige motiver eller af bestemte kunstnere.

Udover at invitere brugerne til at udforske SMK Open deler SMK hver dag i lukkeperioden udvalgte værker fra samlingen og videointerviews med de ansatte på museets sociale medier.

”Vi har fået langt flere digitale besøg i den seneste tid, end vi plejer. Vi kan mærke, at der er utrolig stor efterspørgsel på kvalificeret indhold. Vi har blandt andet fået en hilsen fra en bedstemor og hendes børnebørn, som sad i hver deres ende af landet og sammen gik på virtuelt museumsbesøg hos os”.

Historier som denne glæder Mikkel Bogh. Han mener, at kunst og kultur netop er vigtigt nu, fordi det binder os sammen i en tid, hvor vi skal være adskilt.  

”Nu hvor vi ikke kan være i samme rum og gå på arbejde og i skole, som vi plejer, bliver det tydeligt, hvor meget vores fællesskaber betyder. Kultur er noget af det, vi har mulighed for at dele med hinanden i denne tid. Vi kan læse den samme bog, vi kan se den samme film, og vi kan tale om det samme kunstværk. Kulturen minder os om, at vi er forbundet, og det er helt afgørende i en krisetid som denne”. 

En digital fremtid

Uanset om det var planlagt, at kulturen skulle på internettet eller ej, har alle tre kultursteder lært af COVID-19 tiden. 

Museumsdirektør Mikkel Bogh håber, at erfaringerne og oplevelserne fra perioden vil kunne udvikle de digitale kulturtilbud endnu mere.

”Midt i alvoren og den kritiske situation, vi befinder os i lige nu, opstår der også helt nye ideer. Der er et innovationspotentiale i krisen. I kulturbranchen kan vi blive langt bedre til at inspirere og åbne for kunsten på mange typer af medier og platforme. Der er masser af muligheder, og lige nu ser vi en stor opfindsomhed på området.”, siger Mikkel Bogh.

På Det Kongelige Teater glæder Magnus Restofte sig også til at videreudvikle KGL Xtra.

”Vi kan se, at folk har lyst til at se og berige deres hverdag med vores indhold, og det gælder ikke bare dem, som allerede i forvejen kommer i Det Kongelige Teater. KGL Xtra giver brugerne mulighed for at interagere med teateret og dets ansatte og opleve Det Kongelige Teater uanset hvor i landet, du bor”.

Selvom Tine Fischer håber, at CPH:DOX til næste år vil kunne vende tilbage til sin oprindelige form som en biograffestival, ønsker hun, at bringe erfaringerne fra det digitale rum med videre.

”Vi har fået lynhurtig læring, og den kommer til at ændre, hvordan vi driver festival fremadrettet. Vi er blevet tvunget på tynd is, men det har været en kæmpe oplevelse at se, hvad det bærer med sig. Vi er nået ud til et langt større og bredere publikum, end vi plejer, så vi fortsætter da. Det her er kun begyndelsen”.

}