Dansk Magisterforening

2020 blev året, hvor danskerne var kulturelle chanceryttere

Vi sætter i årets adventskalender fokus på det, der lyser op i et ellers mørkt år. Tredje søndag i advent ser vi en ny kulturforståelse hos danskerne efter en sommer med gode oplevelser rundt om i landet.

Adventskalender Af Benedicte Borelli
Del artikel:

Lukkede grænser og billige billetter har fået danskerne til at tage nye chancer og engagere sig i kulturlivet på en måde, de aldrig før har gjort. Det kan være starten på en ny kulturforståelse, siger museumsdirektør.

Det var noget af en overraskelse, museumsdirektør Peer Henrik Hansen fik, da gæsterne begynde at strømme ind på Langelands Museum i juni.

Museet var genåbnet i maj, og selvom Peer Henrik Hansen håbede på mange besøgende i skolernes sommerferie, så vidste han, at de tyske turister formentlig ville udeblive.

”Men pludselig var alle sommerhusene på Langeland booket, og vi kunne se, at der kom masser af danskere på museet, som ikke havde været her før”, fortæller museumsdirektøren.

Det blev starten på en fremragende sæson for Langelands Museum. Allerede efter tre måneder blev besøgsrekorden sat.

”Vi er et lillebitte museum, og vi kan ikke måle os med mange andre, men vi kan nu se, at vi fra maj og frem har haft godt 100.000 gæster forbi. Så det har lige ud sagt været et fantastisk år for os. Det virker til, at danskerne har været opsatte på at opleve en masse denne sommer”. 

Langelands Museum udgør også Koldkrigsmuseet Langelandsfortet, som har åbent fra maj til oktober. Her besøger Dronningen operationsbunkeren ved plotterkortet over Østersøen. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix. © Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Flere slog besøgsrekord

Langelands Museum var ikke den eneste kulturinstitution, der oplevede en fremgang i gæster denne sommer.

85 procent af landets museer havde i år et højere besøgstal i sommerferien end året før. Heraf havde mere end 55 procent over dobbelt så mange gæster som i 2019, viser tal fra Organisationen Danske Museer (ODM).

Flere danskere har simpelthen eksperimenteret med kulturoplevelserne, mener næstformand i ODM, Bo Skaarup.

”Det er på alle mulige måder positivt, at sommeren står i skærende kontrast til den tvangsnedlukning, vi havde i foråret. Det virker som om, at der under nedlukningen var en form for ophobning af lyst til at prøve noget nyt hos folk, og da museerne så åbnede op igen, ville man gerne ud og bruge kulturen”, siger Bo Skaarup, der også er museumsdirektør ved Naturhistorisk Museum Aarhus.

Som en del af regeringens sommerpakke var der halv pris på entréen til blandt andre museer, teatre, spillesteder og orkestre med siddende publikummer, cirkusser og zoologiske anlæg fra 27. juni til den 9. august.

”Den reducerede billetpris har formentlig fået folk til at tage nogle chancer og prøve noget nyt. Det behøver jo ikke være et sikkert hit, hvis det ikke koster så meget. Så tør man godt tage chancen. Mange museer er med på at eksperimentere, også med priser og prisstrukturer, blot økonomierne kan følge med på nye måder", siger Bo Skaarup.

AKADEMIKERBLADETS ADVENTSKALENDER

År 2020 har udviklet sig til et af de mørkeste år i nyere tid. Men det har trods alt ikke været ren elendighed. Vi sætter i årets adventskalender fokus på det, der lyser op i mørket. Læs hele serien her.

Otte timer på Moesgaard

I Gitte Grønkær Svendsens familie blev den oprindelige plan om en tur til Sydfrankrig også aflyst, da sommerferien stod for døren. I stedet valgte familien at tage på en stor "Tour de Danmark".

”Vi købte et stort tipitelt, og så kørte vi ellers rundt i Danmark og besøgte forskellige byer og naturområder”, fortæller Gitte Grønkær Svendsen, der til dagligt arbejder som konsulent i DM.

Familien besøgte blandt andet Kongernes Jelling, Moesgaard Museum ved Aarhus, Fjord og Bælt ved Kerteminde og bunkermuseet Tirpitz i Blåvand. 

”Museerne og oplevelsescentrene er vildt dygtige til at formidle deres indhold. Mine børn går i anden og femte klasse, og det var fedt at se, hvordan de for eksempel på Moesgaard Museum blev grebet af at nørde historie i nye fortælleformer og blev meget nysgerrige på, hvordan man overhovedet bygger viden om fortiden. De var slet ikke til at drive ud. Vi var der i cirka otte timer”, siger Gitte Grønkær Svendsen.

Særligt de nye mere sanselige og interaktive greb i museumsformidlingen var en succes i familien.

”Den måde, museerne har skruet op for alle aspekter af det at være menneske på en given tid på, fungerer virkelig godt. Med interaktive skærme, sanselige indtryk og gode digitale redskaber hjælper de gæsten med at træde ind i historien. Jeg havde glædet mig til at besøge stederne, og det levede virkelig op til alle mine forventninger”.

En undersøgelse fra Epinion viser, at to ud af tre danskere holdt sommerferie i Danmark i år. Det er mere end tre gange så mange som året år. Og hele 36 procent svarer, at de nu fået et mere positivt syn på Danmark som ferieland.

Det er heller ikke sidste gang, at Gitte Grønkær Svendsen vil tage på rundtur i Danmark.

”Man kan ikke sige, at vi har fået øjnene op for kulturen, fordi det havde vi allerede, men vi har fået øjnene op for, at vi bør prioritere endnu mere ferietid til kulturtilbuddene i hele landet. Der er en lang liste af steder, vi ikke nåede at besøge denne sommer, så dem må vi se næste gang. Vi har gemt tipiteltet”.

Kulturelle chanceryttere

Også på M/S Museet for Søfart i Helsingør valfartede gæsterne til i sommermånederne. Museet slog besøgsrekorden og fik hele 73 procent flere gæster end året år.

”Det var fantastisk at se, hvordan vi nåede ud til nogle nye målgrupper. Vi kunne se, at der var meget større diversitet i vores besøgende, og at mange ikke lignede de typiske museumsbrugere. Vores publikumsundersøgelse viste også, at mange var førstegangsbrugere, og at de havde haft en rigtig god oplevelse”, siger museumsdirektør Ulla Tofte.

Hun tror, at kombinationen af det dårlige sommervejr, de aflyste charterferier og den reducerede billetpris fik mange danskere, som ikke normalt går på museum, til at kaste sig ud i noget nyt.

”For familier er det vigtigt, at de ved, aktiviteten bliver en succes. Når de først bruger tiden, pengene og overskuddet på at lave noget hyggeligt sammen, så vil de gerne være sikre på, at alle er glade. Det er derfor, at de ofte gentager de ting, som de ved virker - for eksempel Bonbon-Land eller biografen. Men i år oplevede jeg, at der blev taget sindssygt mange kulturchancer. Folk har turdet prøve noget nyt”.

Ulla Tofte tror derfor, at de mange nye og positive oplevelser fra i år vil få folk til at eksperimentere mere i kulturbesøgene fremover.

”Jeg både tror og håber, at vi har fået flere kulturelle chanceryttere. Disse mærkelige tider har gjort, at man tør tage flere chancer og er mere nysgerrig på sine omgivelser. Man kaster sit kulturforbrug op i luften og tør bryde med gamle mønstre. Det er hamrende spændende”.

Ikke en succes for alle

Selvom Peer Henrik Hansen og Langelands Museum har haft et fantastisk 2020, finder han det vigtigt at nævne, at langt fra alle kulturinstitutioner har været lige så heldige.

”Det er nemt nok for mig at sige, at det har været et fantastisk år, men det har det ikke været for alle kulturinstitutioner, da vi har så forskellige besøgsmønstre og kundegrundlag. De museer og institutioner, som primært lever af udenlandske turister, har virkelig haft et hårdt år. Det må man ikke glemme".

}