Dansk Magisterforening

CBS-undervisere får 50 ”udviklingstimer” til at gå online

CBS har allerede nu lagt sig fast på, at mindst halvdelen af undervisningen skal foregå online i det kommende semester © Bjarke MacCarthy/CBS

Af Thomas Bøttcher
Del artikel:

CBS vil levere 50 pct. af al undervisning i efteråret online, og nu får underviserne udviklingstimer til opgaven. Tillidsrepræsentant er tilfreds, men understreger, at der er tale om en nødsituation. Fra 2023 skal alle kurser på CBS foregå delvist online.

Med en overraskende udmelding om, at 50 pct. af al undervisning skal være online fra 1. september 2020, har ledelsen på CBS valgt at foregribe den åbning af universiteterne, som Folketingets partier har udskudt til august i den såkaldte fase 4.

De nærmere detaljer er endnu ikke fastlagte, men ifølge aftalen kan partierne justere hastighed og omfang af åbningerne undervejs på baggrund af de løbende modelberegninger af smittetryk fra Statens Serum Institut.

CBS har dog ifølge uddannelsesdekan Gregor Half allerede i slutningen af april lavet beregninger, der sandsynliggør, at universitetet efter sommerferien vil være nødt til at placere 50 procent af undervisningen online.

Siden kravet om 50 procent onlineundervisning gik ud til studienævnene 1. maj, har det være uklart, hvilke ressourcer ledelsen ville afsætte til arbejdet. Nu bekræfter Gregor Half, at undervisere, der omlægger deres kursus, får tildelt 50 udviklingstimer til opgaven i deres timeregnskab.

Det svarer til vilkårene i den normaftale for udvikling af såkaldt blended learning, der allerede findes på CBS, og underviserne får samtidig den almindelige norm for gennemførelse, forberedelse og planlægning.

Alt i alt er fællestillidsrepræsentant Ole Helmersen godt tilfreds med, at vilkårene følger det, der tidligere er aftalt. Han oplyser samtidig, at ledelse og tillidsrepræsentanter er enige om, at behovet for justeringer af vilkårene kan drøftes på et senere tidspunkt.

”Det er efter min mening en rimelig og fornuftig ordning”, siger han.

”Selvom det nok ikke i alle tilfælde vil opleves som dækkende, er man nødt til at være opmærksom på, at normaftaler aldrig kan være andet end gennemsnitsbetragtninger, som ikke kan tage højde for 700 underviseres individuelle ønsker om selv at fastsætte, hvad en opgave tager af timer”, uddyber Ole Helmersen.

Ikke blended learning gennem bagdøren

CBS har tidligere besluttet, at det meste undervisning fra 2023 skal være blended learning, der kombinerer undervisning online og på campus, men Gregor Half har i sin udmelding til studienævnene forklaret, at de 50 procent onlineundervisning skyldes en forventning om fortsatte ”restriktioner på forsamlinger og krav til distance mellem studerende” i efterårssemestret.

Den forklaring bakker Ole Helmersen op om.

”CBS er ikke i gang med at omstille os til blended learning med et snuptag. Her er planen, at vi bruger tre-fire år til at drøfte tilrettelæggelsen og pædagogikken, og den fase er vi mig bekendt ikke ved at springe over. Det her er en ekstraordinær situation, hvor man finder det forhåndenværende søm frem. Og her har ledelsen rimeligt nok fokus på at sikre driften af undervisningen, afholdelse af eksaminer og næste års optag, fordi dette er vigtigt for CBS' økonomi”, siger han.

Formand for CBS Students, Sarah Diemar, bakker op om universitetets beslutning for undervisningen.

”Når man har træffer beslutningen nu, giver man jo studienævnene en mulighed for at forberede sig på efterårssemestret og komme i gang med at reflektere over, hvad der skal ligge online, og hvad der ikke skal. Det mindsker risikoen for, at man pludselig står og træffer forhastede beslutninger, når vi når efterårssemestret”. 

Hun er dog samtidig bekymret for, hvilken effekt den hastige omstilling til online undervisning har på kvaliteten af undervisningen.

”Det, vi som studerende er mest bekymrede for, er det sociale og studiemiljøerne, for mange har hele deres liv på campus, så det er hårdt. Og hvis jeg ikke var bekymret for undervisningen, ville jeg være uansvarlig, men jeg synes også, at CBS er et af de universiteter, der hidtil har klaret det bedst”, siger Sarah Diemar.

Magisterbladet afventer svar fra CBS, om Sundhedsstyrelsens ændring af afstandskravet fra 2 til 1 meter påvirker, hvor meget undervisning, der skal leveres online fra efteråret.

}