Dansk Magisterforening

Nye restriktioner sender studerende tilbage til skærmen kort før eksaminer

Nye restriktioner fra regeringen fører til mere onlineundervisning og hjemmearbejde på videregående uddannelser i hovedstadsområdet - her Aalborg Universitets campus i København. © Foto: AAU

Corona Af Magnus Vesth Skjødt
Del artikel:

Udsigten til ren fjernundervisning for studerende i københavnsområdet kommer på utroligt dårligt tidspunkt, siger studenterformand. "Det skaber et stort tidspres. Det er lige nu, vi sidder og kampsveder for at få de sidste resultater behandlet og de sidste linjer skrevet".

Det er tilbage til forelæsninger over Zoom, feedback på mailen og arbejdet ved køkkenbordet for studerende og ansatte på videregående uddannelser i hovedstadsområdet. Regeringen fremlagde i går en række restriktioner, der skal begrænse smitten af corona i 17 hovedstadskommuner - herunder fjernundervisning på universiteterne og mere hjemmearbejde.

Universiteterne har ellers åbnet op for fysisk fremmøde og mere klassiske undervisningsformer foruden de digitale undervisningsformer. Og udmeldingen vækker dårlige minder fra tiden under den værste nedlukning i foråret, fortæller studenterrepræsentanter til DM Akademikerbladet.

"Hvis der er en god sundhedsfaglig begrundelse for at kræve fjernundervisning, så må det være sådan. Men så bør man også kigge på, hvordan man gør den undervisning bedre, end den har været hidtil", siger Thomas Bæk Kristensen, formand for DM Studerende.

I praksis får det næppe den store betydning i år, fordi der er så få undervisningsgange tilbage i dette semester, pointerer han. Men hvis onlineundervisningen skal fortsætte længere end det, kan det give problemer, tror han.

"Der er kommet mindre kaos omkring fjernundervisning end tidligere på året, fordi der er kommet styr på de rent praktiske og tekniske ting. Men selve kvaliteten af undervisningen halter stadig på mange kurser, fordi det bare er rigtig svær situation at undervise i", siger Thomas Bæk Kristensen.

For eksempel har det vist sig svært at lave blended learning, hvor en del af de studerende er med i auditoriet, mens resten følger med online. Dem, der er med bag skærmen, bliver ikke inddraget på samme måde som dem, der er mødt op fysisk, forklarer han.

Det helt store problem med ren fjernundervisning handler imidlertid om mere end kvaliteten af forelæsningerne. Den helt store udfordring er det faglige og sociale fællesskab på studiet er den helt store udfordring, mener Thomas Bæk Kristensen.

"Det her med, at du ikke møder op fysisk og er en del af studiemiljøet, det kan blive et kæmpe trivselsproblem. Det har man ikke fundet en løsning på endnu", siger han.

"Jeg har ikke oplevet, at universiteterne har gjort nogle særlige initiativer til at bevare ordentlige studiemiljøer. Men det er også svært, må man sige, når humlen i det her er, at man skal holde sig fra andre mennesker - det er jo i direkte modstrid med at aktivt studiemiljø".

Kommer på et uheldigt tidspunkt

På Aalborg Universitet, der også har campus i København, er projektarbejde en essentiel del af undervisningen. Som regel fylder projekterne halvdelen af et semester, 15 ECTS, og de bliver typisk løst i grupper af op til otte studerende.

Det gør det til en særlig udfordring ikke at kunne mødes fysisk, fortæller Mick Scholtka, der er formand for Studentersamfundet ved Aalborg Universitet.

”Man får ikke samme kvalitet ud af faglige gruppediskussioner, der foregår bag en skærm. Det er også fysisk udmattende. Jeg havde personligt godt nok meget ondt i hovedet, da jeg i foråret skulle snakke med min gruppe over Teams fra 8 til 16 dag ud og dag ind”, siger Mick Scholtka.

Det er lidt uheldigt tidspunkt, de her restriktioner kommer på, fordi det skaber et stort tidspres. Det er lige nu, vi sidder og kampsveder for at få de sidste resultater behandlet

Mick Scholtka, formand for Studersamfundet, AAU

Det gør det ikke nemmere, at de studerende nu er få uger fra deadline og eksaminer, pointerer han.

”Det er lidt uheldigt tidspunkt, de her restriktioner kommer på, fordi det skaber et stort tidspres. Det er lige nu, vi sidder og kampsveder for at få de sidste resultater behandlet og de sidste linjer skrevet”, siger Mick Scholkta, der den 18. december selv skal aflevere et teoretisk projekt om et nyt Lego-produkt fra idé til produktion.

”Jeg tror, mange vil ende med at aflevere et projekt, der ikke har samme kvalitet, som hvis de kunne mødes fysisk. Ikke fordi de ikke giver den gas med arbejdet, men fordi manglen på social interaktion gør det hele meget sværere. I det lys kunne man godt overveje at give mere tid til at aflevere i”, siger han.

Direktionen på Aalborg Universitet har i en mail til studerende og ansatte da også åbnet for, at ikke al undervisning nødvendigvis skal foregå online.

Alle uddannelser på AAU’s campus i København skal nu "vurdere, om det er muligt at omlægge deres studieaktiviteter til digital gennemførsel. Vurderingen skal dog også medtage hensyn til studiefremdrift og kvalitet, og der vil derfor stadig være både undervisning og eksaminer, som gennemføres fysisk som planlagt", står det i mailen.

Desuden bedes ansatte i København om at vurdere, "om arbejdsopgaver eller andre aktiviteter, der vil kræve fysisk fremmøde enten på campus eller eksternt, kan udskydes, til disse særlige restriktioner og tiltag igen ophæves".

Professionshøjskoler: Skidt med restriktioner

Regeringens begrænsning af fysisk fremmøde på landets videregående uddannelser har mødt kritik fra blandt andet rektor for Københavns Professionshøjskole, Stefan Hermann.

"Jeg er bekymret for, om de studerende får lært det, de skal, og om de kan holde humøret oppe", lød det på Twitter efter et interview til TV2 News. "Det er en skidt situation, at de studerende igen skal sendes hjem, især fordi smittetrykket på uddannelserne er lavt".

}