Dansk Magisterforening

Kedsomhed på jobbet kan ødelægge dit arbejdsliv

© Johnny Cohen/Unsplash

Af Rasmus Lauge Hansen
Del artikel:

Hvis du keder dig på jobbet, kan det i sidste ende få alvorlige konsekvenser for dit arbejdsliv. Tag en test og få 7 ekspertråd til at håndtere kedsomhed på arbejdspladsen.

Laver du de samme rutineopgaver dag ind og dag ud?
Er arbejdet for nemt?
Keder du dig tit i løbet af arbejdsdagen?

Så lider du muligvis af såkaldt boreout – et overset og tabubelagt problem på arbejdspladsen. Kedsomhed på jobbet kan få store konsekvenser for dig i dit arbejdsliv, fordi du mister motivationen og troen på egne evner. Det forklarer Ann C. Schødt, forfatter og ekspert i fænomenet.

”Dem, der lider af boreout, får ofte ikke opgaver, der udfordrer dem nok. Og når de er blevet færdige, så er det ikke specielt populært at gå til chefen og efterspørge flere opgaver. Der er flere chefer, der bliver irriterede over det”, siger hun.

”Hvis det står på over længere tid, kan det gå ud over selvtilliden. Hvis det er lang tid siden, at medarbejderne har fået udfordrende arbejdsopgaver på deres nuværende arbejdsplads, så kan de komme i tvivl om, de kan leve op til de krav, der kommer i en anden stilling", siger Ann C. Schødt.

Et overset problem

Boreout er et begreb, der forklarer den tilstand, du er i, når du keder dig på jobbet – måske fordi opgaverne er kedelige og rutineprægede, eller fordi du ganske enkelt bliver hurtigt færdig med opgaverne.

Det er ofte et problem blandt medarbejdere med kontorarbejde, høj anciennitet og høj intelligens, forklarer Ann C. Schødt.

”Kontorarbejdere løser ofte mange af de samme opgaver. Især for de 10 procent mest begavede bliver opgaverne hurtig rutine. Det sker, fordi de hurtigt finder ud af, hvordan opgaverne skal klares på den bedst mulige måde”, siger hun.

Det er et tabu at kede sig på jobbet, mener Ann C. Schødt. De færreste ønsker at give andre det indtryk, at de ikke har vigtige opgaver. Som hun siger:

”Det er ikke velset blandt kollegerne, at man er hurtigere til at løse opgaverne, end de er”.

Kedsomhed kan ramme selvtilliden

Problemerne opstår især, hvis man keder sig på jobbet over en længere periode. Det siger Cecilie Burkal Cohrt, konsulent i Dansk Magisterforening.

”Boreout er tit en overset årsag til mistrivsel. Men det kan være lige så alvorlig som at have meget travlt. Man kan få stresslignende symptomer, både fordi det kan være ret tabubelagt ikke at have travlt og være udfordret, men også fordi mange vil tænke, at manglen på spændende opgaver skyldes, at de ikke er vigtige for arbejdspladsen”, siger hun og fortsætter:

”Som akademiker får vi tit anerkendelse, når vi får prioriterede og udviklingsorienterede opgaver af ledelsen. Hvis man ikke har disse opgaver, så kan man nemt få den tanke, at man måske er den, der er nemmest at spare væk, hvis det skulle blive nødvendigt”, siger Cecilie Burkal Cohrt.

7 gode råd, hvis du keder dig på jobbet

  1. Du kan bede din chef om at få andre opgaver
  2. Du kan prøve at udfordre dig selv. Kan du gøre opgaverne hurtigere eller smartere eller på en anden måde optimere din arbejdsproces?
  3. Du kan forsøge at udvide dit netværk. Det kan både være internt i organisationen og eksternt.
  4. Du kan søge videre- eller efteruddannelse. Det kan du gøre for at udvikle dig selv og finde motivationen.
  5. Du kan prøve at finde en interessant hobby, så man kompenserer for sit kedelige arbejde i sin fritid
  6. Du kan afklare dig med, hvad der er i dine prioriteter, når du skal finde et nyt job. Er det andre arbejdsopgaver, anden branche eller noget helt tredje?
  7. Man kan sige op med forlænget varsel for at give dig selv en frist til at finde et nyt job. Hvis ikke du har lyst til at sige op, så kan du forberede dig mentalt på, at du inden en bestemt dato skal have fundet et andet job.

Kilde: Ann C. Schødt.

}