Dansk Magisterforening

Nedlægger kommission om fremtidens læreruddannelse: ”Nu kan vi for alvor komme i gang”

Tommy Dalegaard Madsen, Formand for DM´s undervisere på professionshøjskoler og erhvervsakademier, er tilfreds med beslutningen. © Foto: Jesper Voldgaard

Af Magnus Vesth Skjødt
Del artikel:

Uddannelses- og Forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen har valgt at nedlægge kommissionen om fremtidens læreruddannelse. Udsigten til en mere praksisnær læreruddannelse bliver taget godt imod af underviserne.

Fredag meldte forsknings- og uddannelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen ud, at hun nedlægger den kommission, der skulle arbejde på at forbedre læreruddannelsen. Kommissionen, der bestod af et ekspertråd, blev nedsat af den tidligere VLAK-regering i marts 2019.

Formanden for DM’s undervisere på professionshøjskoler og erhvervsakademier, Tommy Dalegaard Madsen, ser beslutningen som fornuftig.

”At nedlægge kommissionen om læreruddannelsen indvarsler, at vi nu kan komme ud af det vadested, som vi har befundet os i siden evalueringen af læreruddannelsen tog sin begyndelse for mere end 3 år siden” siger han.

Hensigten med kommissionen var at se på, hvordan læreruddannelsen kunne forbedres. Efter endt evaluering i 2018 fandt kommissionen en række problemer med det faglige niveau, studiekultur, rekruttering og fastholdelse af studerende.

Kommissionen bliver nedlagt efter drøftelser med undervisere og andre i sektoren, der ikke ser meningen med den. Og der er da også langt mere oplagte veje til en bedre læreruddannelse, mener Tommy Dalegaard Madsen.

”Det åbner op for, at vi nu for alvor kan komme i gang med arbejdet omkring en kvalificering af den nuværende læreruddannelse. Vi ved godt - både fra evalueringen og fra hverdagen på uddannelserne -hvilke udfordringer, vi står med omkring læreruddannelsen”, siger han.

”Derfor bliver det rart, at vi nu endelig kan fokusere på at forberede og udvikle den fortsatte bedste læreruddannelse”.

Fokus på praktik

En af ambitionerne for læreruddannelsen er fra ministeriets side, at der skal mere fokus på praktikken.

Der har blandt undervisere og studerende været modstand imod at gøre læreruddannelsen mere akademisk. Blandt andet vedtog de Lærerstuderendes Landskreds på et møde d. 15. august, at de var imod at omdanne læreruddannelsen til en 5 år lang kandidatuddannelse, selv om bestyrelsen havde indstillet det modsatte.

Tommy Dalegaard Madsen deler ønsket om en mere praksisnær uddannelse.

”Vi skal have set på, hvordan vi får styrket det tætte samspil, der skal være omkring uddannelsens hovedelementer: undervisningsfag, lærerfaglighed og praktik”, siger han.

”En central udfordring, som også flugter med ministerens ambition, er, at praksissamarbejdet med folkeskoler skal styrkes på alle niveauer og ikke kun i regulerede praktikforløb”, siger Tommy Dalegaard Madsen.

”Ligeledes skal vi have kigget på de nyuddannedes praksis efter endt uddannelse. For eksempel i form af et videreuddannelsesforløb baseret på de konkrete praksiserfaringer, de nyuddannede lærere gør sig”.

Håber på mere inddragelse

I pressemeddelelsen, som Uddannelses- og Forskningsministeriet lagde ud 14. august, lægger ministeren op til mere input fra sektoren og en ambition om at bygge uddannelsen op nedefra. Dette skal ske i samarbejde med ”hverdagens helte”. Det glæder Tommy Dalegaard Madsen.

”Ud fra ministeriets pressemeddelelse har vi som undervisere en berettiget forventning om, at vi i den nærmeste fremtid inviteres ind til det videre arbejde der skal foregå omkring læreruddannelsen”.

}