Dansk Magisterforening

9 gode råd til ledere: Sådan får du medarbejderne sikkert gennem coronakrisen

© Foto: Unsplash

Af Troels Kølln
Del artikel:

Coronavirussen har vendt op og ned på samfundet - ikke mindst arbejdslivet. Det sætter store krav til lederne, der har ansvaret for at skabe trygge og ordentlige rammer for arbejdet. Her er en ledelsesrådgivers bedste råd til, hvordan du gør det.

Alle ansatte er sendt hjem. Kunderne holder sig væk. Og hver eneste dag kommer politikerne med nye tiltag, der skal forhindre coronovirussen i at sprede sig så hurtigt, at det udvikler sig til en humanitær katastrofe.

Det er krisesituationer som denne, vi har brug for gode ledere, der kan føre virksomhed og medarbejdere sikkert gennem stormen. Det mener Jens Dalgaard, der ejer uddannelsesvirksomheden Tack, som underviser og uddanner både private og offentlige ledere.

”Det er vigtigt at bevare roen, så du kan skabe dig et overblik over situationen og ikke tage forhastede beslutninger. Der er brug for, at du som leder sætter en tydelig retning, som medarbejderne kan støtte sig op ad”, siger Jens Dalgaard.

Her får du hans ni bedste råd til, hvordan ledere kan hjælpe medarbejderne sikkert gennem coronaudbruddet:

1. Se igennem krisen

"Drop det, der ikke er vigtigt. Skyd opgaverne i 14 dage til at starte med, og fokusér på kernen i din forretning. Jeg har selv sagt til vores medarbejdere, at vi i første omgang tager lønsamtalerne lidt senere.

Corona-udbruddet er et midlertidigt vilkår, vi ikke kan gøre noget ved. Derfor giver det som leder bedre mening at kigge forbi krisen end ind i den. Lige nu er det vigtigere end nogensinde at have et langsigtet fokus med de ting, I sætter i søen. Og at vi som ledere har en vision, som medarbejderne kan navigere efter, når de føler, det hele brænder på".

2. Afstem i ledergruppen

"I skal mødes dagligt i lederteamet og få talt sammen om, hvad der skal ske, og hvordan I håndterer de aktuelle udfordringer.

Det skaber uro, hvis medarbejderne hører forskellige ting fra forskellige ledere. Omvendt skaber det gennemsigtighed og ro, hvis I er enige om tilgangen".

3. Vær effektiv i din kommunikation

"I en krisetid er klar kommunikation helt afgørende.

Planlæg kommunikationen fra ledelsen på faste tider. I vores organisation holder vi morgenmøde kl. 8.30 og fortæller på 10 minutter, hvad der skete i går, og hvad der skal ske i dag. Det giver samtidig medarbejderne mulighed for at stille spørgsmål til det, de går og tumler med.

Kommunikér klare beslutninger, der viser, at I har en idé om, hvor I vil hen. Men fortæl også, at tingene kan ændre sig i morgen.

Hellere for meget information end for lidt".

4. Gentag hovedbudskabet

"Jeg har som leder to hovedbudskaber i den her situation. 1: Vi skal sikre vores medarbejderes ve og vel. 2: Vi skal have orden i forretningen.

Find dine hovedbudskaber, og gentag dem. Det viser, at du som leder holder fast i kursen for virksomheden, også i en krisetid.

5. Skriv beslutningerne ned

"Når I introducerer nye regler og direktiver, som medarbejderne skal efterleve – hos os arbejder vi hjemmefra så vidt muligt og giver ikke længere hånd – så sørg for, at det ikke bare bliver sagt højt på morgenmødet, men også kommer ud på skrift efterfølgende.

Folk skal have muligheden for at dykke ned i teksten, hvis de senere bliver i tvivl om, hvad der egentlig blev sagt".

6. Stå til rådighed

"I en krisesituation bliver lederens rolle central, og du kommer til at tage flere beslutninger i det daglige arbejde end sædvanligt. Det er derfor enormt vigtigt at være synlig og til rådighed.

Jeg er selv opmærksom på altid at tage telefonen. Hvis jeg ikke kan tage den, fordi jeg er i møde, ringer jeg tilbage så hurtigt som muligt. Jeg møder også ind på kontoret, selv om medarbejderne er derhjemme. Så ved de, hvor de har mig".

7. Del succeserne – gerne hurtigt og uformel

"Lige nu er det nemt at fokusere på alt det negative. Så meget desto vigtigere er det som leder at skabe en kultur, hvor I deler succeserne med hinanden – for eksempel når I klarer en opgave godt og jeres kunder er glade for jeres arbejde.

Skab en platform, hvor det er nemt. Vi har selv oprettet en Whatsapp-gruppe, som vi bruger til de hurtige beskeder, og det fungerer rigtig godt, fordi det er mere uformelt og umiddelbart. Det er en platform, vi ikke normalt bruger, men den er effektiv i denne her situation.

For eksempel skrev jeg ud efter statsministerens tale onsdag aften, at det var en stærk tale, som vi skal tage alvorligt, og derfor er det frivilligt at arbejde hjemmefra torsdag og fredag, mens vi klart anbefaler det fra mandag. Det var folk enormt glade for at høre hurtigt".

8. Fang usikkerhederne

Vi er i en situation fyldt med usikkerheder og dommedagsprofetier. Også på en arbejdsplads kommer der til at cirkulere rygter og forkert information. Det skal vi som ledere fange og korrigere.

Find ud af, hvem der er kilden til de forkerte oplysninger – ikke for at slå folk i hovedet med det, men for at forklare, hvordan tingene egentlig hænger sammen. Og tag usikkerhederne op på det daglige morgenmøde, så ingen skal gå og bekymre sig uden grund.

9. Oprethold alvoren – pas på med humoren

"Som ledere er en vores vigtigste opgaver at være rollemodeller. Det, vi siger og gør, sætter en standard.
Derfor er det vigtigt at opretholde en alvor i det, vi står i.

Som leder er det simpelthen forbudt at lave jokes og bruge ironi eller sarkasme lige nu. Det kan misforstås og tolkes på så mange måder, at det i denne sammenhæng utvivlsomt vil betyde, at du har medarbejdere gående, som er i tvivl om, hvad du mener og vil".

Mere om Covid-19

Magisterbladet dækker løbende corona-udbruddets konsekvenser på det akademiske arbejdsmarked. Læs alle vores artikler her.

Har du en oplevelse, et tip eller andet, vi bør dække, så skriv til tko@dm.dk.

Dansk Magisterforening har bl.a. reageret ved at aflyse alle arrangementer og fysiske møder. Læs DM’s seneste reaktioner og gode råd på dm.dk.

Seneste nyt og anbefalinger fra myndighederne kan du læse på politi.dk/corona.

}